InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De alcoholtest, het alcoholslot en de enkelband

De alcoholtest, het alcoholslot en de enkelband

De alcoholtest, het alcoholslot en de enkelband Veel mensen drinken af en toe een drankje. Vooral rond weekenden en feestdagen drinkt men soms meer dan van te voren werd verwacht. De politie houdt met regelmaat grote controles om alcohol misbruik tegen te gaan. Hiervoor zijn verschillende testen, maar ook verschillende gevolgen zoals een alcoholslot en sinds kort wordt er getest met een enkelband.

Blaastest

Langs snelwegen vinden regelmatig grote alcoholcontroles plaats. Als de politie u vraagt een blaastest te doen bent u verplicht om mee te werken. Er zijn verschillende blaasapparaatjes. Bij de ene zult u direct op een tuitje moeten blazen. Bij de andere kunt u vanaf een afstand blazen. U dient te blazen tot de agent aangeeft dat u klaar bent. Vlak daarna valt van het apparaat af te lezen hoeveel alcohol u heeft gedronken. U mag maximaal 220 UGL(uitgeblazen lucht) blazen. Voor een bestuurder die korter dan 5 jaar zijn rijbewijs is de limiet 88 UGL. Als u te veel heeft geblazen zult u nog twee keer moeten blazen aan een ademanalyse apparaat. Hiermee heeft de politie genoeg bewijs om een straf op te leggen. Dit kan gaan van een rijverbod tot een boete en zelfs een gevangenisstraf.

Bloedtest

Als een blaastest onmogelijk blijkt door bijvoorbeeld medische rede kan er gekozen worden voor een bloedtest. De kosten voor de bloedtest komen voor uw eigen rekening. Voor de bloedtest komt een arts langs om bloed te prikken. Als u uw rijbewijs wilt gaan halen en het CBR twijfelt aan uw geschiktheid kan het ook gebeuren dat u wordt gevraagd mee te werken aan een bloedtest. Tijdens de afspraak met de arts zullen ook vragen worden gesteld over uw alcoholgebruik om zo een beeld van uw situatie te krijgen.
Vroeger werden er ook veel urinetesten gedaan. Dit komt echter nog maar weinig voor. De uitslag hier van was ook niet altijd zo duidelijk als het resultaat van een bloedtest.

Alcoholslot

Als u te veel heeft gedronken kan het zijn dat u een alcoholslot opgelegd krijgt. De bestuurder mag dan enkel rijden in de auto met alcoholslot. Het alcoholslot is in elke auto te monteren, maar u zult zelf voor de kosten moeten zorgen. Het alcoholslot is een blaasapparaat waarbij uw alcoholpromillage lager moet zijn dan 0,2 om de auto te kunnen starten. U kunt niet zomaar iemand anders voor u laten blazen. Het alcoholslot kan u wellicht onderweg vragen om nogmaals te blazen. Als u dan toch alcohol heeft gebruikt moet u binnen 14 dagen het slot uit laten lezen anders zal de auto 14 dagen niet meer starten. Een alcoholslot blijft twee jaar in de auto. In deze tijd wordt uw alcoholgebruik in de gaten gehouden.

Enkelband ScramX

In andere landen wordt al een tijd gebruik gemaakt van de enkelband. Echter in Nederland zijn we nu in de testfase van de enkelbanden genaamd ScramX. Door middel van een enkelband wordt het alcohol gehalte door zweet gemeten. Elk half uur wordt het alcoholpercentage opgemeten waardoor u uiteindelijk een overzicht van de hele dag krijgt. De blaastest en bloedtest zijn meestal momentopnames, maar met de enkelband wordt dus automatisch de hele dag door het alcoholpercentage gemeten. Via deze weg kunnen alcohol verslaafde goed in de gaten worden gehouden op hun alcoholgebruik. Op dit moment is het dus nog in de testfase en wordt de enkelband door een aantal vrijwilligers van de verslavingsreclassering uitgeprobeerd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.cbr.nl

Reageer op het artikel "De alcoholtest, het alcoholslot en de enkelband"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 01-02-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!