InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Communicatievaardigheden

Communicatievaardigheden

Communicatievaardigheden Tegenwoordig is de manier van communiceren erg belangrijk. Onze netwerken worden namelijk steeds groter, waardoor je met verschillende mensen moet kunnen communiceren. Soms communiceer je met iemand, omdat je diegene ergens voor nodig hebt. Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat je goed met diegene communiceert, zodat je datgene wat je van hem wilt kunt krijgen. Wat jij tegen hem zegt, bevat meerdere boodschappen. In dit artikel zal ik uitleggen welke soorten boodschappen er zijn.

Verschillende boodschappen

Wat jij tegen een ander zegt, bevat dus meerdere boodschappen. Maar dit geldt ook andersom. Vaak ben je je hier niet bewust van. Ik zal uitleggen welke boodschappen er verstopt zitten in datgene wat iemand zegt en hoe je deze boodschappen kunt herkennen. Je hebt vier soorten boodschappen, namelijk: de zakelijke boodschap, de expressieve boodschap, de relationele boodschap en de appellerende boodschap. Hieronder verduidelijk ik de vier boodschappen.

De zakelijke boodschap

De zakelijke boodschap is datgene Wat je duidelijk wilt maken. Iemand zegt bijvoorbeeld: „Laat mij dat maar doen.” Het zakelijke aspect van de boodschap is dat diegene het wil gaan doen. De zakelijke boodschap is gelijk aan wat diegene zegt. Naar de zakelijke boodschap hoef je niet te zoeken.

De expressieve boodschap

De expressieve boodschap is datgene dat iets over jezelf vertelt. In het voorbeeld van hierboven is de expressieve boodschap: ik kan dit wel. De expressieve boodschap is dus niet letterlijk wat er gezegd is. Je zult even moeten zoeken voordat je deze boodschap kunt vinden.

De relationele boodschap

De relationele boodschap is datgene Wat vertelt hoe jij over de ander denkt. In het voorbeeld is de relationele boodschap: jij kunt dit niet. Ook naar de relationele boodschap zul je even moeten zoeken.

De appellerende boodschap

De appellerende boodschap is datgene dat jij van de ander verwacht. Je wilt de ander aanmoedigen om iets te doen. In het voorbeeld is de appellerende boodschap: stop daar maar mee. Je wilt dat de ander stopt met datgene waar hij mee bezig was. De appellerende boodschap is niet altijd aanwezig.

Voorbeeld

Dit is nog een extra voorbeeld om het allemaal wat beter te kunnen begrijpen. Een moeder vraagt aan haar zoon: „Zit je nu alweer te gamen?” De zakelijke boodschap is de vraag van de moeder: ze wil weten of haar zoon aan het gamen is. De expressieve boodschap is het feit dat de moeder het niet leuk vindt dat haar zoon gamet. De relationele boodschap is hoe de moeder over haar zoon denkt: ze vindt dat hij teveel gamet. De appellerende boodschap is dat de moeder wil dat haar zoon een tijdje stopt met gamen.

Herkenning van de boodschappen

Als je op een goede manier wilt communiceren, is het handig om gebruik te maken van deze vier boodschappen. Zo kun je miscommunicatie voorkomen. Je komt dan precies te weten wat te ander bedoelt en je kunt goed duidelijk maken wat jij bedoelt. Soms bedoel je iets niet verkeerd, maar vat de ander dit wel verkeerd op omdat hij de boodschappen anders begrijpt. Je kunt dan bij jezelf nagaan wat je verkeerd hebt gezegd. Hierbij kan het heel handig zijn om te weten welke boodschappen je hebt gegeven aan de ander. Zo kun je precies weten hoe iets op een ander over kan komen. Ook kun je voorkomen dat je iets op de verkeerde manier zegt door van tevoren alle boodschappen ervan te bekijken. Bedenk welke boodschap de ander verkeerd op zou kunnen vatten en verbeter deze. Het is ook handig om de boodschappen van de ander te weten te komen. Vooral de relationele boodschap is erg belangrijk. Je weet dan precies hoe de ander over jou denkt. Het kan zijn dat je een boodschap verkeerd opvat. Ga dan eerst goed na hoe de ander deze boodschap bedoeld zal hebben, voordat je hier ruzie over gaat maken. Het kan echter ook zijn dat je een verkeerde opmerking naar de ander maakt, omdat je de boodschap verkeerd hebt opgevat. Als de ander hier verbaasd op reageert, kun je erop vertrouwen dat je de boodschap verkeerd begrepen hebt. Ga dan alle boodschappen na en bedenk welke boodschap je verkeerd begrepen hebt. Zo kun je de miscommunicatie oplossen.
© 2010 - 2018 Rowanblom, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Computergemedieerde communicatieComputergemedieerde communicatieComputergemedieerde communicatie (oorspronkelijk: Computer-mediaded communication). Een erg belangrijke vorm van communi…
De afdeling CommunicatieDe afdeling Communicatie vind je in veruit de meeste organisaties. De afdeling Communicatie is verantwoordelijk voor de…
Informatie en communicatieInformatie en communicatieWanneer is iets informatie of een gegeven? Of zit daar geen verschil tussen? En hoe zit het met die eindeloze getallen?…
Wat is corporate communicatie?Wat is corporate communicatie?Ccorporate communicatie bestaat uit drie vormen van communicatie, namelijk managementcommunicatie, marketingcommunicatie…
Communicatie bij dierenCommunicatie bij dierenCommunicatie is het overbrengen van informatie (gegevens) met een betekenis waarbij er voordeel ontstaat voor dieren in…

Reageer op het artikel "Communicatievaardigheden"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Rowanblom
Laatste update: 13-12-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!