Mishandeling door klasgenoten op scholen komt vaker voor
Mishandeling door klasgenoten levert scholen steeds vaker een probleem. Het komt steeds frequenter in het nieuws, ook omdat het door andere jongeren meteen gefilmd en op internet gezet wordt. Het is een zorgwekkende trend die met kracht, en vooral met verstand en overleg, bestreden moet worden. Evenals het pesten kan mishandeling tot grote lichamelijke en emotionele schade bij een slachtoffer leiden. De puberteit is immers toch vaak al een emotionele achtbaan. De opbouw van het zelfvertrouwen kan door het pesten teniet gedaan worden, waardoor het slachtoffer zichzelf een mislukkeling gaat voelen. Dat effect kan invloed hebben op het hele verdere leven van het kind. Pesten moet dan ook met kracht bestreden worden.
Mishandeling door klasgenoten komt op diverse scholen vaak voor
Het is zorgelijk dat de agressiviteit op scholen steeds meer terrein wint. Het tekent de gaandeweg ruwere mentaliteit onder jongeren ten opzichte van elkaar en is tevens een teken aan de wand voor onze latere maatschappij, waarin deze jongeren de dienst zullen uitmaken. Ze hebben weinig inlevingsvermogen in de gevoelens van anderen en houden daar dan ook totaal geen rekening mee.
Mishandeling van het slachtoffer wordt door de omstaanders vaak enthousiast gefilmd en op internet gezet
Smartphones zijn fantastische apparaatjes met enorme mogelijkheden die echter ook vaak op een misselijk makende manier misbruikt worden om mishandelingen te filmen en zonder te aarzelen op internet te zetten. Alleen al het feit dat jongeren de mishandeling staan te filmen in plaats van het slachtoffer te helpen, is een teken aan de wand.
Pubers missen vaak zelfvertrouwen
Pubers kijken op die leeftijd meestal naar hun leeftijdgenoten en zijn meestal al blij dat ze niet zelf het slachtoffer zijn. Zij durven zich vaak niet te verzetten tegen de mishandeling en het pestgedrag van anderen. Om er dan echter bij te staan kijken en er zelfs een film van te maken, is nog een ander verhaal. Sommigen juichen de aanvaller zelfs toe. Het is niet alleen laf, maar vooral ook tegen alle sociale moraal in.
Filmpjes van mishandeling door jongeren zijn niet gemakkelijk te wissen
Jongeren denken er vaak niet bij na, maar de filmpjes zijn doorlopend op internet te bekijken en zijn er vaak niet meer vanaf te halen. Het slachtoffer en de dader worden zo vastgelegd voor later. Dat kan een probleem worden als een latere werkgever bij een sollicitatie de naam van de betreffende hoofdrolspelers gaat Googelen. Een agressieve dader heeft men liever niet in het bedrijf, terwijl een gewezen slachtoffer vaak voor te zachtzinnig en niet capabel wordt aangezien. Voor beiden pakt het dan ook negatief uit.
Mishandeling kan ook de dader voor het leven tekenen
Niet alleen het slachtoffer van mishandeling krijgt er een psychische duw van die hem of haar vaak het hele leven bij blijft, maar ook de aanvaller kan zichzelf grote schade toebrengen. Er wordt vaak hard geschopt en geslagen. Niet alleen op het lichaam, maar ook op het hoofd. Als een slachtoffer valt en met het hoofd zodanig op de grond, een stoeprand of een steen valt dat hij of zij er een blijvende schade van oploopt, volgt daar altijd een politionele actie op.
Flinke straf voor de dader
De dader kan een fikse straf krijgen, of zelfs aan de ouderlijke macht onttrokken worden. Het leed is dan niet te overzien. Daarnaast raakt de dader dan ook zijn “vriendengroep” kwijt, want meestal wil men met een dergelijke “misdadiger” naderhand niets meer te maken hebben. Andere jongeren krijgen van hun ouders immers de dwingende raad om bij die dader uit de buurt te blijven.
Voortekenen ziet men vaak al in de klas
De echte mishandelingen krijgen de leraren vaak niet te zien, want de aanvallers zorgen wel dat ze het niet in het zicht van de leraren doen, maar toch zijn tekenen van agressiviteit onder jongeren door een oplettende leraar al in de klas te ontdekken. Een leraar kan al snel een “leider” van een groep opmerken en ook de stille en schuwe karakters in de klas, die een groter risico lopen om door anderen als slachtoffer uitgezocht kunnen worden.
Kleine pesterijtjes tekenen het slachtoffer
Kleine pesterijtjes, een schuwe houding van een jongere naar een aantal anderen toe of een neerbuigende houding van een aantal klasgenoten zullen bij een leraar die in zijn pupillen geïnteresseerd is, snel opvallen. Het is niet goed om te wachten tot er iets gebeurt, want dan is het vaak al te laat en is de weg terug naar normaal sociaal gedrag langer dan nodig is. Een goede leraar of docent, en zeker een directeur, neemt dan meteen maatregelen om de aan hem of haar toevertrouwde klas om te vormen tot een homogene groep, waarbinnen men elkaar helpt in plaats van aanpakt.
Samenwerking tussen leraren en ouders om agressiviteit tegen te gaan
Daarnaast is het heel verstandig om ook de ouders bij het socialiseringsproces te betrekken. De ouders zijn de eigenlijke opvoeders en kunnen vaak ook het eerste ontdekken of hun kind op school gepest of mishandeld wordt, of dat het zelf agressief op andere jongeren uit de klas reageert. Via de dagelijkse gesprekken is daar meestal wel achter te komen.
Ouders kennen hun kind
De ouders kennen hun kind ook het beste en zijn er het meest bij betrokken. In de tijd dat de jeugd op school zit, zijn echter ook leraren en docenten verantwoordelijke opvoeders. Samen kunnen zij ervoor zorgen dat de jongeren een gelijkluidende sociale opvoeding krijgen die hen klaarstoomt voor een gezonde maatschappij.
Rollenspel en uitleg kunnen vaak erger voorkomen
Vooral het rollenspel is een goede manier om daders en slachtoffers inzicht in elkaars gevoelens te geven. De dader leert dat het slachtoffer zich enorm ongelukkig, machteloos en wanhopig voelt en daar zelfs depressief van kan worden. Het slachtoffer leert zich in te leven in de dader en kan zo gemakkelijker bepalen hoe hij of zij moet reageren om de dader terug te wijzen.
Praten kan de meeste problemen helpen voorkomen
Dader en slachtoffer leren door het rollenspel allebei dat het beter is om met praten eventuele geschillen uit de weg te ruimen. De hele klas leert daarnaast dat een slachtoffer beschermd moet worden en de daders beslist niet aangemoedigd mogen worden. Door het rollenspel wordt een groot gedeelte van het pestgedrag opgelost, maar er zal toch een gedeelte van de pesters blijven pesten, dus het blijft nodig om eventuele slachtoffers meer weerbaar te maken.
KiVa ook tegen mishandeling door klasgenoten
De succesvolle Finse anti-pestmethode, afgekort (naar de Finse naam) “KiVa” is een goede manier om een klas van het pesten af te helpen, maar kan ook een goede hulp voor scholen zijn in de strijd tegen mishandeling van klasgenoten. Het draait vooral om het herkennen van pestgedrag, het hebben van respect voor elkaars karakter en persoonlijkheid en het goed omgaan met communicatiemogelijkheden.
Het voorkomen van mishandeling door klasgenoten
Het voorkomen van mishandelingen is beter dan achteraf moeten reageren, omdat deze via filmpjes in de publiciteit gekomen is. Dat doet de roep van de school geen goed. Het is dan ook verstandig om bij de eerste signalen van pestgedrag tegenover, of mishandeling van klasgenoten meteen actie te ondernemen en niet af te wachten tot het enorm geëscaleerd is en er misschien onherroepelijke gevolgen voor dader, slachtoffer en omstanders aan vast hangen.