InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als beveiliger

Werken als beveiliger

Werken als beveiliger Er is een toenemende vraag naar beveiligers. Er zijn hier verschillende redenen voor te geven. De belangrijkste reden is misschien wel de aanslagen op 11 september. Er gaat veel geld om in de beveiligingsbranche. Er zijn verschillende opleidingen om beveiliger te worden, zowel op hbo- als op mbo-niveau. Het is mogelijk om in loondienst te gaan werken, maar er is ook een toenemend aantal beveiligers die werkt als zelfstandig ondernemer. Een nadeel daarvan is wel dat men minder zeker is van werk, aan de andere kant geeft het meer vrijheid. Er zijn ongeveer 1500 particuliere beveiligingsbedrijven. Soms gaat het om eenmansbedrijven., maar soms gaat het ook om bedrijven met honderden werknemers die de beveiliging voor bepaalde winkels of evenementen op zich nemen. In 2008 ging er een bedrag van 1.7 miljard euro om in de beveiligingsbranche. Dit is een stijging van 85 procent ten opzichte van 2001. Driekwart van dat bedrag werd omgezet in de bedrijfsbeveiliging.

Toegenomen vraag naar beveiligers

Er is een toenemende vraag naar beveiligers. Dat heeft deels te maken met een toegenomen gevoel van onveiligheid in de samenleving. Een andere reden is dat veel instanties zijn gaan professionaliseren in de afgelopen decennia en een deel van die professionaliseren is het aanstellen van beveiliging. Ook hebben de aanslagen van 11 september ervoor gezorgd dat er meer vraag is naar beveiligers omdat er meer toezicht nodig is.

Opleiding voor beveiliger

Je het een opleiding op niveau 2 nodig om te mogen werken als beveiliger. Dit diploma heet onofficieel dus ook 'diploma beveiliger'. Vroeger heette het Algemeen beveiligingsmedewerker (ABM). Het verschil met de opleiding ten opzichte van een aantal jaren geleden is dat er nu meer aandacht is voor sociale vaardigheden, rapportage en ICT-gebruik. Tijdens de opleiding ligt er sterk de nadruk op het opdoen van ervaring in de praktijk. Bij deze opleiding zul je dus ook vanaf de eerste dag al aan een erkend leerbedrijf worden gekoppeld.

Opleiding voor stadswacht

De opleiding op niveau 1 is vooral voor mensen die zich willen oriënteren op een baan in de beveiliging. Ook kan het dienen als extra voorbereiding voor niveau 2. Het is dus een stapje in de goede richting. Met een opleiding op niveau kan je bijvoorbeeld stadswacht worden. Je mag toezicht houden, maar veel meer bevoegdheden heb je verder niet. Als beveiliger op niveau 2 mag je bijvoorbeeld ook de wacht houden, surveilleren en cameratoezicht houden. De meeste beveiligers bij winkels hebben dus ook minimaal niveau 2, omdat het anders weinig zin heeft.

Opleiding voor beveiliger op HBO-niveau

Als beveiliger is het ook mogelijk om een opleiding op MBO niveau 3 te volgen. Dan krijg je nog meer verantwoordelijkheden. Het is dan bijvoorbeeld mogelijk om een coördinerende functie te krijgen. Ook mag je dan eigen kantoor beginnen. Ook is het mogelijk om door te stromen naar een politie-opleiding. In dat geval krijg je redelijk wat vrijstellingen. Verder is er nog een opleiding op HBO-niveau. Dit is de opleiding Integrale Veiligheidskunde. Het is vooral gericht op beleidsfuncties bij bijvoorbeeld de gemeenten, woningcorporaties en bedrijven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Werken als beveiliger"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!