InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Tafeltje dekje, de maaltijdvoorziening voor hulpbehoevenden

Tafeltje dekje, de maaltijdvoorziening voor hulpbehoevenden

Tafeltje dekje, de maaltijdvoorziening voor hulpbehoevenden Voor een hulpbehoevende is de voorziening Tafeltje dekje een gouden oplossing. Doordat de instelling (bijna) dagelijks warme maaltijden verzorgt, kan de hulpbehoevende zelfstandig blijven wonen, ook al is hij of zij niet in staat zelf voor een maaltijd te zorgen. Hiernaast is er ook persoonlijke aandacht wat als zeer waardevol wordt beschouwd. De instellingen zijn volledig afhankelijk van vrijwilligers die deze maaltijden bezorgen.

Waar komt de naam "Tafeltje dekje" vandaan

De naam van de voorziening "Tafeltje dekje" komt uit een sprookje van de gebroeders Grimm. De zoon van een kleermaker was door zijn vader het huis uitgestuurd. Vervolgens kwam de zoon in de leer bij een meubelmaker. Toen hij weer verder wilde schonk de meubelmaker hem een tafeltje. Het was een gewoon houten tafeltje, maar met één goede eigenschap. Als je het neerzette en je zei: "Tafeltje, dek je!" dan was dat tafeltje ineens volledig gedekt en stond de tafel vol met eten en drinken.

Voor wie is Tafeltje dekje

Tafeltje dekje is een maaltijdvoorziening voor een hulpbehoevende met een kleine beurs. Dit kan gaan om:
  • een oudere
  • een zieke
  • een gehandicapte
Hij of zij is niet in staat zelf voor de maaltijd te zorgen. Dit wordt geregeld door een welzijnsorganisatie of vrijwilligers binnen een gemeente.

Hiervoor zijn natuurlijk ook commerciële bedrijven in de markt. Deze bieden dan soortgelijke diensten aan voor senioren, instellingen of kinderdagverblijven. Er worden dan ook commerciële prijzen in rekening gebracht. Mogelijk geeft voor een hulpbehoevende een inschrijving bij een Thuiszorg Organisatie nog recht op korting. Deze aanbieders worden niet verder belicht.

Wat is de doelstelling

De doelstelling vanuit de welzijnsorganisatie is inwoners van een gemeente, die niet in staat zijn door sociale- of medische omstandigheden zelfstandig een warme maaltijd te bereiden, hierin toch te voorzien. De persoonlijke aandacht wordt als waardevol beschouwd en zorgt voor een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Het wordt ook door de familie van betreffende persoon als waardevol ervaren, want het is een vertrouwd idee dat er extra op ze wordt gelet. Daarnaast worden er signalen opgevangen die wijzen op bijvoorbeeld verwaarlozing, vereenzaming of medische problemen. Deze signalen worden opgepakt door de instelling of doorgegeven aan daartoe geëigende personen of instanties (bijvoorbeeld huisarts of maatschappelijk werk).

Hoe en door wie worden de maaltijden aangeboden

Wanneer iemand zich wil aanmelden dan zal hij of zij zich bij een adviseur melden of de adviseur komt op bezoek. Dan worden onder andere de tarieven besproken en wordt aangegeven wanneer de (warme) maaltijden worden bezorgd. De maaltijden worden in een speciale (warmhoud)doos geleverd. Deze dozen moeten worden geretourneerd en er moet door de deelnemer een menulijst worden ingeleverd.

Er is een ruime menukeuze:
  • de menu’s kunnen zelf worden samengesteld.
  • de menu’s zijn afwisselend en er is een keuze uit hollandse- of buitenlandse gerechten.
  • bij de samenstelling van de menu’s kan rekening gehouden worden met dieetwensen.
  • er is een keuzemogelijkheid in warme of gekoelde maaltijden.

Er zijn instellingen die zeven dagen per week warme maaltijden verzorgen maar in andere gemeenten is dit alleen op werkdagen. Er zijn ook thuiszorginstellingen die koude maaltijden een keer per week bij de hulpbehoevende thuis afleveren. Hij of zij zal vervolgens het eten moeten opwarmen in een magnetron, welke eventueel in bruikleen te krijgen is.

De instellingen zijn volledig afhankelijk van vrijwilligers die de maaltijden willen bezorgen. De vrijwilligers worden ingeroosterd en zullen tussen 11.30 uur en 13.30 uur hun ronde doen. De vrijwilligers krijgen afhankelijk van de instelling wel of geen kilometervergoeding en misschien één keer per jaar een etentje aangeboden.

Welke bijdrage wordt gevraagd

De eigen bijdrage van de hulpbehoevende is afhankelijk van het inkomen. Deze eigen bijdrage ligt dan tussen de € 5,- en € 8,-
Vaak is men na aanmelding verplicht om een aantal maaltijden af te nemen alvorens weer kan worden opgezegd.
© 2015 - 2019 Birdy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zorgvoorzieningen voor ouderenVergrijzing, voor niemand tegenwoordig nog een onbekend begrip. De vergrijzing in Nederland neemt toe, en dat wil zeggen…
Ouderen dienen te letten op gezonde voedingOuderen dienen te letten op gezonde voedingRegelmatig bereiken ons berichten dat senioren voedingstekorten vertonen. Om welke senioren gaat het dan en hoe kunnen w…
Picnic, de online supermarktPicnic, de online supermarktVeel “gewone” supermarkten rekenen bezorgkosten voor de boodschappen die ze aan huis leveren. Dit is voor veel mensen di…
Het Laatste Tafeltje: goedkoop uit etenHet Laatste Tafeltje: goedkoop uit etenIn 2016 werd een heel nieuw concept uitgerold in restaurantland. Met Het Laatste Tafeltje kunnen mensen op dezelfde dag…
Vrijwilligerswerk en maatschappelijke stagesTegenwoordig hoor je van steeds meer mensen dat ze, naast hun gewone werk, ook nog aan vrijwilligerswerk doen. Het wordt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Belgianchocolate, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.grimmstories.com/nl/grimm_sprookjes/tafeltje_dek_je (01-2015)
  • http://www.meerpaal.nl/welzijn/senioren_activiteiten (01-2015)
  • https://www.coloriet.nl/restauratieve-verzorging/restaurants/coloriet-de-regenboog/maaltijdservice-tafeltje-dekje (11-2017)

Reageer op het artikel "Tafeltje dekje, de maaltijdvoorziening voor hulpbehoevenden"

Infoteur: Birdy
Laatste update: 27-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!