InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Misdaad in kaart

Misdaad in kaart

Misdaad in kaart De politie komt regelmatig met initiatieven ter preventie van misdaad. Hiervoor is het 'misdaad in kaart' in het leven geroepen. Via de bijbehorende webpagina kun je zien hoeveel woninginbraken bij je in de buurt gepleegd worden. Zo kun je de nodige maatregelen nemen om het inbrekers moeilijk te maken. De politie denkt dat door dit initiatief het aantal woninginbraken zal afnemen.

Woninginbraak

Het is één van die misdaden die een behoorlijke impact op je kunnen hebben: een inbraak in je woning. Het idee, dat vreemden zich zonder je toestemming toegang tot jouw huis hebben verschaft, is nogal beangstigend. Zeker als je je realiseert dat je misschien op hetzelfde moment in je bed lag te slapen. Of nog erger: dat je heel bewust de misdadigers aan het werk hebt gehoord of gezien. De inbraak op zichzelf is al traumatisch, het missen van geld en geliefde spulletjes is dat zeker ook. En daarbij de knagende onzekerheid: wanneer komen ze terug? Want jij beseft heel goed, dat je na de inbraak allerlei dingen nieuw moet aanschaffen. En dat weten de dames en heren van het dievengilde net zo goed. In Nederland wordt per jaar zo’n 91.000 keer ingebroken.

In de buurt

Als je hoort dat de inbrekers bij jou in de straat actief zijn geweest, is dat meestal een extra stimulans om sloten, ramen en deuren nog eens na te lopen. Je bent er in ieder geval weer een aantal dagen extra alert om. Dat psychologische effect wil de politie gaan gebruiken. Als je al alert wordt na één inbraak bij je in de buurt, hoe moet dat dan als je weet dat er tientallen zijn geweest?

Website

Vanaf 28 oktober 2013 is via de politiesite de pagina ‘misdaad in kaart’ bereikbaar. Hierop kun je precies zien hoeveel inbraken in je buurt zijn gepleegd. Dat zijn soms schrikbarende aantallen en dat maakt je ongetwijfeld bewust van de gevaren.

Hoe het werkt

Op de site geef je je postcode in, waarna je het aantal inbraken kunt zien. Je kunt alleen per buurt kijken, niet per straat. Dat zou een inbreuk op de privacyregels betekenen. Die aantallen per buurt liegen er overigens niet om. Er worden voorlopig alleen woninginbraken weergegeven, inbraken in schuurtjes, tuinhuisjes e.d. staan er nog niet bij. Wellicht dat in de toekomst ook andere criminaliteit wordt opgenomen.

Preventie

Volgens de politie kunnen de hoge aantallen je bewust maken van het gevaar van inbraken in je buurt. Je kunt dan allerlei maatregelen treffen. Bijvoorbeeld het aanpassen van je hang- en sluitwerk, waardoor inbrekers minder gemakkelijk langs je beveiligingslinie kunnen. Goede buitenverlichting kan ook helpen. Hoge bomen en struiken ontnemen het zicht aan je woning, waardoor inbrekers gemakkelijker ongestoord bij je binnen kunnen proberen te komen. Snoeien kan daarom een goed idee zijn.

De gelegenheid...

Het spreekwoord zegt het al: ‘De gelegenheid maakt de dief’. Als je het inbrekers te gemakkelijk maakt, loop je meer risico. Laat ramen niet zomaar open staan, tenzij je er beveiligingsmaatregelen voor hebt getroffen. Een deur niet afsluiten als je van huis gaat, ook al is het maar éventjes, is ook niet verstandig. Inbrekers kiezen vaak voor de gemakkelijkste weg. Als ze niet snel binnen kunnen, gaan ze het bij het volgende huis proberen.

Geplande diefstal

Naast de gelegenheidsdieven, zijn er ook inbrekers die het bewust op jouw huis gemunt hebben, bijvoorbeeld omdat ze weten dat jij een bijzonder artikel in huis hebt. Een antieke klok, bijvoorbeeld. Je huis wordt dan een tijdje goed in de gaten gehouden, zodat de inbrekers weten wat je gewoonten zijn, op welke tijden er wel of niet iemand thuis is. De inbraak zelf gaat dan heel snel, er is niet veel tijd voor nodig om het bewuste artikel uit huis te krijgen.

De rol van de buren

In alle gevallen is het goed verdachte bewegingen bij de buren te melden bij de politie. Misschien zie je onbekenden door de tuin van de buren sluipen, of valt je op dat een bepaalde auto met één of enkele inzittenden wel heel vaak een tijdje in de straat staat te wachten, misschien op de uitkijk. Ben je niet zeker wat daar gebeurt, bel voor de zekerheid dan toch even met de politie. Je hoopt ook dat de buren dat doen, als er bij jouw huis verdachte dingen gaande zijn.

Veiligheid door de website

Natuurlijk maakt het aantal woninginbraken dat je via de webpagina misdaadinkaart op www.politie.nl kunt aflezen, de nodige indruk op je. Het zal je bewust maken van de risico’s en je aanzetten tot preventieve maatregelen. Als je echter ziet dat het bij jou in de buurt wel meevalt, is dat geen reden om preventie maar te laten schieten. Ook inbrekers kunnen zien waar er weinig inbraken waren, en hun werkterrein daarnaartoe verleggen.
Gerelateerde artikelen
Inbraak en preventieInbraak en preventieSteeds vaker zijn we doelwit van inbraak maar denk niet "als ze binnen willen zijn, lukt het toch". Preventie loont. Hoe…
Wel of geen sleutelkastje voor ouderenWel of geen sleutelkastje voor ouderenVeel ouderen hebben tegenwoordig een sleutelkastje bij de voordeur. Veel thuiszorgorganisaties stellen dit verplicht. Op…
Ooggetuige en oorgetuigeOoggetuige en oorgetuigeNiet iedereen durft zich als ooggetuige te openbaren. In de criminele wereld kan een ooggetuige juist gevaar lopen. Soms…
Misdrijven oplossen met behulp van Opsporing VerzochtMisdrijven oplossen met behulp van Opsporing VerzochtOpsporing Verzocht wordt in 2017 uitgezonden op dinsdagavond om half negen op NPO 1. Samen met uw hulp, wil de politie z…
Voorkom inbraak in uw huisInbraak is naast de financiële schade een grote inbreuk op het veiligheidsgevoel. Met simpele maatregelen kunnen veel in…

Reageer op het artikel "Misdaad in kaart"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 13-11-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!