Harper's Bazaar: langst bestaande modetijdschrift ter wereld
Harper's Bazaar komt naar Nederland in augustus 2014. Het tijdschrift bestaat al 146 jaar. In 1867 begon het als eerste modemagazine in New York. In al die jaren werd het blad steeds vernieuwd. Harper's Bazaar is al eerder in Nederland geïntroduceerd, in 1986. De Geïllustreerde Pers (onderdeel van VNU) kreeg toen de uitgaverechten. Dit keer wordt het magazine uitgegeven door Hearst Magazines Nederland. Cécile Narinx (nu nog hoofdredacteur van Elle) zal de redactie aanvoeren. Harper's Bazaar (editie Nederland) zal drie keer uitkomen in 2014, vanaf 2015 tien keer per jaar.
Inhoud artikel
Harper's Bazaar
Harper's Bazaar startte in
1867 als eerste modemagazine in New York. In 1913 werd het blad door Harper & Brothers verkocht aan William Randolp Hearst (krantenmagnaat, politicus). De ontwikkeling van het magazine stond nooit stil, altijd was er ruimte voor vernieuwing. Innovatie was al iets waar William Randolp Hearst naar streefde. In de Verenigde Staten ligt de oplage boven de zevenhonderdduizend exemplaren per nummer, in het Verenigd Koninkrijk boven de honderdduizend stuks en ook in Duitsland loopt het blad goed. Harper's Bazaar komt uit in zevenenveertig landen, in meer dan twintig talen, qua lezers moet je denken aan circa twaalf miljoen.
Harper's Bazaar in Nederland 1986
In 1986 is het magazine al eens op de markt gebracht in Nederland, door De Geïllustreerd Pers. Het blad was een mix van Nederlandse artikelen en materiaal uit het moederblad. Naast mode werd er ook aandacht besteed aan cultuur, reizen, golf, interieur en er was een society rubriek in opgenomen. Rond 2000 werd Harper's Bazaar in Nederland opgeheven omdat de advertenties onvoldoende omzet zouden opleveren. Het blad Marie Claire werd de opvolger van Harper's Bazaar.
Harper's Bazaar in Nederland 2014
Nu, in 2014 komt Harper's Bazaar opnieuw naar Nederland. Dit keer wordt het blad uitgegeven door Hearst Magazine Nederland. Cécile Narinx zal de redactie aanvoeren. Het is de vraag of het verstandig is om het blad in Nederland uit te brengen. Er zijn de afgelopen tijd veel ontslagen gevallen in de tijdschriftenbranche en ook Hearst Nederland ontkwam daar niet aan. Tijdschriften die concurrentie kunnen bieden aan Harper's Bazaar in Nederland zijn Vogue en Elle. Als gekeken wordt naar de ervaringen in Duitsland dan zou Harper's Bazaar qua drukoplage vallen tussen Vogue en Elle. Wat betreft de advertenties zal het meeste geld gegenereerd worden uit Persoonlijke Verzorging en Mode.
De Nederlandse editie van Harper's Bazaar 2014
Het septembernummer, het eerste nummer in Nederland, zal verschijnen op
26 augustus 2014. Voor alle dertig edities van Harper's Bazaar is een unieke modeserie gemaakt, die zeer spraakmakend zal zijn. De looks voor het najaar van 2014 zullen worden geshowd door modellen en artiesten die over de hele wereld beroemd zijn. Denk aan Cindy Crawford, Iman, Brooke Shields, Penelope Cruz, Claudia Schiffer, Lady Gaga en niet te vergeten Lara Stone (supermodel uit Nederland). Per land mocht door de hoofdredacteur gekozen worden welk icoon er op de cover komt te staan. Hoofdredacteur van de Nederlandse editie is Cécile Narinx en zij heeft gekozen voor
Lara Stone.
Cécile Narinx
Cécile Narinx is geboren op 15 juni 1970 te Maastricht. Zij is een van de meest invloedrijke modejournalisten in Nederland. Na tien jaar hoofdredacteur te zijn geweest bij Elle, mag ze nu Harper's Bazaar succes gaan bezorgen in Nederland. Cécile Narinx is vaste gast bij het televisieprogramma
De Wereld Draait Door en ze beoordeelt ieder week de kleding van bekend Nederland in de
Volkskrant. Cécile heeft een boek geschreven: Geluk is een jurk (2012). In dit boek geeft ze een blik achter de schermen van de modewereld.
Het septembernummer
De eerste editie die in Nederland verschijnt in 2014 is meteen de meest belangrijke van het jaar. Het gaat om een extra dikke editie die het nieuwe modeseizoen presenteert. Céline Narinx vergelijkt het met de eerste schooldag van een nieuw jaar. Naast het nummer van september is het nummer wat verschijnt in de maand maart ook altijd belangrijk, ook dan wordt de nieuwe mode gepresenteerd en kunnen we de laatste trends in het blad bewonderen.
Doelgroep van Harper's Bazaar in Nederland
Harper's Bazaar richt zich in principe op vrouwen boven de vijfendertig jaar, die wat meer uit te geven hebben. Voor de Nederlandse editie is het de verwachting dat vrouwen die liefde hebben voor mode en daarnaast een druk leven hebben tot de doelgroep gaan behoren. Deze vrouwen werken, reizen, hebben ook nog eens een gezin en kunnen daarom niet veel tijd besteden aan shoppen of het zien van modeshows.
Inhoud Harper's Bazaar in Nederland
De Nederlandse versie zal rustiger van opzet zijn dan edities in andere landen.
Onderwerpen die aan bod komen:
- Mode en schoonheid;
- Kunst en cultuur;
- Reizen;
- Portretten van inspirerende vrouwen (binnen- en buitenland);
- Nederlandse onderwerpen: bijvoorbeeld een fotoshoot van mode gemaakt bij de hunebedden in Drenthe en een reportage in Maastricht.
Bontadvertenties
Cécile Narinx wil het aantal advertenties met betrekking tot bont zoveel mogelijk beperken. Een totaal bontvrij tijdschrift zal hoogst waarschijnlijk niet lukken omdat nagenoeg alle modehuizen uit Italië weleens bont toepassen. Ze geeft aan modehuizen wel de raad om voor de Nederlandse markt geen advertenties aan te bieden waarin bont is te zien.
Hoe vaak zal Harper's Bazaar verschijnen per jaar (in Nederland)?
In
2014: drie nummers (dus nog twee nummers na het septembernummer).
Vanaf 2015 zal Harper's Bazaar tien keer per jaar verschijnen.
Lees verder