InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Facekini: anoniem naar carnaval of naar het strand?

Facekini: anoniem naar carnaval of naar het strand?

Facekini: anoniem naar carnaval of naar het strand? Op de Chinese stranden is het sinds 2014 al redelijk normaal dat vrouwen deze gezichtsbikini dragen. In eerste instantie was dit masker bedoeld als bescherming tegen de zon en tegen kwallen. Vrouwen ontdekten echter dat ze zich hiermee zonder zorgen over hun lichaam over het strand konden bewegen. Ineens waren ze anoniem en dat voelde prettig. Gaat deze trend overwaaien naar Nederland en is de facekini hier al te koop? Wellicht ook een originele uitdossing tijdens het carnaval.

Wat is een facekini?

In China is badkleding voor het gezicht te koop. Omstreeks 2008 is de rage begonnen in de Chinese plaats Qingdao. Het lijkt op een bivakmuts en is een lap nylon met gaten voor de mond en de ogen. Ook maken veel vrouwen hun facekini zelf. De vrouwen zijn gewend zelf kleding te maken en naaien ze van gebruikte badpakken, oude t-shirts en oud ondergoed. Het wordt over het hoofd getrokken en daarmee is het gezicht geheel bedekt. De populariteit van het masker blijft daar groeien. Ze kosten 2 a 3 per stuk op het strand (januari 2016) en zijn er in allerlei prints en kleuren. Zo wordt het masker dan afgestemd op de badkleding en wordt het een modeartikel. De zelfgemaakte facekini's zijn eigenlijk kunstwerken, dramatisch en kleurrijk.

Bescherming tegen de zon

Oorspronkelijk diende het enkel als bescherming tegen de zon voor mensen met huidziekten. Omstreeks 2014 hebben ook gezonde mensen dit masker ontdekt. In Azië gelden andere schoonheidsidealen dan in Europa. Een bruine teint is daar iets voor de arme mensen. Wie op het land werkt, wordt bruin. Als je echter chique op vakantie gaat, geldt 'hoe witter hoe mooier'. De Chinese vrouw vindt het erg belangrijk haar witte huid 'a la geisha' te behouden. Dit is een oud statussymbool. Veel Chinese vrouwen doen dan ook erg hun best om te voorkomen dat ze een bruine teint krijgen in de zomer. Je ziet de dames met mooie parasols over straat lopen en ze dragen bedekte kleding. Ze willen echter wel naar het strand, want dat is een nieuw statussymbool. Insmeren met factor 50 was tot nu toe de beste optie, maar eigenlijk niet voldoende. De facekini is dan de oplossing. Bijkomend voordeel van het masker is bovendien dat het goed beschermt tegen hinderlijke insecten en kwallenbeten.

Anoniem naar het strand

De vrouwen van middelbare leeftijd en de bejaarde vrouwen dragen de facekini om onherkenbaar te zijn. Ze vinden het fijn om anoniem naar het strand te kunnen. Ze voelen dan geen schaamte voor het lichaam, wat niet meer de vorm heeft van in hun jonge jaren. Op het moment dat hun gezicht bedekt is, voelen ze zich bevrijd van beperkingen. Plotseling zijn ze niemand en dat voelt als een soort macht.

Waait de populariteit van de gezichtsbikini over naar Europa of Amerika?

De facekini's zijn via internet te koop, dus overal beschikbaar. De prijs varieert tussen 4 en 20. (januari 2016) Via de Amerikaanse veilingsite Ebay zijn ze verkrijgbaar. Er wordt in diverse Amerikaanse modeblogs over dit artikel geschreven. In 2014 publiceerde het Amerikaanse modetijdschrift CR Fashion Book een reportage over het aparte nieuwe accessoire. Met felgekleurde lippen poseren de modellen op de foto's onder de modieuze bivakmuts. Ook in Nederland, Engeland, België en Nigeria worden berichten over de gezichtsbikini geplaatst. Het lijkt dus een internationale moderage te kunnen worden. Echter hechten wij Nederlanders niet aan een blanke teint. Sterker nog, wij willen graag bruin worden. De kans dat het masker hier een hit wordt, lijkt dus niet zo groot.

Idee voor carnaval?

Eigenlijk zien de felgekleurde facekini's er ook geschikt uit om te dragen naar een gemaskerd bal of in de carnavalsoptocht.
Aangezien het vaak koud is tijdens carnaval, geeft het ook nog bescherming tegen de kou. In combinatie met een felgekleurd pak is het een origineel geheel. Vele onderwerpen komen jaarlijks terug. Het is ook niet makkelijk om telkens weer iets anders te verzinnen. Dit is wellicht eens iets nieuws. Een thema zou kunnen zijn: "Wij willen niet bruin worden, dat is niet chique" of "Chinese vrouwen aan het strand". In combinatie met een wagen met een nagemaakt strand ziet het er zonnig en grappig uit.

Bron: User:Eat me, I'm a red bean / Wikimedia CommonsBron: User:Eat me, I'm a red bean / Wikimedia Commons

Fotoreportage in tijdschrift 'Linda'

De Chinese fotograaf Peng Yanglun, 38 jaar oud, maakte in 2015 een serie foto's genaamd "Facekini". Het zijn surrealistische foto's. De middelbare vrouwen zien er uit als buitenaardse wezens met hun felgekleurde lycra bivakmutsen. Het is een bizarre trend. De fotograaf vertelt dat het hem veel moeite heeft gekost om de foto's te maken. De vrouwen of de echtgenoten gaven niet direct toestemming. Ze waren bang belachelijk gemaakt te worden. Toch lukte het hem een aantal vrouwen te fotograferen. Peng vindt dat maskers iets mythisch hebben. Hij associeert ze met rituelen en religie. De fotoreportage stond in het tijdschrift 'Linda' in augustus 2015.
© 2016 - 2017 Wereldburger, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Carnaval: 26, 27 en 28 februari 2017Carnaval: 26, 27 en 28 februari 2017De datum van carnaval wordt berekend op basis van de datum van Pasen. Na het carnavalsfeest werd er namelijk van origine…
Christelijke Feestdagen: CarnavalCarnaval, een van de gezelligste feesten in Nederland, zeker in het zuiden van het land. Lees hier meer over het ontstaa…
Eeuwenoude trans-Atlantische handel: Latijns-AmerikaEeuwenoude trans-Atlantische handel: Latijns-AmerikaDe belangrijkste herkomstgebieden van zilver waren de mijnen van Potosí, in wat nu Bolivia is, en de mijnen van Zacateca…
WK korte baan zwemmen: dames 1993WK korte baan zwemmen: dames 1993Het WK kortebaanzwemmen werd voor het eerst in 1993 gehouden, in een experimentele fase en vond plaats in Spanje. Vooral…
Carnaval in België: Aalst carnavalCarnaval wordt in België voornamelijk gevierd in Aalst, een stad in Oost-Vlaanderen die gekend staat als dé carnavalstad…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://www.infonu.nl/include/module/inleidingsfoto.php?id=&get_fotoarchief=3868
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Facekini (januari 2016)
  • http://www.travelinq.nl/facekini-de-nieuwe-rage-op-de-chinese-stranden/ (januari 2016)
  • http://www.telegraaf.nl/reiskrant/24274662/__China_aan_de_facekini__.html (januari 2016)
  • Tijdschrift Linda, nr. 132, augustus 2015 (januari 2016)
  • http://www.dailymail.co.uk/news/article-2189877/Meet-Face-Kini-latest-craze-hit-Chinas-beaches-bathers-wear-masks-beat-suns-harmful-rays.html (januari 2016)
  • https://www.facebook.com/Facekinis (januari 2016)
  • Afbeelding bron 1: User:Eat me, I'm a red bean / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Facekini: anoniem naar carnaval of naar het strand?"

Infoteur: Wereldburger
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!