InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Groen is rustgevend en veilig

Groen is rustgevend en veilig

Groen is rustgevend en veilig De kleur groen, en alle bijbehorende kleurschakeringen, is een kleur die rustgevend is en een gevoel van balans geeft. Het klinkt mogelijk vreemd dat een kleur dit kan bewerkstelligen en toch klopt het en merken mensen vaak pas in een later stadium. Het zit diep van binnen en is het geen knop die op “aan” of “uit” gezet wordt. Hoe zit dat?

Instinct

Het is voor een groot deel feitelijk terug te herleiden naar ons instinct, wat in het verleden op een aantal andere vlakken dan tegenwoordig, een belangrijke functie had. De veilige rustige omgeving … het groen van de bomen, het bos, de natuur versus rood, wat voor het gevaar stond. Het rode van bloed, het rood/gele van brand etc.

Rood staat nu meer voor de passie, maar daar passen ook de mooie vlammen van vuur bij. Heden ten dagen is groen nog steeds een kleur die voor rust en veiligheid staat. Zijn het niet meer de bomen, dan toch wel bijvoorbeeld de muren van onze woning.
Maar groen staat ook voor overvloed als in voeding en water. Je kunt je ontspannen, want de zoektocht naar eten (en dus overleven) is niet meer relevant. Het is wetenschappelijk vastgesteld dat groen bijdraagt aan fysiek en mentaal herstel. Hoe dit vorm krijgt, is echter niet helemaal helder.

Meerdere kleurnuances

Door kleurnuances aan te brengen krijg je behalve een wat speelser effect ook diepte en dat is weer terug te herleiden naar de bomen en het bos. De verschillende kleuren groen geven je ook daar diepte. Als het goed gedaan wordt, is het effect tevens dat de ruimte groter oogt. Wat voor sommige mensen een prettig bijkomend effect is.

Intellect

Ons intellect zal het oergevoel mogelijk wel wat temperen. De basis zit echter in de mens en hoewel we het oerinstinct niet meer als zodanig nodig hebben, verdwijnt het niet. De mens is al eeuwen in deze weinig veranderd.

Hoe pas je het toe?

Het hoeft niet direct ingrijpend te zijn, maar kijk eens rond in je leefomgeving en soms kunnen nuances al veel doen. Wat zijn de “speerpunten” zoal?
  • Groen toepassen doen veel mensen al onbewust in de eigen tuin. Een lekkere tuin (of balkon) draagt bij aan het leefplezier en we komen tot rust in onze tuin waar groen, ondanks dat lang niet iedereen groene vingers heeft, de boventoon voert.
  • Vervolgens willen we binnen en buiten in elkaars verlengde brengen en dus komen materialen, maar ook kleuren terug. Niet zo vreemd dat steeds meer mensen kiezen voor groen op de muur, in de vorm van accessoires als kussens, kleden, sierpotten of gordijnen. In verschillende nuances die tot bijna roomwit teruglopen of juist de andere kant op naar diepgroen.
  • Maar het kan ook nog dichterbij … want groen in de kleding, vaak in rustige tinten, soms zelfs pastel, zijn kleurschakeringen die een bepaalde vorm van rust uitstralen.
  • Indien het om wat voor reden niet mogelijk is om muren te bewerken, dan kan je ook – zoals ook menig kantoorruimte opgesierd wordt, met planten veel doen. Planten kunnen als afscheiding voor een ruimte fungeren, ze leuken een saaie hoek op, kleden de vensterbank aan en maken van een saaie eetkamertafel een gezellige leefplek. Dat kunnen planten doen!

Niet beperken tot je huis

Beperk het groen niet tot je directe leefomgeving en zorg dat er meer groen komt. Dit kan je op het werk, in bepaalde situaties, door gewoon op het bureau een plant te zetten. Door zelf af en toe de natuur op te zoeken en naar de zee, de duinen of het bos te gaan. Loop er niet stoïcijns doorneem, maar ruik, kijk, voel, luister … de natuur is immers meer dan groen. Je stimuleert het ook door bijvoorbeeld een plant te geven voor een verjaardag, een housewarming of zomaar als je bij iemand op bezoek gaat. Groen doet het bij bijna iedereen goed.

Tot slot

Er zijn critici die zeggen dat het onzin is dat groen het effect heeft wat we zojuist gesuggereerd hebben en dat mag, maar ja … als mensen het effect van groen zo ervaren, zijn misschien die ervaringsdeskundigen wel de betere “critici”. Het is een kwestie van uitproberen en ervaren…
Gerelateerde artikelen
De kracht van de kleur groenDe kracht van de kleur groenGroen is vooral de kleur van het midden. In zijn volmaakte neutraliteit tussen alle extremen, werkt groen kalmerend, zon…
Planten in huisPlanten in huisIn de warme maanden zijn we veel meer buiten en is er meestal veel groen om ons heen, maar dat ligt in de koude maanden…
Waarom een blad groen isWaarom een blad groen isIs een blad groen? Nee hoor, eigenlijk is een blad niet echt groen maar geel of rood. Maar waarom zie je dan het groen i…
Met mooie kamerplanten het nieuwe jaar inMet mooie kamerplanten het nieuwe jaar inWe kunnen het ons wellicht nog niet helemaal voorstellen, maar het komt er wel degelijk aan … het voorjaar. Sinds de laa…
Groene daken, nuttig en natuurlijkTegenwoordig is het nog niet zo bekend, maar het zit eraan te komen: De groene daken! Wat is een groen dak? Waar is dit…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Groen is rustgevend en veilig"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!