InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Online dating: hoe wijs je iemand netjes af?

Online dating: hoe wijs je iemand netjes af?

Online dating: hoe wijs je iemand netjes af? Ben je lid op een datingsite en toont iemand interesse in je? Dan kan dit heel leuk zijn Het kan echter ook zo zijn dat je geen interesse hebt in deze persoon. Je voelt bijvoorbeeld geen aantrekkingskracht, of er is gewoonweg geen klik. Hoe wijs je iemand netjes af, zodat je die persoon niet te hard teleurstelt?

Online dating

Bij veel datingsites heb je contact met andere mensen. Je maakt een profiel aan en kunt dan nieuwe mensen ontmoeten. Wie weet vind je wel de liefde van je leven op een internetsite. Er zijn meer succesverhalen! De ene persoon is leuker dan de ander en soms zijn er mensen waar je totaal niks mee hebt. Het kan ook voorkomen dat de ander jou heel leuk vindt, maar dat je geen wederzijdse klik voelt. Hoe wijs je zo iemand dan op een nette manier af?

Niet zomaar blokkeren

Het wordt door bijna iedereen gedaan; iemand wegklikken of blokkeren waar je geen interesse in hebt. Dit is niet heel netjes en de ander weet natuurlijk helemaal niet waarom je dit doet. Helemaal vervelend is het wanneer de ander denkt dat je interesse in hem of haar hebt, om vervolgens op deze manier te ontdekken dat dit toch niet het geval is. Sommige mensen blokkeren de ander niet, maar komen gewoonweg nooit meer online of maken een nieuw profiel. Het komt natuurlijk heel vreemd over als je opnieuw gevonden wordt door de ander, wanneer je een nieuw profiel hebt en hij of zij van niks wist.

Wees eerlijk

Wees eerlijk naar de ander toe. Voel je geen klik? Zeg dit dan. Je hoeft het niet eens uit te leggen. Gevoel kun je niet uitleggen. Breng het wel subtiel en wees niet te bot. Het is nooit leuk om afgewezen te worden, houd hier dus rekening mee. Wees ook eerlijk wanneer je iemand anders hebt gevonden. Ook dit hoort de tegenpartij te weten. Soms kan een leugen om bestwil helpen wanneer je iemand netjes wilt afwijzen. Immers is het internet en komt de waarheid toch niet naar boven. Toch zal in veel gevallen de ander het opmerken wanneer het om een leugentje om bestwil gaat, vooral als ze al langer op datingsites zitten. In dit geval kennen ze de meeste smoesjes wel. Dit kan een enorme teleurstelling zijn voor de ander. Hij of zij zal zich afvragen: ‘Waarom is men niet eerlijk?’ of ‘Wat heb ik nou écht verkeerd gedaan?’

Liefde hoeft niet altijd

Soms kunnen datingsites ook heel handig zijn voor andere contacten. Een relatie of liefde is niet altijd het geval, maar soms kunnen er ook mooie vriendschappen ontstaan. Dit is natuurlijk ook iets moois. Daarom is het ook aan te raden om eerlijk te zijn wanneer je iemand afwijst. Je weet nooit wat er verder nog uit kunt komen.

Zelf afgewezen?

Ben je zelf afgewezen op een datingsite? Ook dat kan voorkomen. Laat je hier niet door demotiveren, hoe vervelend het ook is. Toch is het helemaal geen reden om maar meteen te stoppen met datingsites. Wellicht is de volgende die je tegenkomt namelijk wél de ware voor je! Probeer je ook niet al te druk te maken wanneer je niet op een nette manier bent afgewezen. Dit zegt waarschijnlijk meer over de ander dan over jou.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Online dating: hoe wijs je iemand netjes af?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 08-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Special: Online dating
Schrijf mee!