InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Praten in een relatie: waarom en hoe doe je het?

Praten in een relatie: waarom en hoe doe je het?

Praten in een relatie: waarom en hoe doe je het? Iedereen die een relatie heeft zal het weten: praten in een relatie is belangrijk. Het lijkt een dooddoener, maar in de praktijk blijkt dit eenvoudiger gezegd dan gedaan. Veel stellen raken regelmatig verzeild in een conflict waarbij clichés als “je begrijpt me ook nooit!” je om de oren vliegen. Waarom is dit praten nou zo moeilijk? En hoe pak je een goed gesprek nou eigenlijk aan?

Praten in een relatie

Praten in een relatie kan betrekking hebben op allerlei facetten. Het is belangrijk om te bespreken hoe je je voelt, wat je denkt, wat je mening is over zaken, waar je een hekel aan hebt, waar je gek op bent, wat je hebt meegemaakt, enzovoorts. Het kan zijn dat je niet tevreden bent in je relatie maar je wilt er wel wat aan doen. Het is een lastig onderwerp waarbij je zelf vooraf goed moet bepalen waar je staat en wat je mening is.

Het is belangrijk om op één lijn te kunnen zitten of in ieder geval begrip op te brengen voor elkaar. Als je niet praat, loop je risico dat het misloopt op dit vlak. Mogelijke gevolgen kunnen zijn dat bepaalde dingen onuitgesproken tussen jullie in blijven hangen, je uit elkaar groeit of zaken in je hoofd voor een ander gaat invullen terwijl dit niet eerlijk is.

Maak je bedoelingen duidelijk

In feite is praten niet zo moeilijk. Wat het moeilijker maakt, zijn de persoonlijke aspecten. Wanneer je een verbale boodschap uitzendt, kan het zijn dat de ontvanger van de boodschap de inhoud wel ontvangt, maar de achterliggende boodschap anders opvat. Dit klinkt heel vaag, maar het komt er eigenlijk op neer dat wanneer je iets tegen iemand zegt, je ook te maken hebt met een groot non-verbaal gedeelte. Daarbij spelen houding, stemgebruik, volume en intonatie bijvoorbeeld een grote rol. Houd er dus rekening mee dat iemand je boodschap anders kan opvatten. Let erop dat je ook met je houding laat zien wat je bedoelt; wees duidelijk. Breng feedback vanuit de ik-regel. Dit houdt in dat wanneer je iemand kritiek (of in beschaafdere termen: feedback) geeft, je dit vanuit jezelf brengt. Je zegt dus niet “jij bent altijd zo passief!” maar beter kies je voor “je komt soms passief op me over”. Geef de ander dan ook de ruimte om hier op te reageren.

Verzwijgen

Een groot probleem ten aanzien van praten in een relatie is dat men in een relatie bepaalde dingen niet bespreekt. Dit kan talloze redenen hebben; iemand acht iets niet belangrijk genoeg, iemand durft het niet te bespreken, iemand voelt zich te trots om het te bespreken of denkt dat de ander het niet zo’n issue zal vinden. Wanneer het echt gaat over verzwijgen, kun je beter oppassen. Wanneer je iets opzettelijk verzwijgt, kan het zijn dat de basis van je relatie al niet helemaal goed zit. Maak zaken bespreekbaar, hoe moeilijk ook. Zoek samen naar een eventuele oplossing en geef elkaar de ruimte om te reageren.

Verwijten

Een grote valkuil binnen praten in een relatie is het maken van verwijten. “Ja, maar dat doe je altijd!” of “Ik ben altijd degene die moet beginnen!” zijn niet echt helpende opmerkingen. Probeer meer vragen te stellen ook al ben je boos. Hierdoor geef je de ander de gelegenheid om het uit te leggen en te reageren. Misschien zit er wel heel iets anders achter dan je dacht; jij kan immers niet in iemands hoofd kijken en als je niks vraagt, weet je ook niks zeker.

Een relatie is een werkwoord

Onthoud goed: Iedere relatie heeft ups en downs. Dat is ook helemaal niet erg en het kan zelfs verfrissend werken. Zorg echter wel dat je hierover blijft praten met elkaar; luister naar elkaars mening en laat elkaar in je waarde. Twee meningen naast elkaar zijn prima, maar respect hiervoor is echt de basis voor een goede relatie. Onthoud goed: een relatie is een werkwoord!
© 2012 - 2019 Kim-89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Praten in een relatie: waarom en hoe doe je het?"

Infoteur: Kim-89
Gepubliceerd: 02-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!