InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Wat te doen met liefdesverdriet?

Wat te doen met liefdesverdriet?

Wat te doen met liefdesverdriet? Het leiden aan liefdesverdriet is alles behalve leuk. Het voelt alsof je hart in stukken is gescheurd en het is bijna verschikkend. Vaak is het een lang en pijnlijk proces, iets wat niet zomaar over gaat. Er kunnen verschillende redenen zijn voor liefdesverdriet waaronder het overlijden van een geliefde en wanneer je partner de relatie verbreekt.

Wat is liefdesverdriet?

Liefdesverdriet wordt vaak geassocieerd met het uitgaan van de relatie, doordat de partner deze verbroken heeft. Maar liefdesverdriet kan ook te maken hebben met het overlijden of plotseling verdwijnen van je geliefde of een naaste. Liefdesverdriet kan namelijk ook te maken hebben als het gaat om familieleden en zelfs vrienden. Met liefdesverdriet voel je je vaak machteloos, verlaten en vooral verdrietig. Het is vaak een periode van kwaadheid, onbegrip en pijn, iets wat vaak niet zomaar overgaat.

Wat zijn oorzaken van liefdesverdriet?

Liefdesverdriet heeft vaak te maken met een abrupt einde van bijvoorbeeld een relatie of het leven van iemand. Het roept vaak de vraag op van ‘waarom’ en gaat gepaard met onbegrip en gemis. De oorzaak van liefdesverdriet kan het zijn van het uitmaken van een relatie of bijvoorbeeld het overlijden van een geliefde. Liefdesverdriet heeft vaak te maken met gemis van een liefde of iemand. De oorzaak van liefdesverdriet kan heel breed zijn, maar gaat vooral gepaard met pijn en gemis.

Wat zijn de gevolgen van liefdesverdriet?

Het lijden aan liefdesverdriet kan een grote impact hebben op je dagelijks leven. Het kan ervoor zorgen dat je in interesse zult verliezen in zaken als persoonlijke verzorging, het onderhouden van sociale contacten en zelfs werk. Liefdesverdriet uit zich vaak in het verdrietig zijn, fysiek inactief en zelfs depressiviteit. Andere gevolgen kan zijn het verlies in eetlust en afzondering. Sommige mensen vinden hun toevlucht in het gebruik van alcohol om zich beter te voelen, maar ook bijvoorbeeld drugs om de gevoelens te onderdrukken. Een ander gevolg kan zijn het verlies in het vertrouwen van een persoon en geen nieuwe relatie aan te durven in de angst om weer gekwetst te worden.

Wat kun je doen bij liefdesverdriet?

Iedereen ervaart liefdesverdriet anders en er is geen standaard oplossing. Sommige mensen zullen hun toevlucht vinden in ontkenning en doen alsof alles goed is, terwijl anderen hun toevlucht vinden in alcohol en drugs Het probleem hierbij is dat dit vaak alleen maar de pijn verergert en het alleen maar moeilijker maakt. Vaak is de beste oplossing door vooral veel te praten. Praten over alle gevoelens die je ervaart als verdriet, woede, angst en eenzaamheid. Het is soms moeilijk te beseffen dat een relatie over is. Door erover te praten kun je het vaak een plek geven zodat je het beter kunt accepteren. Door met anderen over de situatie te praten wordt je bijna gedwongen om het te accepteren.

Het praten met familieleden en naasten in je omgeving kan helpen met de verwerking van je gevoelens. Mensen die jou het beste kennen, kunnen vaak het beste advies geven. Naast het uiten van je gevoelens naar anderen is het ook belangrijk om actief te blijven en gezond te leven. Sporten kan bijvoorbeeld helpen. Een gezond lichaam zorgt namelijk voor een sterke en positieve geest. Om over liefdesverdriet te komen is vooral geduld en tijd nodig. Het is een moeilijke periode waarbij je vooral moet accepteren dat je tijd nodig hebt en dat je je niet opeens de volgende dag beter voelt.
© 2012 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat te doen met liefdesverdriet?"

Reactie

Jantje, 25-11-2013 19:02 #1
Gewoon praten en bezig houden dat is het beste.

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 24-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Reacties: 1
Schrijf mee!