InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Begrijp de veramerikaniseerde spreektaal van nu

Begrijp de veramerikaniseerde spreektaal van nu

Begrijp de veramerikaniseerde spreektaal van nu Door het toenemen van Amerikaanse films en series op onze tv beginnen we automatisch bepaalde afkortingen en worden over te nemen. Voor sommigen blijft de betekenis ervan echter een raadsel.

Amerikaanse begrippen en afkortingen

Vooral bij de jongere generatie neemt het gebruik van Amerikaanse begrippen en afkortingen sterk toe. Dit valt vooral op bij sociale mediasites zoals Facebook, Twitter en Hyves. In het dagelijks leven begint het ook steeds meer te komen en veel van deze woorden zijn voor de meeste mensen geheel onbekend. De woorden worden veel in series, films en muziek gebruikt, dingen die de jeugd makkelijk op pakt.

Om een beetje bij te kunnen benen, hier een overzicht van de meest gebruikte woorden en afkortingen en hun betekenis. Let op: Dit gaat puur om Amerikaanse begrippen en afkortingen, Nederlandse straattaal wordt hier niet behandeld.

ASAP

Uitgesproken als A-S-A-P of A-SAP. De betekenis ervan is As Soon As Possible. Letterlijk vertaald als zo snel als mogelijk. Deze afkorting wordt niet alleen door jeugd gebruikt in Amerika, maar is daar een bekende uitdrukking om duidelijk te maken dat ergens haast bij is, dat het zo snel mogelijk niet gebeuren.

FYI

Uitgesproken als F-Y-I. FYI staat voor For Your Information. De uitdrukking is meer in gebruik onder de jongere Amerikaanse generatie. In Nederland zouden we dit vervangen voor iets in de richting van 'dat je het even weet'. Het is vaak een nogal arrogante uitdrukking om nog even iets te zeggen terwijl het hem/haar eigenlijk helemaal niets aangaat.

TTYN

TTYN is geïntroduceerd door de serie van Paris Hilton uitgezonden door MTV. De letter TTYN staan voor Talk To You Never. Het is eigenlijk ook geen goed Amerikaans, maar wordt daar wel geaccepteerd als afkorting. De letterlijke vertaling is ik spreek je nooit meer. Het is dus een onvriendelijke manier van duidelijk maken dat je die persoon nooit meer hoopt te zien of spreken.

BFF

BFF is een veel gebruikt woord in zowel Amerika als Nederland. De letter staan voor Best Friend(s) Forever. Als iemand je BFF is dan wil dat zeggen dat diegene je allerbeste vriend of vriendin is. In Nederland zou dat ook een hartsvriend of hartsvriendin genoemd kunnen worden.

ROFL

Een veel voorkomende afkorting is ROFL, de betekenis springt er niet echt uit in één opslag. De letters staan namelijk voor Rolling On the Floor Laughing. Het is een simpele en snelle manier om aan te geven dat je iets onwijs grappig vind. Zo grappig dat je bij wijze van spreken op de grond ligt te lachen. In Nederland zeggen we ook wel 'raap me op' als we iets zo grappig vinden. Dat komt dan weer van raap me op van de grond wat eigenlijk op hetzelfde neer komt.

LMAO

LMAO lijkt eigenlijk veel op de afkorting hierboven, ook een snelle manier om te zeggen dat je iets heel erg grappig vindt. De letter staan voor Laughing my ass off. De letterlijke vertaling daarvan slaat nergens op, maar de figuurlijk komt het er gewoon op neer dat je zo hard moet lachen dat je bijvoorbeeld van je stoel afvalt.

OMG

Een hele bekende is OMG. Dat staat voor Oh my god! In het Nederlands heeft dat precies dezelfde letters, namelijk O mijn God! De uitdrukking wordt veel gebruikt en is meestal om verbazing te uiten.

LOL

Dit is een veel gebruikte afkorting. Veel mensen gebruiken hem en weten wel dat het betekend dat iets erg grappig is, maar weten niet waar het precies voorstaat. Verwarring komt misschien ook door ons Nederlandse woord 'lol'. De letters LOL staan voor Laughing out loud en het houdt in dat je iets zo grappig vindt dat je hard op lacht.

Shawty

Shawty komt eigenlijk van Shortie en is een veel gebruikt begrip in Amerika. Een Shawty of Shorty is een mooie of aantrekkelijke vrouw. Dit woord wordt veel gebruikt in de muziekindustrie.

K

De simpele K staat niet voor Kiss wat veel mensen denken, maar dat staat voor Okay. Als je de letter in het Engels uitspreekt is dat ook wat je letterlijk zegt. De vertaling luidt natuurlijk oké.

Ly

Ly staat simpelweg voor Love You. De letterlijke vertaling is ik hou van je. Een snelle manier om te zeggen dat je van iemand houdt dus.

Deuces

Deuces wordt veel gebruikt in de zin chuckin' my deuces up. Deuces betekend het opsteken van je wijs- en middelvinger, in combinatie is dat dus het opsteken van het vredesgebaar. Op deze manier wordt het vaak gebruikt om duidelijk te maken dat je het laat zitten en dat je er verder vrede mee hebt, dat je er geen moeite meer voor gaat doen maar het gewoon zo gaat laten.
© 2011 - 2019 Sfinx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paris Hilton, thatís Hot!Paris Hilton, thatís Hot!Paris Hilton is er in 2004 in geslaagd om copyright te verkrijgen voor de zin: ĎThatís hot.í Hoewel de zin al door versc…
Veel voorkomende afkortingen op tv en internetZowel op Internet als op de TV worden tegenwoordig veel afkortingen gebruikt. Zeker op Engelse sites en TV series zonder…
Twitter taal voor dummiesTwitter taal voor dummiesMet de toename van communicatie via chat, sms en de social media, is er ook een nieuwe communicatietaal ontstaan. De bed…
Wat betekenen de afkortingen in huizenadvertenties?In huizenadvertenties wordt vaak gebruik gemaakt van afkortingen. De betekenis van de meeste afkortingen zijn eenvoudig…
Morrissey: Years of RefusalrecensieMorrissey: Years of RefusalOp 9 februari 2009 is de nieuwe single van levende legende Morrissey uitgekomen. Het plaatje heet ĎIím throwing my arms…

Reageer op het artikel "Begrijp de veramerikaniseerde spreektaal van nu"

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 09-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!