InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Waarom heeft februari maar 28 dagen?

Waarom heeft februari maar 28 dagen?

Waarom heeft februari maar 28 dagen? Het Concilie van Trente nam de aanpassing van de juliaanse kalender over. Deze aanpassing werd voorgesteld door de Napolitaanse arts Aloisius Lilius. In 1582 werd deze voorgestelde kalenderhervorming doorgevoerd en heette vanaf toen de gregoriaanse kalender.De Gregoriaanse kalender, die ook in Nederland wordt gehanteerd, telt twaalf maanden. Zeven maanden van deze Gregoriaanse kalender tellen 31 dagen. Vier maanden van het jaar moeten het doen met een totaal van 30 dagen. Daarnaast is er nog een maand met 28 dagen. Het gaat hier om de maand februari. Eenmaal in de vier jaar mag de maand februari zich rijk rekenen met een extra dag.

De maand februari

Februari, ook wel sprokkelmaand of schrikkelmaand genoemd, is in de gregoriaanse kalender de tweede maand van het jaar. De naam februari is afkomstig van de Romeinse god Februus. Februus werd gezien als god van de purificatie/onderwereld. Bij de oude Romeinen was februari dan ook de maand van de grote reiniging en boetedoening.

Aantal dagen

In tegenstelling tot de andere elf maanden van het jaar, heeft februari geen 30 of 31 dagen. De maand februari heeft 28 dagen. Echter met uitzondering van de zogenaamde schrikkeljaren. Wanneer het gaat om een schrikkeljaar, dan heeft de maand februari een dag extra. In het schrikkeljaar heeft de maand februari geen 28 dagen maar een totaal aantal van 29 dagen.

Schrikkeljaren

Oorspronkelijk telde een kalenderjaar geen 365, maar 304 dagen. Deze 304 dagen waren verdeeld over tien maanden. Het jaar begon toen met de eerste dag van de lente. De eerste dag van de lente was toen nog op 1 maart. Het jaar liep toen vanaf 1 maart en eindigde met de laatste dag van december. De maanden januari en februari bestonden dus destijds nog niet. Men ging er toen vanuit dat de winterperiode nog kon worden beschouwd als maandloze periode.

De extra kalenderdag

De maanden januari en februari werden in de achtste eeuw voor Christus, door een Romeinse Koning, aan de jaarkalender toegevoegd. Hiermee kwam het totaal aantal kalenderdagen van het jaar op een totaal van 354/355. Dit veranderde in 47 voor Christus toen keizer Julius Caesar schoon schip maakte. Volgens de nieuwe juliaanse kalender behoorde een jaar namelijk 365 kalenderdagen te tellen. Tegelijkertijd voerde Julius Caesar toen het zogenaamde schrikkeljaar in. Dit werd door Julius Caesar gedaan omdat een jaar in werkelijkheid 365,25 dagen duurt. 365,25 dagen is de tijd waarin de aarde rond de zon draait. Daarom moest er eens in de vier jaar een extra dag worden bijgeteld. Besloten werd om daar het jaar voor te nemen dat deelbaar is door vier. Door deze regel heeft elk jaartal dat deelbaal is door vier een februari maand met 29 dagen. De jaren, waarin februari 29 dagen heeft, worden schrikkeljaren genoemd.

De eerstvolgende schrikkeljaren zijn:
  • 2016
  • 2020
  • 2024
  • 2028
  • 2032

28 dagen

Alle maanden van het jaar hebben 30 of 31 dagen. Behalve de maand februari. Dit komt doordat Julius Caesar de vijfde maand, van de oude kalender, zich toe-eigende. De maand, die oorspronkelijk quntilus werd genoemd, kreeg daarna de nieuwe naam julius. Tegenwoordig Juli genoemd. De Romeinse keizer Augustus vond dat hij, evenals Julius Ceasar, recht had op een eigen maand. Augustus eigende zich daarom de achtste maand van het kalenderjaar toe. Hierdoor kreeg de achtste maand de naam augustus. Bovendien vond Augustus dat zijn maand even lang moest duren als die van Julius Caesar. De dag die de maand Augustus te kort kwam werd daarom door keizer Augustus "gestolen" van de maand februari. De maand februari, die met zijn 29 dagen toch al de kortste maand van het kalenderjaar was, kreeg daardoor 28 dagen. Doordat de maand februari door toedoen van keizer Augustus nog een dag moest inleveren, hield de februarimaand uiteindelijk 28 dagen over en eens in de vier jaar in het schrikkeljaar dus 29 dagen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Webandi, Pixabay
  • www.encyclo.nl

Reageer op het artikel "Waarom heeft februari maar 28 dagen?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 12-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!