InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Een interessante reclametrend: digitale reclameborden

Een interessante reclametrend: digitale reclameborden

Het televisielandschap evolueert voortdurend. Van de buistelevisie namen we einde van de jaren negentig van vorige eeuw afscheid. De flatscreen evolueerde snel en na de LCD-tv en de LED-tv, zijn we nu reeds een tijdje aan de Full HD-televisies toe. De digitale technologie kreeg een toepassing in de digitale reclameborden, een reclamevorm die steeds meer de plaats inneemt van de traditonele statische reclamepanelen.

Het wordt te veel

Reclame maakt al decennia deel uit van onze leefwereld zowel op de straat, in de geschreven pers als op televisie. Sinds de eerste reclameboodschap op de televisie werd uitgezonden in 1967, werden we steeds meer, nadrukkelijker en op originele manieren in de huiskamer bestookt met reclame van massa’s producten. De consument vindt het hedentendage een beetje te veel worden en zoekt naar manieren om niet de hele tijd met reclame te worden geconfronteerd. Op straat kun je de reclamepanelen negeren, in kranten en tijdschriften hoef je de boodschappen niet te lezen, op televisie kun je van de reclameblokken wegzappen.

Daardoor zag de adverteerder zich verplicht om naar andere methodes te zoeken om potentiële klanten te bereiken. Dat vond hij bij 'productplaatsing' en dat vindt hij nu bij digitale reclameborden.

Binnen en buiten

We hebben ze al wel eens gezien op straat, in het voetbalstadion of in een tankstation, de digitale borden met hun reclameboodschap, statisch of met bewegende beelden. Kleinhandelaars monteren het scherm op een bestelwagen of in de laadbak van een vrachtwagen en parkeren die dan op strategische plekken zoals langs een drukke weg of op een brug over de snelweg om hun product in de kijker te plaatsen. Ook bij de apotheek, in de post of in het station zie je de LED-schermen opduiken, maar deze keer met meer praktische boodschappen, soms aangevuld met een weerbericht.

Buiten worden de grote schermen -vaak tussen de 50 en 100 vierkante meter - op een metershoge paal geplaatst. Door de concurrentie met het daglicht en het zonnelicht is een bijzonder hoge helderheid vereist. Het verbruik ervan is dus afhankelijk van de weersomstandigheden: hoog bij helder weer, minder hoog bij donkerder weer.

De voordelen voor de adverteerder

  • De digitale reclame heeft een analoge impact op de consument als een televisiespot, met dit verschil dat hij niet kan wegzappen of zijn toestel uitschakelen, maar integendeel onweerstaanbaar zal worden aangetrokken.
  • Zowel de statische als de dynamische, bewegende versie trekt de aandacht reeds vanop een vrij grote afstand omdat de schermhelderheid tussen de 50 - 100 keer hoger is dan bij een klassiek reclamebord met verlichting.
  • De inhoud van het bord kan vanop de computer veranderd worden en ook aan de lokale of klimatologische omstandigheden worden aangepast.

De voordelen voor de aanbieder

  • Hoewel de investeringskosten voor digitale reclameborden hoog zijn, kunnen die makkelijk binnen de twee jaar worden terugverdiend omdat de opbrengsten hoger liggen: de kostprijs voor de adverteerder is immers gelijk als voor de statische reclameborden en je kan verschillende adverteerders tegelijk toelaten op hetzelfde reclamescherm via een rotatiesysteem dat elke boodschap 5 tot 10 seconden laat verschijnen.
  • De onderhoudskosten zijn lager en je hoeft geen personeel met nieuw gedrukte affiches op pad te sturen. De inhoud van het scherm kan immers vanop afstand via computer worden aangepast.
  • Je kan zelf elektronisch instellen welke reclameboodschappen wanneer op de dag worden getoond en het bord kan zichzelf eventueel uitschakelen op bepaalde uren of tijdens de nacht.
  • Je kan de snelheid van het aantal reclameboodschappen aanpassen naar gelang van de weersomstandigheden of op basis van verkeersinformatie zodat de consument het maximaal aantal boodschappen te zien krijgt. Bij file of regenweer kan je de rotatiesnelheid bijvoorbeeld verlagen.

Aantallen

In de Verenigde Staten staan er al meer dan 2000 digitale reclameborden her en der opgesteld, vooral langs snelwegen. In Nederland zou deze nieuwe vorm van publiciteit ongeveer 4% van het totaal volume buitenreclame innemen. In Engeland is dat al 12%. Voor België zijn nog geen cijfers bekend.

Overheidsinformatie

In Amerika worden de digitale borden nu ook gebruikt om berichten van de overheid door te seinen: boodschappen van algemeen nut, verkeersinformatie of profielen van gezochte misdadigers en vermiste personen. In Nederland gaat men dezelfde richting uit. In oktober 2011 werden voor het eerste digitale borden gebruikt voor het opsporen van misdadigers.

Verzet

Toch vindt iedereen het gebruik van deze nieuwe technologie niet even leuk. In Amerika kaartte de non-profit organisatie Sceni Amerika de lelijkheid ervan aan. Vastgoedprijzen zouden bijvoorbeeld aanzienlijk dalen in de nabijheid van digitale reclameschermen.

Ook het hoge energieverbruik en de verhoogde kans op verkeersongevallen stuiten sommigen tegen de borst. In de staten Alaska, Hawaii, Maine en Vermont werden de schermen trouwens verboden. In België werd in het arrondissement Aarschot reeds een analoog verbod ingesteld.
Gerelateerde artikelen
Gevel: plaatsen van gevelreclameGevel: plaatsen van gevelreclameEr kan goed geld worden verdiend met het verhuren van uw gevel aan bedrijven die daar reclame op plaatsen. Veel bedrijve…
Het verzamelen van emaille reclamebordenHet verzamelen van emaille reclamebordenEr gaat veel geld om in de handel van emaille-reclameborden. Verzamelaars zijn bereid om veel geld te betalen voor een z…
Reclame in online gamesReclame in online gamesReclame in computerspellen bestaat bijna net zo lang als er computergames zelf zijn. De eerste vormen van reclame in gam…
Effectiviteit reclame onderzoekenIn dit artikel worden de verschillende methoden besproken die de effectiviteit van een reclameboodschap nagaan met gevol…
Welke soorten reclames bestaan er?De consument wordt elke dag bestookt met een heleboel reclames. Een onderneming kan hiermee proberen de verkopen van haa…

Reageer op het artikel "Een interessante reclametrend: digitale reclameborden"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 30-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!