Effectiviteit reclame onderzoeken

In dit artikel worden de verschillende methoden besproken die de effectiviteit van een reclameboodschap nagaan met gevolgen voor de omzet van een bedrijf. Is reclame-inzet nuttig? En in welke mate?

Reclame-inzet en omzetstijgingen

Om de effectiviteit van reclame na te gaan, is de methode van ‘reclame-inzet en omzetstijgingen’ de makkelijkste methode. Als we bij de bedrijven gaan kijken wat er aan reclame besteed is en dit gaan vergelijken met de omzet, dan is daar veel informatie uit te halen. Kortom, als we bij een grote inzet aan reclame een grote omzetstijging merken dan is deze reclame effectief. Als de omzet amper stijgt bij een grotere reclame-inzet dan veronderstellen we dat reclame niet meer geld en klanten binnen kan brengen. Zo kan een onderneming snel merken dat hun reclamepogingen al dan niet een grotere omzet veroorzaakt. Indien dit niet het geval is, zal de onderneming zijn reclame-inzet aanzienlijk verminderen.

Clutter-reels methode

De clutter-reels methode is een methode die nagaat hoe effectief een bepaalde reclameboodschap is. Voor de reclame de wereld ingezonden wordt, zoekt men een selectief groepje mensen.

Aan deze mensen wordt gevraagd om de reclameboodschap te bekijken of te beluisteren. Dit kan gaan over televisiereclame, radioreclame, affiches… Omdat reclame veel geld kost, wordt deze methode vaak toegepast. Het zal de producent van de reclame een duidelijk beeld geven over hoe de reclame bij de mensen wordt geïnterpreteerd. Na het bekijken en/of beluisteren van de reclame zal men de proefpersonen open vragen gaan stellen. Deze vragen zijn zo geformuleerd dat men uit de vragen informatie kan halen over de kwaliteit en effectiviteit van de reclame. Belangrijk is wel dat men in de vraag de mensen niet gaat sturen. Een voorbeeld van een slechte vraag zou zijn: ‘Vindt u ook niet dat de boodschap in deze reclame heel duidelijk aan bod komt?’ Een betere vraag zou zijn: ‘Wat vond u over het gekozen beeldmateriaal in relatie met het voorgestelde product of dienst?’. De gegevens die men haalt uit de antwoorden van de proefpersonen worden verzameld en bestudeerd.

Er zal voornamelijk op twee elementen gelet worden, ‘aandacht’ en de ‘boodschap’. Met ‘aandacht’ doelt men op ‘Wat is het?’. Het gaat hier voornamelijk over de reclame zelf. Spreekt het aan? Blijft het ergens hangen? Is het aantrekkelijk? Hoe beter de reclame scoort in deze categorie, hoe meer de ‘aandacht’ zal toenemen. Hoe meer de aandacht toeneemt, hoe beter dat de reclameboodschap onthouden wordt. Met de ‘boodschap’ willen we niet weten hoe de reclame op zich is, maar hoe het overkomt bij de doelgroep. Met deze factor gaan we na of het publiek de boodschap verstaat en het met het product of dienst kan linken. Een reclameboodschap over yoghurt waarin een raceauto met snelle, harde achtergrondmuziek over landweggetjes scheurt, zal slecht scoren in deze categorie. Natuurlijk staan ‘aandacht en ‘boodschap’ in relatie met elkaar. Hoe liever het publiek aandacht geeft aan de reclame, des te meer men zal opletten en hoe beter de boodschap zal doordringen. Een effectief reclamespotjes is hier dan het resultaat van.

Het is heel belangrijk voor de producent die de reclame zal gebruiken dat hij weet dat zijn geld goed gebruikt wordt. Reclame wordt veelal afgeschreven als een geldverslindend monster dat weinig opbrengt. Maar door een efficiënte en goed geteste reclameboodschap kan je dat “verlies” aan geld compenseren met een omzetstijging.

‘Case-study’-methode

Een tweede methode om de effectiviteit van reclame te gaan meten is de ‘case-study’-methode. Deze methode is een meer geavanceerde en tijdrovende methode, maar wel beter dan zijn voorganger.

Een case study in het algemeen is een onderzoek dat men uitvoert bij een groep mensen. Deze groep wordt meestal via de telefoon geraadpleegd. Dit gebeurt ook allemaal zeer willekeurig. Voor een bepaalde periode worden mensen ondervraagd
over productgroepen en – merken. Zoals de meeste case-study’s wordt ook bij de case-study van de reclame gekeken hoe de reclame werkt bij de kijkers. Kortom, men wil onderzoeken hoe effectief de reclame is. Gedurende een bepaalde periode worden mensen ondervraagd over bepaalde productgroepen. Zo worden vragen gesteld of mensen bepaalde reclames herinneren en hoe levendig ze die voorstelling nog kunnen maken. Maar het nadeel van deze methode is dat ze heel veel tijd in beslag neemt. Ze is ook niet erg overzichtelijk, omdat veel mensen ondervraagt worden en daar de data van wordt bijgehouden, kom je snel aan pagina’s aan informatie.

Zo komen we precies te weten, hoe goed de reclame was via de mening van consumenten. De meeste reclames worden drie maanden uitgezonden en het zal in die periodes zijn dat het onderzoek zal plaatsvinden. Door middel van de vragen die gesteld worden, komt men te weten hoe effectief de reclame op zich was. Hoewel je dit moet relativeren door de toch niet zo grote omvang van de ondervraagden.
© 2012 - 2020 Dictator, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Effectiviteit van reclameReclame is iets waar iedereen mee wordt geconfronteerd. Het is niet meer uit ons leven weg te denken. Buiten komen zonde…
Afmelden voor ongewenste reclame doe je zoAfmelden voor ongewenste reclame doe je zoJe bent net aangeschoven aan tafel, gaat de telefoon. Of je een abonnement wilt op een krant of een loterij? Mensen erge…
De invloed van reclame op kinderenDe invloed van reclame op het leven van zowel kinderen als volwassenen is in de loop der tijd sterk veranderd. Vroeger h…
Stichting Reclame CodeStichting Reclame CodeReclame dient aan vastgelegde regels te voldoen. Wanneer er bijvoorbeeld sprake van misleiding wordt geacht, kan men dit…

Beter communiceren door een actieve luisterhoudingBeter communiceren door een actieve luisterhoudingDoor een actieve luisterhouding aan te nemen laat je zien dat je betrokken bent bij het gesprek. Actief luisteren doe je…
Tekens in de Semiotiek: Icoon, Index en SymboolTekens in de Semiotiek: Icoon, Index en SymboolSemiotiek of semiologie wordt ook wel de tekenleer genoemd. Bij semiotiek gaat het om het wezenlijke karakter, het ontst…
Bronnen en referenties
  • V. Hans, ‘Invloed van de media’, internet, 19 oktober 2011.
  • (http://www.leerkracht.nl/show?id=67300)
  • Twinkle, ‘Tv-reclame heeft meeste invloed op koopgedrag’, internet, 31 december 2007. (http://twinklemagazine.nl/nieuws/2007/12/Tv-reclame_heeft_meeste_invloed_op_koopgedrag/)
  • Anoniem, ‘Reclametechnieken’, internet, 19 oktober 2011. (http://www.atlascollege.nl/Media/view/11591/Overzicht%20Reclametechnieken.pdf)

Reageer op het artikel "Effectiviteit reclame onderzoeken"

Infoteur: Dictator
Gepubliceerd: Oktober 2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!