InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het proces van uitvaartverzorging

Het proces van uitvaartverzorging

Het proces van uitvaartverzorging Eens komt de dag dat een mens sterft en nadat iemand overleden is, willen familie en kennissen nog een laatste keer afscheid kunnen nemen. Dit afscheid is de laatste eer die ze aan de persoon kunnen bewijzen, en dit moet dus tot in de puntjes verzorgd zijn. De uitvaart van de overleden persoon kan door de nabestaanden verzorgd worden, maar deze kunnen ook de hulp van een uitvaartonderneming inschakelen.

Proces van verzorging van uitvaart

Bij het afscheid nemen van een overledene, speelt de uitvaartverzorging een belangrijke rol. Het is van belang dat de nabestaanden op een fijne manier afscheid kunnen nemen van de overledene en dat eventuele laatste wensen van de overledene met betrekking tot de uitvaart gerespecteerd en vervuld kunnen worden. De uitvaartverzorging heeft betrekking op een compleet proces van directe zorg nadat er iemand is overleden, tot aan de uitvaart zelf en mogelijke nazorg.

Uitvaartverzorging direct na het overlijden

Nadat iemand overleden is breekt er een tijd aan waarin veel zaken op korte termijn geregeld moeten worden, en daarin speelt de uitvaartverzorger een belangrijke rol. Na het overlijden komt de uitvaartverzorger langs om de wensen met betrekking tot de uitvaart te bespreken, en als er een wilsbeschikking is van de overledene vormt deze verklaring natuurlijk de basis. De uitvaartverzorger zal eerst met de nabestaanden de voorkeur met betrekking tot de opbaring te bespreken. Er zijn mogelijkheden om de overledene thuis in eigen kring op te baren, maar de overledene kan ook worden overgebracht naar het uitvaartcentrum. Verder komen aspecten aan bod zoals de keuze uit rouwkaarten, het plaatsen van een advertentie in de krant, de gewenste muziek die tijdens de plechtigheid gedraaid kan worden, het vervoer van de overledene tijdens de uitvaart en het aantal volgauto's en eventueel de mogelijkheid om gebruik te maken van de diensten van een spreker, die namens de nabestaanden tijdens de plechtigheid zal spreken.

Verzorging van de uitvaart zelf

De rol van de uitvaartverzorger voor en tijdens de uitvaartplechtigheid is die van organisator. De uitvaartverzorger zorgt voor ontvangst van de nabestaanden en spreekt de gang van zaken nog eens door, waarna de uitvaartplechtigheid kan beginnen. De uitvaartplechtigheid kan plaatsvinden in de aula die hoort bij het uitvaartcentrum, maar ook op een andere locatie. Na de plechtigheid, waarna crematie volgt of een begrafenis, kunnen de aanwezigen in de meeste situaties de nabestaanden condoleren in een daarvoor bestemde koffiekamer.

Nazorg na de uitvaart

Nazorg kan een onderdeel van de uitvaartverzorging zijn, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Zo kan de uitvaartverzorger behulpzaam zijn bij het opstellen van dankbetuigingen of er kan een opdracht gegeven worden voor het laten vervaardigen van een gedenksteen. Ook met betrekking tot het verstrooien van as zijn er verschillende mogelijkheden. Tot slot zijn er uitvaartverzorgers die de mogelijkheid bieden om ook diensten te verlenen met betrekking tot de financiële aspecten waarmee de nabestaanden te maken kunnen krijgen na het overlijden van een dierbare. De dekking van de uitvaartverzorging is per polis verschillend, en ook de wijze van uitvaartverzorging op basis hiervan kan daardoor variëren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het proces van uitvaartverzorging"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 08-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!