Juiste verpakking van slecht nieuws kan de klap verzachten
Een fraaie verpakking van een product of van een mededeling is vaak essentieel in het dagelijks leven. Want een cadeau zonder fraaie verpakking toont lang niet zo aantrekkelijk en lijkt minder waard. Dat geldt ook voor dat fraai op het bord geëtaleerde voorgerecht of dessert, waardoor het water je in de mond loopt. Maar nog belangrijker is hoe we een vervelende boodschap tactisch verpakken zodat de ander wat meer begrip heeft, of de klap van de moeilijke boodschap minder hard aankomt.
Verpakking
Als ergens de verpakking belangrijk is, betreft het wel de geschenken die we elkaar geven. Vandaar de mooie dozen, de luxe tasjes, of het leuke sinterklaaspapier. Maar wat voor een mooie ring geldt is ook van belang voor veel dagelijkse zaken, waarmee we een ander blij of verdrietig maken.
Een mooi diner
Een goede kok begrijpt dat het oog een net zo belangrijk zintuig is als de reuk/smaak en zal de gerechten op een fraaie oogstrelende manier opdienen, waardoor het water nog sneller in onze mond komt en we optimaal genieten. Stel je voor dat die fraai opgemaakte slagroomtaartpunt ruw vernield als een vormloze kwak op ons bord werd geserveerd.
Welkom en afscheid
Als je als bezoeker op nette respectvolle manier wordt ontvangen en ook weer uitgeleide wordt gedaan, ervaar je het gebrachte bezoek als waardevoller en aangenamer, dan dat er onvoldoende aandacht aan je wordt besteed. Vandaar dat er balies, recepties, portiers, gidsen, ontvangstcomités, rode lopers e.d. bestaan waarmee de onderneming zich als het ware in een aantrekkelijk respectvol jasje steekt.
Vervelend bericht
Een moeilijke boodschap brengen of een slechtnieuwsgesprek, hoeven we niet mooier te maken dan het is, maar zelfs dan is de verpakking wel een zeer belangrijk aspect, want niemand wil een ander onnodig kwetsen. Als het gaat om ernstige zaken als leven en dood kunnen we vaak maar beter snel duidelijk zijn. Maar als een werknemer buiten zijn schuld in een bepaalde functie niet voldoet, kan het wat verzachten door tevens te zeggen dat je hem op een andere plek wel heel geschikt acht.
De verpakking van ons lichaam
Hoewel een naakt lichaam niet in alle gevallen echt lelijk hoeft te zijn, verpakken we ons toch liever in fraaie aantrekkelijke kleding, waarbij er overigens een bijzonder verschil in functie is tussen mannenmode en vrouwenmode. Het gezegde luidt immers: “kleren maken de man”, wat een bevestiging is voor de bewering dat de verpakking de inhoud aantrekkelijker maakt als het een man betreft. Bij vrouwen is echter het tegenovergestelde het geval, namelijk dat zij de kleren mooier maken.
De schouwburgzaal
Je geniet meer van een muziekvoorstelling in een mooie schouwburgzaal met van die diep rode stoelen, dan bijvoorbeeld in een minder gezellige sporthal. Maar dat kan de plaatselijke harmonie of muziekvereniging helaas niet altijd bekostigen.
Verpak jezelf niet in een oude krant
Sommige mensen maken anderen bij voorbaat attent op hun kleine onvolkomenheden, waarvoor ze dan gelijk excuus vragen: “Let niet op die muur, want die moet ik nog behangen” of: “we moeten de tuin ook nodig opknappen, of: “ik moet heel binnenkort naar de kapper”. Waarom eigenlijk dat misplaatste schuldgevoel en een ander ongevraagd attent maken op kleine gebreken die onze gast nooit zelf zouden zijn opgevallen. Je verpakt daarmee jezelf in een oude krant. Neem liever een voorbeeld aan de reclamewereld waar louter voordelen van producten worden genoemd en alle onvolkomenheden worden verzwegen. Om maar te zwijgen over de politiek waar uitsluitend anderen fouten maken. Leer jezelf te verkopen en verpak jezelf dus wat mooier en beter!