InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Veel voorkomende afkortingen op tv en internet

Veel voorkomende afkortingen op tv en internet

Zowel op Internet als op de TV worden tegenwoordig veel afkortingen gebruikt. Zeker op Engelse sites en TV series zonder ondertiteling kan het tempo soms te hoog liggen om de afkortingen te ingewikkeld zijn.Wat betekenen deze afkortingen? Hieronder staan een paar van de meest voorkomende basis-afkortingen. De termen worden vooral in series zoals: Numbers, Criminal Minds, The Mentalist en CSI gebruikt.

MO

MO staat voor Modus Operandi, wat letterlijk vertaald 'manier van werken' betekend.
Onder de Modus Operandi vallen:
  • De handelingen die ervoor zorgen dat de misdaad slaagt
  • De handelingen die ervoor zorgen dat de dader niet geïdentificeerd kan worden
  • De handelingen voor het verkrijgen van vluchtmogelijkheden
De Modus Operandi zorgt ervoor dat serie-criminelen makkelijk opgepakt kunnen worden. Ze voeren immers bij elke misdrijf dezelfde karakteristieke handelingen uit. De MO wordt vaak verward met de 'signatuur'. Bij de signatuur horen ook nog de handelingen die niet noodzakelijk zijn voor het plegen van een misdrijf, bij de MO niet. Deze handelingen zijn vaak heel specifiek en nodig voor het psychologisch welzijn van de crimineel, je kunt het vergelijken met een tic in extreme vorm. Zowel de Modus Operandi als de signatuur zijn termen uit de criminologie.

Unsub

De term Unsub staat voor: Unknown Subject of Investigation. Het wordt gebruikt om het onbekende onderwerp van een onderzoek aan te kondigen. Dit omdat je aan het begin van een onderzoek niet weet op of over welk persoon het onderzoek gaat. De term Unsub wordt de laatste tijd vooral gebruikt in de series Criminal Minds en The Mentalist. Unsub was ook de naam van een misdaadserie uit 1989.

ASAP

ASAP staat voor As Soon As Possible. Het wordt letter voor letter uitgesproken als A.S.A.P. Het wordt gebruikt om aan te geven dat een handeling zo snel mogelijk moet worden uitgevoerd. De term vindt zijn oorsprong in de Amerikaanse luchtmacht. Een vergelijkbare term is SAsPo, dat staat voor Soon As Possible. Dit betekent natuurlijk precies hetzelfde.

NSFW

NSFW staat voor 'Not Suitable For Work' of 'Not Safe For Work'. NSFW staat voor plaatjes of films die erotisch materiaal bevatten wat je op je werk niet mag bekijken. Sommige sites zoals, www.Geenstijl.nl's dochterpagina www.dumpert.nl, hebben een knop om hun zoek actie te beperken tot foto's en video's die wel 'Suitable For Work' zijn.

Andere vaakgebruikte termen zijn:
  • OMG - Oh My God
  • GGA - Good, Game, All
  • OWN - Ownage, letterlijk: iemand bezitten
  • OLM - Ouders lezen mee
  • IRL - In Real Live
  • FUBAR - Fucked Up Beyond All Recognition
  • FAQ - Frequently Asked Question
  • BBQ- Barbecue
  • BTW - By the Way ( ook: Belasting Toegevoegde Waarde)
  • DOA - Dead On Arrival, Voor bestelde hardware die kapot is op het moment van leveren, ( ook: Dead Ore Alive)
  • MMORPG - Massive Multiplayer Online Role-Playing Game
  • OS - Operating System
© 2009 - 2019 Wallum313, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Veel voorkomende afkortingen op tv en internet"

Infoteur: Wallum313
Laatste update: 23-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!