InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Al-Shabaab, kindsoldaten en verdrag Verenigde Naties

Al-Shabaab, kindsoldaten en verdrag Verenigde Naties

Al-Shabaab, kindsoldaten en verdrag Verenigde Naties Met kindsoldaten worden strijders bedoeld die worden ingezet in een (burger)oorlog en nog niet de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt. Volgens een verdrag van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties werd in 2002 de minimumleeftijd, waarop soldaten mogen worden ingezet, bepaald op achttien jaar terwijl vanaf zestien jaar soldaten mogen worden gerekruteerd.

Al-Shabaab ronselt kindsoldaten soms zeer jong

Voorheen was de leeftijd waarop kinderen mochten worden ingezet nog vijftien jaar conform het Verdrag voor de rechten van het kind uit 1989. Maar in Somalië worden soms kinderen van amper tien jaar oud of nog jonger door Al-Shabaab geronseld als kindsoldaten. Na een training worden ze daarna vaak naar de frontlinie gestuurd waar ze zelfs dienen als bescherming voor volwassen strijders.

Onderdak en voedsel aanlokkelijk voor kinderen

Het ronselen van kinderen gaat eigenlijk veel te makkelijk omdat ze manipuleerbaar zijn. Bij rekrutering onder dwang kunnen ze onvoldoende weerstand bieden aan geweld als ze worden meegesleurd. Vaak is het ook aantrekkelijk om zich te laten ronselen omdat het leger onderdak en voedsel betekent voor kinderen in een belabberde omstandigheid als wees, vluchteling, slachtoffer van een gebroken gezin of uit zeer arme sloppenwijken.

Gunstige eigenschappen voor de strijd

Als soldaten hebben kinderen gunstige eigenschappen voor de strijd door onder meer hun geringe lengte, hun behendigheid en gehoorzaamheid. Omdat ze zich nauwelijks kunnen realiseren wat de dood betekent zijn veel kinderen onverschrokken. Mochten ze toch aarzeling en angst kennen dan zijn er voorbeelden van dat ze drugs kregen. Verder zijn ze goedkoper dan volwassenen en kunnen toe met minder voedsel. Door de technologische vooruitgang zijn er steeds meer lichte wapens beschikbaar die gemakkelijk gehanteerd kunnen worden door kinderen. Zelfs machinegeweren kunnen door kinderen worden bediend.

Kindsoldaten hebben te maken met gruwelijke acties

Kindsoldaten zijn ook makkelijk inzetbaar voor allerlei opdrachten omdat ze nauwelijks weerstand bieden. Dat geldt voor minder riskante opdrachten als boodschapper, kampbewaarder, kokshulp of dragers van wapens, munitie en proviand. Maar veel kinderen worden ingezet in de strijd waarbij ze in de voorhoede als een soort mijnenvegers optreden en vaak de dood vinden of zware verminkingen ondergaan. Ook worden kinderen gebruikt voor zelfmoordacties. Kinderen hebben zelfs met de meest wrede acties te maken zoals onthoofding, afhakken van ledematen en het levend verbranden van mensen. En vaak zijn kinderen slachtoffer van verkrachtingen.

Weg terug onmogelijk

Soms worden kinderen gedwongen om die gruwelijkheden te begaan tegen eigen dorpsgenoten of familieleden. Door die gruwelijkheden tegen bekenden uit te voeren wordt het hen onmogelijk nog ooit terug te keren naar het eigen dorp en zijn de banden dikwijls voorgoed afgesneden. In gevallen waar terugkeer wel mogelijk is en een kind deserteert wordt de familie daar slachtoffer van door moordpartijen en kan zelfs een heel dorp worden uitgemoord om te voorkomen dat het kind belangrijke informatie aan de vijand kan doorspelen.

Al-Shabaab rekruteert ook meisjes

Naar schatting heeft Al-Shabaab 1.800 kindsoldaten in haar geledingen met daarbij zeer jonge kinderen. Al-Shabaab rekruteert ook meisjes en traint ze in het verzamelen van inlichtingen en het transporteren van explosieven of zet ze in om aan het front te helpen. Ook worden meisjes uitgehuwelijkt aan rebellen.

Vriendjes en ouders worden soms geëxecuteerd

Aan de kinderen worden geld en mobile telefoons beloofd en ook worden veel kinderen zonder die beloften botweg gedwongen gerekruteerd. Om hen angst in te boezemen moeten ze verplicht kijken naar hoe hun vriendjes worden geëxecuteerd. Het komt ook voor dat ouders die hun kinderen beschermen worden vermoord.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • Koertlindijer.nl
  • Childsoldiers.net
  • Leveninveiligheid.nl
  • Winkler Prins

Reageer op het artikel "Al-Shabaab, kindsoldaten en verdrag Verenigde Naties"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 09-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Kinderen
Schrijf mee!