InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Vrienden maken en vriendschappen onderhouden

Vrienden maken en vriendschappen onderhouden

Vrienden maken en vriendschappen onderhouden Iedereen heeft vriendschappen met leeftijdsgenoten nodig. Mensen met vrienden voelen zich vaak beter en zitten lekker in hun vel. Daarnaast kunnen vrienden steun bieden in lastige perioden waardoor u weer gemakkelijk kunt terugkeren in de maatschappij.

Kenmerken vriendschap

Vriendschappen zijn minstens zo belangrijk als romantische relaties. Een vriendschap kan immers wel voortbestaan zonder een relatie, maar een relatie kan niet bestaan zonder vriendschap. Bij een vriendschap is het van belang dat het om gelijken gaat waarbij er zowel genomen als gegeven wordt, in een vriendschap moeten beide immers op elkaar kunnen vertrouwen.

Genoeg vrienden?

In Nederland is eenzaamheid een groot probleem: zeker één op de tien mensen in Nederland voelt zich met regelmatig eenzaam en zou willen dat hij of zij meer vrienden had. Vriendschappen komen echter niet zomaar uit de lucht vallen, en het is dan ook van belang om open te staan tegenover mensen. Maar wat kunt u doen om vrienden te maken?

Vrienden zoeken

Het is bij een vriendschap van belang dat beide een klik voelen, een gemeenschappelijke interesse of kijk op het leven. Ga op zoek naar vriendschappen binnen uw vereniging, sportschool, werk of misschien wel kerk. Hierbij is het van belang om niet al te snel te oordelen over mensen op basis van het uiterlijk of het eerste contact, vaak is het zo dat mensen eerst moeten wennen aan het gezelschap van iemand voordat ze echt zichzelf kunnen zijn.

Enkele tips

  • Toon uw eigen karakter en doe u niet beter voor dan werkelijk het geval is: vroeg of laat valt u door de mand wanneer u het gedrag van de ander overneemt.
  • Toon interesse en ga op zoek naar gemeenschappelijke hobby’s of interesses: dit zijn vaak prima gespreksonderwerpen.
  • Complimenteer mensen wanneer ze iets goeds doen, mensen zoeken eerder contact met iemand die manieren toont.

Geven en nemen

Bij een vriendschap is het geven en nemen. Bedenk maar eens wat u te bieden heeft aan al uw (eventuele) vrienden: steun, geluk, liefde, vertrouwen, begrip, respect of humor? Dit zijn allemaal factoren die mensen graag terugzien in een wederzijdse vriendschap.

Daarnaast is het van belang dat u op een rijtje zet wat u zoekt in een vriendschap zodat het mogelijk is om mensen te selecteren nadat u ze wat beter heeft leren kennen. De één is op zoek naar een gesprekspartner en de ander naar iemand waarmee veel plezier gemaakt kan worden.

Kortom: in een vriendschap is het geven en nemen en daarbij is het van belang dat u niet te veeleisend bent.

Vriendschappen onderhouden

Er is niets belangrijker dan het onderhouden van gemaakte vriendschappen. Door met regelmaat leuke activiteiten te ondernemen blijft de vriendschap warm waardoor beide weten dat ze steun bij elkaar kunnen vinden. Mijn devies is dan ook: ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit, u kunt wel zoveel zogenaamde vrienden hebben maar u heeft het meest aan de mensen waarvan u altijd op aan kunt!
© 2011 - 2019 Professional, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kost liefde vrienden?Kost liefde vrienden?Over het algemeen kost een nieuwe liefde je twee vriendschappen. Hoeveel intieme vriendschappen heeft een mens? Waarom i…
Verliefd! En je vrienden?Verliefd! En je vrienden?Hoe combineer je vriendschappen als je net verliefd bent? Hoe combineer je vriendschappen als je net een liefdesrelatie…
Pubers en vriendenVrienden zijn het belangrijkste bezit voor pubers. Waarom zijn vrienden dan zo belangrijk in de puberteit? Pubers zijn a…
Vrienden maken als volwasseneVrienden maken als volwasseneKinderen en tieners sluiten heel gemakkelijk vriendschap en delen hun diepste geheimen met elkaar. Maar hoe komt het dat…
Begeleiden van vriendschappen bij kinderenBegeleiden van vriendschappen bij kinderenWil je mijn vriendje zijn? Vriendschap is een belangrijke voorwaarde voor de sociale en emotionele ontwikkeling van kind…

Reageer op het artikel "Vrienden maken en vriendschappen onderhouden"

Reacties

Chris, 26-03-2018 18:02 #9
Ik hoor regelmatig van kennissen dat ze leuke activiteiten ondernemen met vrienden. Bijvoorbeeld dansen met vriendinnen, bijeenkomsten met vrienden (feesten), reizen met vrienden… Helaas kan ik daar niet mee over praten want ik heb (op enkele familieleden na) helemaal geen vrienden, om samen leuke activiteiten te doen. Terwijl ook ik graag vrienden zou hebben om bijvoorbeeld samen te gaan wandelen, naar zee gaan, een dierentuin bezoeken… dat allemaal in mijn eentje doen is niet zo leuk.

Wat is beter:
1) eerlijk zijn tegen die kennissen en zeggen dat ik geen vrienden heb en er graag zou hebben, eventueel hobby's opsommen
2) liegen en zeggen dat ik ook vaak met vrienden wegga en veel vrienden heb

Chris, 30-01-2018 22:03 #8
Wat is het maximale aantal vrienden dat een mens kan hebben en is het aantal vrienden echt belangrijk? Volgens sommige mensen is het aantal vrienden belangrijk heb je minstens tien vrienden nodig in het leven. Het lijkt verder of iedereen een grote vriendenkring heeft en ik niet. Terwijl ik ook heel graag goede vrienden zou hebben.

Robi, 03-07-2015 23:32 #7
Vind het wel treffend omschreven dat je voor kwaliteit moet gaan en niet voor kwantiteit.
Teveel vriendschappen hebben, kan op den duur lastig worden (om het allemaal vast te houden etc).
Momenteel heb ik nogal het gevoel dat bepaalde vriendschappen van mij aan het wegzakken zijn en ik heb dan ook het gevoel dat ik dit moet gaan afsluiten.
Je kunt op den duur uit elkaar groeien en/of geen klik meer hebben.
Dat kan erg frustrerend zijn.
Zelf merk ik dat maar ook al te zeer.
Helaas zijn niet alle vriendschappen voor het leven.

Qtj, 10-03-2015 09:26 #6
Persoonlijk merk ik dat ik makkelijk sociale contacten maak. Hetgeen ik veel moeilijker vind is het goed onderhouden van deze sociale contacten. In mijn hoofd ben ik er dan bijvoorbeeld wel mee bezig, maar zet ik het niet duidelijk om in daden. Bijvoorbeeld een eenvoudig mailtje of telefoontje. Daardoor loopt het bij mij nogal eens spaak. Resultaat is dat ik mij in sommige gevallen nog verder terug trek in mijzelf en het bij oppervlakkige contacten houd. Waar ik ook niet gelukkig van wordt.

Lin, 23-10-2012 00:44 #5
Vriendschap… hecht niet te veel aan mensen die zeggen je vriendin / vriend te zijn… voor je weet zijn ze met de noorden zon vertrokken.
Ik had veel vriendinnen, stond altijd naast ze etc. toen ik ze nodig had. waren ze zwak ziek en misselijk… en hoorde je niemand meer…

vriendschap weg er mee…

Chris, 21-08-2012 17:05 #4
Hallo,

het is niet makkelijk om vrienden te maken want de échte vrienden (voor het leven) zijn eerder zeldzaam. Echte vrienden zijn, naast de gewone kennissen, ook personen waarbij men terecht kan als het eens wat minder goed gaat of bij problemen. Echte vriendschap is daarnaast wederzijds, waarbij beide personen elkaar steun geven in moeilijke situaties. Ook plezier maken en regelmatig contact houden zijn hierbij belangrijk.
Of je nu rijk of arm bent, dik of dun, jong of oud, groot of klein, bij echte vriendschap tellen deze zaken niet!
Familieleden kunnen ook meetellen als echte vrienden. En niet te vergeten: huisdieren ook!
Beter 1 echte vriend dan 100 zogenaamde 'valse' vrienden (die geen vrienden zijn).

Anoniem, 30-12-2011 14:16 #3
Vrienden maken is helaas niet voor iedereen even eenvoudig. Door uiteenlopende levens ben ik de spaarzame vriendschappen (die ik nog had van school) kwijtgeraakt. Daar zijn wel wat oppervlakkige contacten voor teruggekomen (collega's etc.), maar vrienden heb ik niet. Mijn partner is, in tegenstelling tot mij (verlegen, wat teruggetrokken, hoewel ik mijn uiterste best doe om me hier overheen te zetten) een "sociaal dier" die veel vrienden en kennissen heeft. Zonder zielig gevonden te willen worden; ik zou graag 1 vriend(in) willen hebben. Vriendschap is bijzonder waardevol en ik heb wel eens de indruk dat niet iedereen dat beseft.

Anoniem, 11-07-2011 12:45 #2
Ik vraag me af of vriendschap nog bestaat (en of er nog plaats is op de wereld voor 'echte' vriendschap en liefde), er zijn heel veel onvriendelijke mensen tegenwoordig.
Het zou erg zijn, een wereld waarin geen plaats meer is voor de broodnodige vriendschap. Echte vriendschap en vrede zijn onmisbaar en welkom!

Anoniem, 10-07-2011 20:21 #1
Wat moet je doen als je GEEN vrienden hebt? Echte vrienden zijn mensen waar men ook in moeilijke situaties op kan rekenen. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die iemand met een ernstige ziekte, verdriet of andere problemen proberen te helpen of steun te geven. Het is echter niet altijd mogelijk om andere mensen te helpen. Echte vriendschap is daarnaast ook echt houden van elkaar (en niet doen alsof) en daarnaast ook af en toe leuke dingen samen doen. Men kiest ook zelf met welke mensen men bevriend wil zijn. Niet het aantal vrienden is belangrijk, 1 goede vriend(in) is beter dan tien 'slechte' vrienden.

Infoteur: Professional
Gepubliceerd: 13-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 9
Schrijf mee!