InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Vriendschap een leven lang of passanten?

Vriendschap een leven lang of passanten?

Vriendschap een leven lang of passanten? Je hoort het nogal eens ‘een goede vriend(in) is er een voor het leven’ en dan past een ‘tijdelijke vriend(in)’ niet in het plaatje. Dit geldt niet voor iedereen en ook dan kunnen hechte vriendschappen zeer intens zijn, alleen van voorbij gaande aard. Waarom duurt de ene vriendschap voor het leven en is de andere van voorbij gaande aard en maakt het nog iets uit?

Betekenis

Vriendschap is een nauwe relatie tussen twee of meerdere mensen. Over het algemeen betreft het geen seksuele verhouding. Vriendschappen kunnen tussen gelijke en de andere sekse zijn. De basis van vriendschap is vertrouwen en er (altijd) voor elkaar zijn.
‘Altijd’ staat tussen haakjes, omdat een vriendschap niet stopt als ‘altijd’ niet in alle gevallen opgaat. Dat maakt ook meteen dat er allerlei soorten (gradaties) in vriendschappen zijn en daar hoort bijvoorbeeld ook de ‘kennis’ bij.

Boezemvriend

De boezemvriend of in vrouwelijke vorm de hartsvriendin, betreft eigenlijk een vriendschap die lange en zeer hecht is. Men voelt elkaar feilloos aan en verblijft regelmatig in elkaar gezelschap.

Ware vriendschap is de liefde voor de ander, omwille van de ander. (Aristoteles)

Wat maakt vriendschap?

Vriendschap en de betekenis ervan is eigenlijk voor iedereen net weer even anders. Iedereen ervaart een vriendschap weer anders en dat is ook logisch, want ieder mens is anders en geeft op geheel eigen wijze invulling aan vriendschap.

Vrij algemeen en wat eigenlijk voor iedereen op gaat is het gegeven dat je je vriend(in) altijd het beste toewenst, er respect en genegenheid is en dit over en weer zo is. Geven en nemen hoort bij een vriendschap en dit uiteraard ongeveer in dezelfde verhouding, maar waarbij het geven wel je primaire insteek is. In een vriendschap in balans ontvang je namelijk als vanzelfsprekend, als je geeft.

Wat voor vrienden heb jij?

Als je eens goed naar je vriendenkring kijkt, zullen er vrienden zijn die je al lang in je vriendenkring hebt en mensen die erbij gekomen zijn. Maar er vallen er ook wel eens vrienden af. Dat kan je bijna niet voorkomen en dan is krampachtig vasthouden aan iets wat er niet (meer) is, eigenlijk zinloos en heeft het meer weg van een stukje leven in het verleden.

Maar er zijn ook mensen die voor een groot deel vriendschappen onderhouden die van voorbij gaande aard zijn. Dit kan inherent zijn aan het werk, bijvoorbeeld als je ergens nooit lang bent. Maar het kan ook met de persoon die je bent te maken hebben. Vriendschappen brengen je iets en als dat ‘iets’ uitgewerkt is, dan kan een vriendschap ook uitgewerkt zijn. Dat wil niet zeggen dat je dan ruzie moet hebben, maar kan de vriendschap veranderen van hechte vriendschap naar goede kennis. Maar soms is een vriendschap volledig voorbij en zie je elkaar niet meer.

Gebrouilleerd

Een vriendschap kan ook uitmonden in gebrouilleerd raken. Omdat je op emotioneel vlak zit, kunnen deze zaken dicht bij elkaar liggen en kan je om iets wat je net raakt (eerder bijvoorbeeld niet, maar door je emotionele staat nu wel) gebrouilleerd raken. Juist omdat je zo emotioneel betrokken bent geweest met elkaar, is het nader tot elkaar komen dan erg moeilijk.

Bron: Cherylholt, PixabayBron: Cherylholt, Pixabay

Vriendschappen tussen de andere sekse

Voor de een is een vriendschap met iemand van de andere sekse als vanzelfsprekend, immers als je op dezelfde golflengte zit vorm je de basis voor een mogelijke vriendschap en daar maakt het niet uit of je man of vrouw bent. Maar een dergelijke vriendschap onderhouden gaat niet voor iedereen zo op.
Is het niet een partner die het niet ziet zitten, waarbij toegegeven of niet jaloezie een rol speelt, dan kan het wel de omgeving zijn die dit niet snapt. Veelal is het eigen, soms beperkte, beeld op de omgeving de basis voor het afkeuren van een dergelijke vriendschap. Meestal zegt het iets over de persoon die het afkeurt of zelfs veroordeeld en zelden over de persoon die de vriendschap onderhoud.

Veranderde vriendschappen

In een drukke maatschappij waar we vooral veel ‘moeten’ (meestal van onszelf), is het onderhouden van een vriendschap niet altijd even gemakkelijk. We zijn druk en passen een vriendschap in tussen het werk, het privéleven thuis, sporten en noem maar op. Om niet te vervreemden bellen we tijdens onze filerit – we staan immers toch maar te wachten – of we plannen met de agenda erbij. Wat door alle drukke agenda’s weer een lastige kan worden.

Behalve het moeilijk plannen, moet een hechte vriendschap geen verschil maken, want als diezelfde golflengte er is, is deze er ook als je elkaar maar af en toe ziet. Voor sommige mensen is vriendschap elkaar vaak zien en dan gaat een dergelijke vriendschap niet (meer) werken en kan het een reden zijn om de vriendschap wat meer te laten afvlakken en kom je mogelijk van een hechte vriendschap naar een goede kennis. Zolang iedereen zich er in kan herkennen, is daar niets mis mee. Soms is een vriendschap op zo’n moment voorbij en ook dit kan de uitkomst dan zijn.

Tot slot

Dat je in vriendschap moet investeren is geen wet van meden en perzen. Een vriendschap moet ook iets organische zijn en daar moet je je niet enorm voor in hoeven spannen. Maar vriendschap, langdurig of kortstondig, is alleen vriendschap als het ‘echt’ en ‘oprecht’ is. Daar moet je niet bij stil hoeven staan, dat is zo … een vanzelfsprekendheid.
Gerelateerde artikelen
Vrienden maken: toon oprechte belangstelling in de ander!Hoe doe je dat, nieuwe mensen leren kennen? Hoe doe je dat, vrienden maken en houden? Heb jij geen vrienden? Hoe maak je…
Is vriendschap meer dan een illusie?Is vriendschap meer dan een illusie?Interpersoonlijke relaties (= relaties tussen mensen) zijn zelden neutraal of kleurloos. Vaak hebben we na de eerste sec…
Vrienden maken en vriendschappen onderhoudenVrienden maken en vriendschappen onderhoudenIedereen heeft vriendschappen met leeftijdsgenoten nodig. Mensen met vrienden voelen zich vaak beter en zitten lekker in…
Vriendschap beëindigenVriendschap beëindigenDe meningen zijn verdeeld over het wel of niet bestaan van onvoorwaardelijke vriendschap. Maar echte vriendschap komt ho…
Maecenas: bon vivant predikte genot en vriendschapGaius Cilnius Maecenas (70 v.Chr. - 8 v.Chr.) was een levensgenieter en een groot liefhebber van de kunsten. Dankzij zij…
Bronnen en referenties
  • Petri Dantach - psycholoog
  • Afbeelding bron 1: Cherylholt, Pixabay

Reageer op het artikel "Vriendschap een leven lang of passanten?"

Reactie

Carin van der Hem, 08-09-2013 12:19 #1
Vriendschap heeft voor mij alles te maken met de vriendschap die je met je zelf hebt. De vrienden die je om je heen verzamelt vertellen iets over je eigen ZIJN. Daarom kunnen vriendschappen nooit een statisch gegeven zijn (hoewel we dat zouden willen), verander je zelf dan veranderen ook je vriendschappen. Hoe sterker de band is die je met jezelf hebt des te intenser zullen je vriendschappen zijn. Leef je luchtig dan zul je luchtige mensen om je heen verzamelen. Leef je luchtig en er gebeurt iets naars waardoor je dichter bij jezelf komt dan veranderen de vriendschappen ook: het luchtige werkt dan vaak niet meer. Niet is goed en niets is slecht: het IS. Het leven is bewegen en vriendschappen bewegen mee met dat wat is. Het zou verrijkend kunnen werken om een stukje bewustzijn te krijgen op hoe je als mens in een vriendschap staat: wat zijn je verlangens, wat geef je en wat neem je, hoeveel ruimte krijg je en geef je binnen een vriendschap, wat zijn de codes en de ongeschreven codes, vind je de vriendschap bevredigend en vooral welke spiegel houdt de ander je voor?

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 25-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!