InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De kracht van roodharigen

De kracht van roodharigen

De kracht van roodharigen Er is veel te doen omtrent roodharigen. Er zijn natuurlijk fabeltjes in het leven geroepen dat roodharige mensen geen ziel hebben en juist de ziel van iemand kunnen overnemen en dit sproetjes worden. Zo kun je zien aan de hoeveelheid sproetjes hoeveel de roodharige al verorberd heeft aan zielen. Ook gaan er verhalen dat iedereen van de aapmens zou afstammen, behalve de roodharigen, want die stammen af van de Neanderthalers. Dit zijn enkele voorbeelden van verhalen over roodharigen. Er zullen vast nog meer verhalen zijn. Eén ding staat vast. Roodharigen zijn bijzonder. Wat maakt een roodharige nu zo bijzonder?

Uitsterven

Mensen stammen af van dieren, hoewel veel dit vergeten. Veel dieren zijn met uitsterven bedreigd, behalve de mens. Maar binnen de mensheid leeft een groep mensen die wel met uitsterven zijn bedreigd. Zo wordt er ook gesuggereerd dat roodharigen over enkele jaren zullen uitsterven. De laatste berichten hierover zijn dat roodharigen nog lang zullen rondlopen op de aarde en dat ze niet met uitsterven zijn bedreigd.

Generatie

Dit komt onder andere door het feit dat iedereen het roodharigen-gen met zich mee kan dragen. Dit kan eeuwen doorgaan zonder dat iemand in de familie rood wordt. Dit hoeft zich nooit te ontplooien in een roodharig kind, maar het kan wel zo zijn dat je zelf ook het gen draagt.

Vitamine D

Vitamine D is een belangrijke bron om ons vrolijk en fit te voelen. Vitamine D kan aangevuld worden door pillen, maar komt hoofdzakelijk van de zon. Iedereen weet dat roodharigen niet lang in de zon kunnen zitten. Roodharigen die te lang aan UV-straling worden bloot gesteld verbranden. Het lichaam neemt niet genoeg vitamine D op door de lage concentratie van eumelanin in hun lichaam. Roodharigen hebben het vermogen om zelf vitamine D aan te maken in hun lichaam zodra ze even worden blootgesteld aan licht. Hoe sterk dit licht is en hoe lang, dat maakt niet uit.

Pigment

Roodharigen kunnen hun haar moeilijk verven. Het pigment is sterker dan bij andere haarkleuren. Mensen met rood haar die hun haar willen verven hebben de kans dat de verf niet pakt. Veelal wordt daarom eerst het haar gebleekt om het pigment minder heftig te maken. Tja, de vraag blijft natuurlijk waarom zon mooie kleur bedekt moet worden met andere verf?

Haar

Om maar even bij het haar zelf te blijven: roodharigen hebben minder haar op hun hoofd dan andere mensen. Gemiddeld hebben roodharigen 90.000 haarzakken, terwijl blonde mensen bijvoorbeeld 110.000 haarzakken hebben en mensen met bruin haar 140.000. Hoe kan dit? Roodharige mensen hebben dikker haar dan andere haarkleuren. Dit zorgt er tevens voor dat roodharigen minder snel kaal worden.

Grijs

Niet alleen hebben ze dikker haar en worden ze minder snel kaal, roodharigen zullen ook minder snel grijs worden. Pas op oude leeftijd zal een roodharige kunnen verkleuren van rood naar roze-blond en daarna naar grijs-wit. Prachtig toch?

Pijn

Uit onderzoek blijkt dat roodharigen gevoeliger zijn voor warme en koude pijn. Hun lichaam kan temperaturen sneller reguleren. Roodharigen zullen ook sneller merken dat hun kiezen pijn doen bij het eten van een ijsje in de zomer of een heel warme maaltijd. Wat wel bijzonder is dat roodharigen over het algemeen een hoge pijngrens hebben. Het gen van roodharige mensen zorgt er voor (hoewel dit niet wetenschappelijk bewezen is), dat roodharigen ook minder snel verdoofd kunnen worden. Roodharigen zullen bij anesthesie zon 20 procent meer nodig hebben dan andere mensen en zijn ze bijvoorbeeld minder gevoelig voor de werking van paracetamol.

Kracht

In het Romeinse Rijk stond rood symbool voor kracht en uithoudingsvermogen. Om die reden stonden roodharigen door Romeinen hoog in het vaandel. Roodharigen waarom daarom ook veel meer waard dan andere slaven.

Blauwe ogen

Roodharigen zijn al bijzonder, maar roodharigen met blauwe ogen zijn de meest zeldzame combinatie van alle rassen. Het merendeel van de roodharigen heeft bruine of groene ogen. Op wereldniveau wordt geschat de één á twee procent van de bevolking rood haar heeft. Eén procent van de roodharigen heeft blauwe ogen en is dus even zeldzaam als een klavertje vier.

Pesten

Veel roodharigen worden gepest om hun haarkleur. Met de bovengenoemde feiten kan het pesten toch alleen maar gaan om jaloezie? Stop het pesten van roodharigen, zij zijn uniek, zeldzaam en extreem krachtig. Of zoals sommigen zeggen: kijk nooit langer dan 10 seconden in de ogen van een roodharige, want dat word je verliefd.
© 2015 - 2019 Edwin666, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Roodharigen steeds zeldzamerRoodharigen zijn er steeds minder. Ze waren altijd al in de minderheid, maar dat wordt steeds erger. In bepaalde landen…
Rood is dé kleur voor je haar deze herfst!Rood is dé kleur voor je haar deze herfst!De herfst is in het land. Koud? Grillig? Grijs? Niets van! Dit seizoen zorg jij voor de warmte en zon in huis. Rood is d…
Ken de verschillende huidtypesHuidtypes worden ingedeeld volgens de kleurgradatie (bleek - donker) en volgens het vetgehalte (van droog tot vet). Om j…
Roodharig: een vloek of een zegen?Roodharig: een vloek of een zegen?Een echte rooie: iemand met rood haar, bleke huid en sproeten: dat valt meteen op. Dat is niet alleen van deze tijd. Doo…
Mooi rood is niet lelijkMooi rood is niet lelijkRood is de kleur van de liefde, kleur van warmte, passie en intimiteit. Rood is de kleur om te stoppen, van links en agr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Truk, Pixabay
  • Redheaddays.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De kracht van roodharigen"

Reactie

May, 06-10-2016 08:09 #1
Ik heb rood haar en blauwe ogen maar ik word niet gepest maar vroeger wel. Reactie infoteur, 07-10-2016
Hallo May,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben blij om te horen dat je nu niet meer gepest wordt. Werd je vroeger wel gepest met je haar en zo ja, wat zei men dan zoal?

Infoteur: Edwin666
Gepubliceerd: 11-01-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!