Generatie C en de andere

Generatie C en de andere Op zoek naar trends wordt vaak gekeken naar groepen van mensen met gelijksoortig gedragingen en kenmerken, generaties genoemd, zodat men weet hoe daarop in te spelen. Zo zijn al diverse generaties vastgesteld: de X, Y, Z, de babyboomers en de bijna vergeten yuppies. Steeds blijft men nieuwe groepen ontdekken en nu is er de C-Generatie of Generatie C en misschien ook een afgeleide daarvan: de T Generatie.

Generaties

Eerst was er de X-generatie, mensen geboren tussen 1965-1980. Ze zoeken balans in het leven, niet na hun pensionering maar nu direct. Ze willen emotionele rijpheid bereiken, geen meneer of mevrouw en u, maar gewoon jij en jouw, elkaar lekker tutoyerend door het leven gaan. Voor hen had je nog de babyboomers, geboren tussen 1945 en 1955, mensen van wie Pim Fortuyn vond dat ze onverantwoordelijk waren omgesprongen met de wereld en de instituten. Generatie Y, niet te verwarren met de bijna vergeten Yuppies (Young Urban Professionals), zijn geboren na 1980, de dertigers nu, ‘de jeugd van tegenwoordig’. Ook generatie Next genoemd, opgegroeid in de tijdperk met computers, ze programmeren erop los en kunnen de computer manipuleren zoals ze willen, kennen daarom geen angst omdat ze zelfs schaakgenie Kasparov eronder kunnen krijgen door hun ingenieuze schaakprogramma’s. De generatie die denkt dat de computer alles kan omdat zij de computer alles laten doen. Geen vrees, geen angst en ze omarmen het leven zoals het is, omdat zij het leven maken. Na de Y komt de Z- of de Internet-generatie, die vooral het internet als middel hanteert om door het leven te gaan. Nieuws haalt men niet uit de krant maar van het internet of uit de gratis dagbladen als Metro, Spits en De Pers, met niet al te lange artikelen. Z wil liefst flexibele werktijden en nieuwe vormen van werken zoals ‘virtueel werken en managen’, waarbij men niet fysiek aanwezig hoeft te zijn om een bijdrage te kunnen leveren.

C-generatie

En nu is er een nieuwe generatie opgestaan, de C-generatie: ‘community-oriented’. Bestaat vooral uit tieners en twintigers die gedreven worden door de mogelijkheid om online te communiceren. Ze maken deel uit van allerlei sociale internetnetwerken zoals Face-book, Twitter, Hives, houden blogs bij en discussiëren met iedereen mee over allerlei onderwerpen via het internet. Ze zijn 1 maal 24 uur per dag bereikbaar via internet met computer of mobiele telefoon. Het is normaal dat men tientallen, honderden of duizenden internetvrienden heeft en men makkelijk kan ‘ontvrienden’, al die relaties weer wegdoen door middel van een klik (de click-generatie). Men kan relaties aangaan via het internet waar zelfs intimiteit bij komt kijken. Er zijn zelfs apparaten om elkaar op afstand een kus te geven. Aankopen vinden digitaal plaats via organisaties als E-bay, Marktplaats, Amazone.com en allerlei webwinkels. Men betaalt met digitale betaalmiddelen via internetbankieren of PayPal en Ideal. Privacy, waarvoor oudere generaties zwaar hebben gevochten, stelt bij hen niks voor. Men publiceert allerlei foto’s van zichzelf, het CV staat online zoals alles wat men van zichzelf van belang acht. Wat niet op het net staat, bestaat niet. Internet als locatie voor ultieme waarheid. Audities worden gedaan door muziekvideo’s van zichzelf vooral op Youtube te plaatsen en zo zijn vele sterren ontdekt of gemaakt zoals Esmee Denters en Justin Bieber. Bedrijven springen in op hun gedrag en vragen mee te helpen produceren via weblogs, foto’s te downloaden en website van content te voorzien zoals Canon en HP dat nu doen met foto’s of Infonu met tekst. Men kan zelfs eigen ringtones ontwerpen en helpen online bedenken hoe bepaalde producten uit moeten zien. De wereld is niet alleen geglobaliseerd, maar mensen kunnen deelnemen aan allerlei lokale bijeenkomsten op afstand, men zou zelfs van ‘lokale globalisatie’ of van ‘virtualisatie’ kunnen spreken. Bedrijven als Google proberen door cloud-computing databestanden op te slaan waardoor men geen eigen opslagruimte hoeft te hebben. Men kan overal bijvoorbeeld muziek en foto's up- en downloaden en teksten bewerken met tekstverwerkingsprogramma's die niet meer op de eigen computer staan. Apple lanceert nu zelfs I-Cloud, waarbij alle apparaten met elkaar communiceren, zelfs niet-Apple apparaten. Je neemt een foto een keer met een Apple-apparaat en via de Cloud komt het op alle apparaten terecht.

In de toekomst zal door verdergaande digitalisering kledingstukken, schoenen en misschien zelfs lichaamsdelen voorzien worden van digitale hulpmiddelen om te kunnen communiceren. Tegen die tijd zal de C generatie geen C meer heten, maar misschien moeten meerdere lettercombinaties worden gebruikt zoals Generatie MD voor ‘Multiple Digitalization’ of Meervoudige Digitalisering' omdat de digitalisering zo ver doorgevoerd zal zijn dat allerlei digitale systemen van diverse makelij met elkaar moeten gaan communiceren zoals I-Cloud van Apple nu probeert te doen en dat die digitalisering onderdeel zal zijn van het menselijk lichaam of van de attributen zoals brillen, accessoires, kledingstukken die ze meedragen.

Infoteurs: de T Generatie

En je hebt nu ook de generatie van infoteurs, medewerkers van de website www.Infonu.nl die ook online bijdragen leveren aan de content van de website of van vergelijkbare websites. Neen, geen medewerkers, maar mensen die schrijven voor zichzelf en eigenaar blijven van hun artikelen en daar geld mee kunnen verdienen. Wie zijn wij, wij Infoteurs? Tot welke generatie behoren wij? Wij proberen hier objectieve informatie te verschaffen in niet wetenschappelijke artikelen. Wij zijn geen journalisten, maken geen nieuws. De gemiddelde leeftijd van een infoteur is, schat ik 40 omdat je iets te vertellen moet hebben. Om te behoren tot de C-generatie zou je veel jonger moeten zijn. Je zou bijna kunnen zeggen dat omdat wij informatie willen verschaffen, we van de I-generatie zijn of van de T-generatie (Tekst-Generatie) omdat tekst ons ultiem middel is om die informatie te verschaffen, hoewel sommigen ook foto’s gebruiken, maar geen video’s of geluid. Er zijn geen heftige discussies en de meesten van ons zijn gericht op het produceren van de eigen bijdrage, zonder intensieve contacten en communicatie onderling. Onze infoteursnamen zijn zelfs gefingeerd en onder ons zal van alles zitten o.a.: docenten, professoren, tuinmannen, artsen, bankiers, huisvrouwen, babyboomers. Wij van de T-Generatie gebruiken niet alle communicatiemiddelen van de C en in de toekomst als C bijvoorbeeld MD is geworden, worden wij MT, de Meervoudige Tekst Generatie, omdat tekst ons belangrijkste instrument zal blijven, maar waarbij we toch die andere instrumenten gebruiken en de publicatiemogelijkheden.
© 2011 - 2024 Holidays, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Generatie Y en geld: financiën van secundair belangmijn kijk opGeneratie Y en geld: financiën van secundair belangIn de sociologie worden mensen die in de jaren '80 en '90 zijn geboren, als "Generatie Y" betiteld. Een andere naam voor…
Kenmerken van generatie XKenmerken van generatie XGeneratie X wordt in de volksmond ook wel ‘de verloren generatie’ genoemd, omdat ze na de overvloedige jaren van de baby…
Kenmerken van generatie ZKenmerken van generatie ZGeneratie Z kent geen wereld zonder technologie en heeft daardoor een unieke kijk op de wereld. Ze zijn ongeveer tussen…
Verschillende generaties: de pragmatische generatieVerschillende generaties: de pragmatische generatieDe pragmatische generatie is geboren tussen 1970 en 1985 en dit zijn de kinderen van de protestgeneratie. Dit is de gene…

Wereldnieuwsagentschappen: kenmerken, afzetmarkt, top 3Wereldnieuwsagentschappen: kenmerken, afzetmarkt, top 3De Fransman Charles Havas richtte in Parijs (1835) een eerste nieuwsagentschap op. Dit betekende het startschot voor het…
ConflictstijlenConflicten tussen mensen en groepen is iets heel alledaags. Meestal denken mensen bij het woord conflict aan echte ruzie…
Bronnen en referenties
  • http://www.infonu.nl
  • http://trendwatching.com/trends/GENERATION_C.htm
  • http://www.strategy-business.com/article/11110?gko=64e54
Holidays (14 artikelen)
Gepubliceerd: 08-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.