InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > (Kleuren)blind of slechtziend: Sprekende kleurendetector

(Kleuren)blind of slechtziend: Sprekende kleurendetector

(Kleuren)blind of slechtziend: Sprekende kleurendetector De kleurendetector, ook gekend als kleurenherkenner, opent de wereld van kleuren voor visueel gehandicapte personen. Dit Nederlandstalig toestel helpt zowel blinde, slechtziende als kleurenblinde personen bij duizend en één alledaagse aspecten: sorteren van kleding en wasgoed, selecteren van schoenen, fruit, groenten, bloemen, voedingsmaterialen, sigaretten en al de talloze gebruiksvoorwerpen in het huishouden, in de vrije tijd, op het werk en op de school.

Functies sprekende kleurendetector

Het kunstmatige oog van de kleurendetector herkent het gehele kleurenspectrum en spreekt hiervan honderden tot duizenden verschillende nuances uit, gebruikmakend van een geïntegreerde luidspreker. Bij objecten met een gemengde kleur stelt hij de algemene tint vast, bijvoorbeeld "donkerblauw, grijs getint”. De kleurherkenning is naar keuze oproepbaar en gebeurt universeel zoals bijvoorbeeld “donkerrood” maar is ook traditioneel in te stellen, zoals bijvoorbeeld “bordeauxrood”. De slechtziende, kleurenblinde of blinde gebruiker stelt verder het soort kleurenanalyse in. Dit gebeurt conventioneel (kleurtoon, helderheid, verzadiging) of speciaal (rood-, groen- en blauwaandeel).

De kleurendetector herkent eveneens het contrast en patroon waardoor het mogelijk is om de bron van een licht te lokaliseren of onderscheid te maken tussen natuurlijk en kunstmatig licht. Elk resultaat wordt dan weergegeven via een duizendtal verschillende akoestische signalen die de gebruiker leert interpreteren.

Vele toestellen hebben naast de kleurendetectie nog andere functies aan boord, zoals bijvoorbeeld de weergave van datum en uur, een aftelfunctie om bijvoorbeeld iets gedurende een bepaalde tijdsduur in de oven te zetten (timer), een chronometer (stopwatch voor een aantal metingen), een thermometer en een eurobiljetherkenner en een kalender- en agendafunctie. Daarnaast is het bij een aantal toestellen mogelijk om afspraken te registreren, memo’s te noteren, spelletjes te spelen enzovoort.

Tot slot is er een updatefunctie voor de meeste toestellen en sluit het toestel soms ook automatisch af.

Uiterlijke kenmerken kleurenherkenner

Een kleurendetector werkt op batterijen. Bij de meeste toestellen is het mogelijk de batterijstatus op te vragen. Een kleurendetector heeft meestal een hoofdtelefoonaansluiting, een aansluiting voor de computer en voor andere elektronische apparaten. Een draagtasje is bij de meeste toestellen bijgeleverd. Het toestelletje heeft ook een oog waaraan een lint kan worden bevestigd om rond de nek te hangen voor mobiliteit. Dergelijke toestellen zien er rechthoekig uit, zijn meestal (erg) compact en bijgevolg draagbaar. Tot slot is het geluid (volume) in te stellen.

Toepassingen toestel voor detectie kleuren: Voor blinden, kleurenblinden en slechtzienden

Wanneer een (kleuren)blinde of slechtziende persoon gebruik maakt van de kleurendetector, kan hij bijvoorbeeld volgende activiteiten voltooien:
  • De inhoud van een transparant glas waarnemen (rode of witte wijn?);
  • De kleur van een extern licht bepalen (gunstige omstandigheden vinden);
  • De lichtsterkte in een kamer bepalen, alsook bekijken waar de lichtbronnen zich bevinden;
  • De spoelen wolgaren of draad, kantoorgerei of eender welk voorwerp aan de hand van de kleur classificeren;
  • Onderscheid maken tussen een rijpe aardbei of tomaat en de onrijpe;
  • Oplichtende lampjes (diodes) op elektronische apparatuur lokaliseren of bepalen een blad papier is beschreven of niet.
  • Uit een kleerkast (of een wasgoedmand) selecteren en ze reorganiseren door te bepalen of het stuk helder, donker, egaal of geschakeerd is, maar vooral van welke kleur het is;
  • Uit eerste hand het bloeien van de bloemen en de variërende schaduwhoeken van de zon beleven;
  • Voedingswaren identificeren door het bepalen van de kleur van de verpakking, van de kan, van de fles …

Aankoop kleurendetector

Er zijn erg veel verschillende kleurendetectors waardoor de prijzen uiteenlopend zijn. Een dergelijk toestel bekijkt de (kleuren)blinde of slechtziende persoon best rustig alvorens een aankoop te doen. Een onafhankelijk hulpmiddelenadvies is hierbij van essentieel belang. Heel wat blind geboren blinden hebben misschien minder aan een toestel dat erg veel informatie geeft maar hebben juist een eenvoudig toestel nodig. Andere mensen verkiezen dan weer toestellen die erg gedetailleerde kleureninformatie bieden. De zorgverzekeraar in Nederland en het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap vergoedt een kleurendetector waardoor een (kleuren)blinde persoon (bijna) niets hoeft bij te leggen.

Andere optie: Apps

Diverse apps die kleuren kunnen herkennen, zijn beschikbaar om te installeren op een Apple- of Android-toestel. De camera van dit toestel herkent de kleur en spreekt dit desgewenst uit.

In het dagelijks leven voert een visueel gehandicapte persoon allerlei activiteiten uit. Een kleurendetector biedt hierbij een enorme hulp.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Albino konijntjes; wat is waar?Albino konijntjes; wat is waar?Over albino konijntjes worden meer verhaaltjes verteld dan over ieder ander konijn. Echter, lang niet al die verhaaltjes…
Keuken en koken: Aanpassingen voor blinden en slechtziendenKeuken en koken: Aanpassingen voor blinden en slechtziendenDat blind of slechtziend zijn geen obstakel hoeft te zijn bij het koken, bewees de Chinese Christine Ha die in 2012 het…
Blind of slechtziend: Onafhankelijk advies hulpmiddelenBlind of slechtziend: Onafhankelijk advies hulpmiddelenPlots of geleidelijk aan blind of slechtziend worden brengt vaak veel vragen met zich mee. Veelal zal iemand die blind o…
Visueel gehandicapt, blind of slechtziendVisueel gehandicapt, blind of slechtziendIemand met een visuele handicap heeft een functiestoornis met betrekking tot het zicht. De persoon is blind of zeer slec…
Zelfstandig wonen met een visuele handicapZelfstandig wonen met een visuele handicapEen eigen stekje is iets waar velen onder ons van dromen. Velen besluiten op een bepaald moment dat ze graag alleen will…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Colorino CareTec
  • Folder Erocos International, 16 maart 2007
  • https://www.worldwidevision.nl/gfx/product_file/550110.doc
  • https://www.worldwidevision.nl/nl/product/huishouden/kleurendetectors
  • https://www.worldwidevision.nl/nl/product/huishouden/kleurendetectors/550105/kleuren---contrast--en
  • https://www.worldwidevision.nl/nl/product/huishouden/kleurendetectors/550110/kleuren--en-lichtdetector
  • https://www.worldwidevision.nl/nl/product/huishouden/kleurendetectors/550115/kleurendetector-cobolt

Reageer op het artikel "(Kleuren)blind of slechtziend: Sprekende kleurendetector"

Reactie

Rob Kattenberg, 30-11-2018 12:26 #1
Lijkt een mooi apparaat. Jammer dat er geen prijs genoemd wordt. Reactie infoteur, 30-11-2018
Hallo Rob

De prijs per kleurendetector varieert sterk, ook omdat er soms veel extra opties aan verbonden zijn.

Je vindt hier bijvoorbeeld al enkele prijzen terug:
https://www.worldwidevision.nl/huishouden/kleurendetectors.html

Groeten
Kim

Infoteur: Miske
Laatste update: 14-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Blinden en slechtzienden
Reacties: 1
Schrijf mee!