InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De maand januari

De maand januari

De maand januari Januari is de eerste maand van de kalender. De maand heeft 31 dagen. Januari is vaak de koudste maand van het jaar en voor veel mensen een sombere, vervelende maand. De feestdagen zijn voorbij, buiten is het guur en koud, het wordt laat licht en het is vroeg donker. Wat heeft januari ons te bieden en waar komt de naam januari vandaan?

Temperatuur in januari

De temperatuur in januari is over het algemeen laag. Sterker nog, januari is vaak de koudste maand van het jaar. Op 13 januari 1993 was het in Nederland 15,1 graden Celsius. Sinds de meeting was het in januari nog nooit zo warm geweest. De laagste temperatuur in januari ooit gemeten was -24,8 graden Celsius. Dit was in de winter van 1942. Wanneer we kijken naar de maandgemiddelden, dan komt januari gemiddeld uit op een temperatuur van 3,1 graden Celsius. Volgens meteorologen gaat het weer in Nederland steeds warmer en steeds natter worden. Ook gaat de wind steeds vaker een grote rol spelen. De tijd zal ons leren of dit inderdaad zo is.

Wat gebeurt er in de maand januari?

Nieuwjaarsvuren

De eerste dag van januari is de nieuwjaarsdag. Op deze dag zijn de meeste mensen vrij. Het is dan ook een feestdag.
In de eerste week van januari vinden in de meeste gemeenten de kerstboomverbrandingen plaats. Het verbranden van de kerstboom is ontstaan uit een eeuwenoude traditie om vreugdevuren te ontsteken aan het begin van het nieuwe jaar. Dit om de komst van het licht (de dagen lengen) en het nieuwe jaar te vieren.

Wereld Braille Dag

Vier januari was de verjaardag van Louis Braille en deze dag is uitgeroepen tot Wereld Braille Dag. Dankzij het blindenschrift van deze meneer die zelf op zijn derde blind werd, hebben blinden en slechtzienden over heel de wereld toegang gekregen tot het geschreven woord.

Drie Koningen

Op zes januari is het Drie Koningen. Een bekende uitspraak over deze dag is: De Drie Koningen doen de dagen lengen en de nachten strengen. Op zes januari herdenken we dat de Wijzen de ster van Bethlehem zagen en de pasgeboren koning der Joden bezochten en geschenken gaven. In veel landen is zes januari een vrije dag, maar dit is in Nederland niet het geval. Tijdens Driekoningen lopen kinderen zingend langs de deuren met lampionnen en krijgen ze snoep. Drie koooningen, drie koooningen, geef mij nen nieuwen hoed. Mijnen ouwen is verslee-eeten, mijn moeder mag 't nie wee-eeten. Mijn vader heeft het geld, op de toonbank neergeteld. In de katholieke zuidelijke provincies van Nederland komt het Driekoningen lopen nog sporadisch voor, maar de traditie raakt langzaam steeds meer in verval.

Uitverkoop

Januari is de uitverkoopmaand in Nederland. Alle winkels geven in deze maand hoge kortingen en vooral kledingzaken hebben interessante aanbiedingen. In januari is het de moeite waard om eens uitgebreid te gaan winkelen.

Goede voornemens

Vaak is januari ook de maand van de goede voornemens. Mensen gaan massaal sporten en afvallen. Veel sportscholen spelen hierop in door in deze maand met speciale aanbiedingen te komen. De goede voornemens zijn helaas meestal van korte duur en voor het eind van deze maand beginnen al de eerste mensen af te haken. Ook wanneer men probeert om te stoppen met roken is dit het geval.

Belastingen

Januari is de maand dat in de meeste huishoudens het salarisstrookje extra wordt nageplozen. Bij het begin van het nieuwe jaar wordt vaak het één en ander veranderd in de belastingtarieven. Iedereen wil dan weten of deze veranderingen voor hem of haar voordelig of nadelig uitvallen.

Nationale voorleesdagen

Eind januari kennen we in Nederland de Nationale voorleesdagen. Tijdens deze dagen wordt het belang van voorlezen nog eens onderstreept. Deze campagne is dan ook een initiatief van Stichting Lezen.

De naam januari

Januari heeft zijn naam te danken aan de Romeinse god Janus, een zoon van Apollo. Dit is de god van de deuren en poorten, hij is degene die de hemelpoort opent of sluit. Deze god wordt meestal afgebeeld met twee gezichten, één gezicht wat vooruit kijkt en één wat achterom kijkt. Janus zou volgens de Romeinse mythologie zowel in het verleden als in de toekomst kunnen zien. Hij bracht de beschaving bij de mensen. De eerste maand van het jaar heet dus januari omdat de poort naar het nieuwe jaar door deze maand wordt geopend.
Gerelateerde artikelen
Zonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartZonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartDe dagen beginnen langer te worden in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Een artikel met de tijdstippen wanneer de…
Nieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsNieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsGoede voornemens: we maken ze allemaal wel eens met nieuwjaar. Nieuwjaar is het ideale moment om iets aan ons leven te v…
Minimumloon 2019 & minimumjeugdloon per 1 juli 2019Minimumloon 2019 & minimumjeugdloon per 1 juli 2019Het wettelijk minimumloon 2019 en minimumjeugdloon per juli 2019 zijn bekend en gelden tot 1 januari 2020. Daarmee weten…
Weetjes over de maand januari: vele feesten en traditiesWeetjes over de maand januari: vele feesten en traditiesJanuari is de eerste maand op onze nieuwe kalender. In januari zijn er veel feesten en tradities die in stand worden geh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Markito, Pixabay
  • http://www.weerstatistieken.nl/2011/januari
  • http://www.sacred-texts.com/time/smd/smd03.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Januari
  • http://www.braille.be/nl/over-ons/acties-en-campagnes/wereld-braille-dag

Reageer op het artikel "De maand januari"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 08-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!