InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De hersencapaciteit kan een informatie blokkade opleggen

De hersencapaciteit kan een informatie blokkade opleggen

De hersencapaciteit kan een informatie blokkade opleggen Het kan iedereen zomaar een keer overkomen. Door veel informatie of onduidelijkheden raken de hersenen in de war en komen we er niet meer uit. Opleidingsniveau, IQ, hersencapaciteit en manier van data-analyse kunnen hier grote invloed op hebben. Een manier is om het probleem in kleine deelproblemen op te splitsen en het op die manier op te lossen. Waardoor komt het dat we soms door de bomen het bos niet meer zien en op welke manier kunnen we wel een duidelijke mening vormen of oordeel vellen?

Hersencapaciteit en informatie blokkade

Aanleiding van de omstandigheid

Dagelijks worden we bestookt door informatie en data, verkregen via de vijf menselijke zintuigen. Die informatie moet in de hersenen worden omgezet naar voor ons begrijpelijke taal, zodat we er een helder verhaal uit kunnen halen. Omdat de hersenen ook beperkt zijn in het effectief verwerken van veel informatie, kan het ons soms weleens teveel worden. De informatie-aanvoer is teveel, waardoor we als het ware een black-out krijgen, doordraaien of het gewoon niet meer zien zitten. De overvloed zorgt ervoor dat het systeem het niet meer aan kan. Belangrijke factor in het geheel vormt dus de capaciteit van onze computer: het brein oftewel de hersenen.

Hersencapaciteit van de mens

Er wordt weleens beweerd dat de hersenen slechts 10 tot 15 procent van de werkelijke capaciteit gebruiken om alles te kunnen bolwerken. Toch is het een relatieve misvatting. We kunnen slechts een bepaalde hoeveelheid informatie per keer verwerken, omdat we beperkt zijn in ons denkvermogen. Mensen met een waterhoofd hebben bij wijze van spreken 90 procent water in het hoofd, echter gebruiken de resterende hersenen dermate effectief dat men even slim is. Op zich hebben we dus heel veel hersencapaciteit als reserve, echter zullen dat wegens ons eigen beperkingen niet compleet kunnen gebruiken. Daartoe zal de mens verder moeten evolueren. Wat men dus aan kan wordt eveneens beperkt door de capaciteiten van de hersenen zelf en wat voor IQ men zoal heeft. Wat voor situaties kunnen problemen geven?

Het gaat boven de pet

Vanuit huis en via opleidingen krijgen we een bepaalde hoeveelheid kennis en ervaring meer, waarmee we tot op een bepaald niveau informatie kunnen verwerken. Daarbij zit dus een relatief maximum wat we aankunnen. Een stapje hoger dat kunnen we mogelijk nog net aan en dus leren we daar soms ook voor door. Maar boven dit niveau wordt het vaak te ingewikkeld om overzicht te houden, danwel we kunnen het niet meer behappen. Het kennisniveau is te laag, waardoor we niet meer weten wat er moet worden gedaan. De vraagstukken dienen dan ook door iemand met een hoger opleidingsniveau of iemand die in de materie meer ervaring heeft worden uitgevoerd.

Enorm data hoeveelheid

Lijsten met data en overzichtelijkheid kunnen ervoor zorgen dat men niet meer ziet waar het heen gaat. De eindeloze lijst aan getallen en namen kunnen aanleiding zijn van getallen duizeligheid. Indien men niet op een handige gestructureerde manier omgaat met data programma’s zoals Excel en dergelijke kan het overzicht snel zoek raken. Door de enorme hoeveelheid kan men er geen eind aan breien en conclusies trekken. Zonder gebruik te maken van data analyse programma’s blijft men maar door gaan zonder dat er resultaten worden geboekt.

Het niet meer kunnen vinden van een uitweg

Sommige problemen kunnen dermate grote consequenties hebben dat het praktisch de eigen verantwoordelijk te boven gaat. Binnen vakgebieden kunnen foute beslissingen of adviezen financieel, juridisch of constructief desastreus zijn. Men heeft een inschattingsfout gemaakt of verkeerde aannamen gedaan. Men is verantwoordelijk voor de ontstane situatie en kan het niet meer goed maken. De paniek kan toeslaan waardoor een en ander niet meer te bevatten valt.

Methoden om het te lijf te gaan

De waarde van de onderdelen is altijd meer dan het geheel. Door begrip te hebben van delen van een systeem of proces leert men over het geheel. Inzicht in wat een mootje doet geeft meer duidelijkheid omtrent wat er gaande is en wat de einddoelstelling is. Is er sprake van een situatie of vraagstelling waar je het antwoord “nog niet” op weet dan kun je het probleem in stukjes hakken. Door stapsgewijze analyse kan men steeds gerichter werken naar de oplossing. Dit wordt dikwijls toegepast bij zeer grote bouwprojecten welke jaren duren. Door project management toe te passen wordt het bouwproces in stukjes opgedeeld, zodat op basis daarvan een concrete planning wordt bedacht. Pak onoverzichtelijke problemen op een gestructureerde manier aan zodat je er op een begrijpelijke manier mee om kunt gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Populaire_psychologie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting
  • http://office.microsoft.com/nl-nl/excel-help/

Reageer op het artikel "De hersencapaciteit kan een informatie blokkade opleggen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 18-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Beroerte
Schrijf mee!