InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Gebeurtenissen in de maand februari

Gebeurtenissen in de maand februari

Gebeurtenissen in de maand februari De maand februari is een buitenbeentje. Deze maand heeft geen vast aantal dagen, maar telt over het algemeen 28 dagen en één keer in de vier jaar 29 dagen. Dat heet dan een schrikkeljaar. Weerspreuk: “In februari guur en koud, dan komt er een zomer waar je van houdt”. Wat valt er nog meer te zeggen over deze wintermaand?

Temperatuur in februari

De temperatuur ligt in februari slechts een fractie hoger dan in januari. De gemiddelde maandtemperatuur ligt volgens de KNMI op 3,3 graden Celsius. De hoogste temperatuur ooit gemeten in een februari maand was in 1959. Het werd toen 17,3 graden Celsius. De laagste temperatuur was – 21,6 graden Celsius. Dit was in 1956.

Wat gebeurt er in de maand februari?

Carnaval

Dit van oorsprong katholieke feest vindt meestal in februari en soms in maart plaats. Het feest wordt hoofdzakelijk in het zuiden van het land gevierd. Waarschijnlijk is de oorsprong van dit feest niet in de katholieke kerk te vinden, maar is dit een overblijfsel van een oud heidens vruchtbaarheidsritueel. De katholieke kerk heeft zich dit feest toegeëigend.

Traditie zijn de carnavalsoptochten met praalwagens en de aanwezigheid van prins carnaval en zijn gevolg. Carnaval eindigt op aswoensdag. Sommige gelovigen eindigen de carnaval nog steeds in de kerk met het halen van een askruisje op het voorhoofd. Aswoensdag is het begin van de vastentijd, die veertig dagen duurt, tot aan het Paasfeest. In Nederland zijn er nog weinig mensen te vinden die zich daadwerkelijk aan de vastentijd houden.

Valentijnsdag

Op 14 februari is het Valentijnsdag. Dit is een uit Amerika overgewaaid fenomeen. Op Valentijnsdag geven geliefden elkaar bloemen, cadeautjes en kaarten. Oorspronkelijk was dit een heidense feestdag. Op deze dag (Lupercalia) renden priesters halfnaakt door de straten met riemen van geitenhuiden, waarmee ze de vrouwen sloegen. Dit zou de vruchtbaarheid bevorderen.

Voorjaarsvakantie

Voor kinderen boven de rivieren is er in februari, soms in maart een voorjaarsvakantie. Aangezien het voorjaar pas op 21 maart begint, is dit een weinig passende naam voor deze week studieverlof.

Schaatsmaand

Februari is over het algemeen een echte schaatsmaand. Ondanks dat januari de koudste maand is, wordt de Elfstedentocht het vaakst in februari gereden. Het ijs heeft namelijk de tijd nodig om dikker te worden. Van de vijftien Elfstedentochten die er zijn geweest, zijn er acht in februari gereden, één in december en de overige zes in januari.

De naam februari

Februari komt van het woord februare, wat rituele reiniging betekent. De Romeinen vierden op 15 februari het reinigingsfeest, genaamd Lupercalia. Dit feest vierde de wedergeboorte van de natuur en de hernieuwde vruchtbaarheid van de aarde. Februus was een Romeinse god, die de zielen in de onderwereld moest reinigen. Waarschijnlijk is de maand dus niet alleen naar het reinigingsfeest, maar ook naar deze god genoemd. Het Romeinse reinigingsfeest werd in 496 na Christus door paus Gelasius verplaatst naar 14 februari. Hij veranderde ook de naam van Lupercalia in Sint Valentijnsdag.

Schrikkeldagen

De maand februari telt één keer in de vier jaar 29 dagen. Dit is in 2012, 2016, 2020, 2024, 2028, enz. Dit wil dus zeggen dat ieder jaar deelbaar door vier een schrikkeljaar is en dus 366 dagen in plaats van 365 dagen bevat. Schrikkeldagen zijn ingevoerd om te voorkomen dat de kalender teveel gaat verschuiven. De tijd die de aarde nodig heeft voor zijn baan rond de zon is namelijk niet exact 365 dagen maar iets meer dan vijfenhalf uur langer.
Gerelateerde artikelen
Februari, hetzelfde geld voor minder dagenFebruari, hetzelfde geld voor minder dagenMet slechts 28 dagen is februari de kortste maand van het jaar. Dat heeft zo z’n voordelen. Iedereen die per maand betaa…
Zonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartZonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartDe dagen beginnen langer te worden in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Een artikel met de tijdstippen wanneer de…
Spoedcursus voor ValentijnsdagValentijnsdag, het is bijna weer 14 februari. De dag van de liefde. Maar hoever reikt uw kennis over Valentijnsdag en wa…
Het schrikkeljaarHet schrikkeljaarHet jaar 2008 was het en het jaar 2012 en 2016 zijn het ook: een schrikkeljaar. Het is voor ons allen vanzelfsprekend da…
Waar komt Valentijnsdag vandaan?14 februari is het weer zo ver. Valentijnsdag. Een dag waarbij je partner je extra mag verwennen. De dag waarbij je de l…
Bronnen en referenties
  • http://www.weerstatistieken.nl/2012/februari
  • http://www.circewicca.nl/jaar/03.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfstedentocht

Reageer op het artikel "Gebeurtenissen in de maand februari"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!