InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Soepel en conflictloos je wil doordrukken en je zin krijgen

Soepel en conflictloos je wil doordrukken en je zin krijgen

Soepel en conflictloos je wil doordrukken en je zin krijgen Als je iets van een ander gedaan wilt krijgen waarvan je verwacht dat hij/zij dat niet (gelijk) wil doen, dien je een strategie te bedenken om toch je zin te krijgen en je doel te bereiken. Op prettige manier de dingen gedaan krijgen, dus zonder irritatie en ruzie, daar gaat het om. Dat een ander dus uit vrije wil en zonder gemor een klus verricht. Vaak nuttig op je werk, in je gezin, het verenigingsleven, bij buren etc. als je de tactiek van het soepel doordrukken beheerst.

Dwang duurt niet lang

Als het er om gaat je zin te krijgen, kun je twee wegen bewandelen: Je kunt de ander dwingen of je kunt de ander vragen. Als je met succes de ander wilt dwingen, zul je de sterkste van de twee moeten zijn, bijvoorbeeld in de gezagsverhouding: officier/soldaat, ouder/kind werkgever/werknemer. Maar dwang leidt vaak tot slechts kortstondig succes. Meestal is het beter op subtieler manier je wil door te drukken en de ander op basis van vrijwilligheid aan jouw verzoek te laten voldoen.

In de week zetten of een balletje opgooien

Het is niet altijd verstandig de ander met je verzoek te overvallen. Soms kun je de ander beter eerst even laten wennen aan je wens. Vrouw tot man: “wat zou het toch fijn zijn, als we de bijkeuken anders zouden inrichten, dan wordt het een stuk netter”. Daar laat je het voorlopig even bij.

Argumenten die voor de ander interessant zijn

Denk aan de voordelen voor de ander, bijvoorbeeld: Buurman, die wortels van die grote boom in jouw tuin halen alle voeding weg voor de andere planten in onze tuinen. En eerlijk gezegd heb ik ook wel last van de schaduw als ik na een dag hard werken in mijn tuin wil zitten. De boom een snoeibeurt geven maakt hem een stuk gezonder en bij storm hoef je niet bang te zijn dat je raam kapot gaat. Wil je er eens over nadenken. Voorkom dus dat het een strijd wordt, maar probeer het in het gezamenlijk belang te trekken.

Pas op: nee blijft vaak nee

Probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat de ander nee zegt, want niemand komt graag terug op een eerder genomen beslissing, aangezien dat altijd een zekere vorm van gezichtverlies betekent. Vraag het in principe ook altijd onder vier ogen, want als er getuigen bij zijn, terwijl er eenmaal een nee is uitgesproken, wordt het voor de ander nog moeilijker om naderhand alsnog ja te zeggen. Je kunt nee zeggen voorkomen, door niet gelijk een antwoord af te dwingen, doch door bijvoorbeeld te vragen of de ander over je idee wil nadenken.

Nee wordt soms toch ja

Bedenk dat er ook soms "nee" wordt geroepen uit een vorm van bluf in de hoop dat je de afwijzing accepteert en er niet meer op terugkomt. Dus voel de situatie aan en kom er eventueel wel nog eens op terug. Want dan geldt: Nee heb je en ja kun je krijgen. Maar als je erop terugkomt doe je soms net alsof je het " nee" van toen niet hebt gehoord, want het maakt het voor de ander natuurlijker makkelijker op een eerdere afwijzing terug te komen, indien ook hij kan doen alsof er nog geen "nee" is gevallen. Als er eerder " nee" is gezegd kun je het gezichtsverlies overigens ook beperken door nieuwe argumenten te geven.

Rustig doordrammen

Als je iets echt wilt en je ruikt ondanks een aanvankelijk "nee", toch dat er nog een kans is, of de omstandigheden wijzigen zich ineens ten gunste van je, dan snij je het verzoek nogmaals aan. Maar vraag niet steeds het zelfde! Als het om die boom gaat in de tuin van je buurman, dan kun je het, in plaats van over tegenhoudend zonlicht, voor de verandering ook eens hebben over de massa afval in de herfst, of dat krakende geluid tijdens de laatste storm. Dat lijkt minder drammerig.

Humor en timing

Je gaat natuurlijk niet gelijk na de eerste nacht aan dat jonge stelletje dat boven je is gaan wonen, vragen of het ’s-nachts wat rustiger kan. En ook niet aan de buurman vragen of de stereo wat zachter kan als die hem net de eerste week heeft. Wacht een mooi moment af. Het beste moment om over die boom te beginnen is natuurlijk als je het toch samen over je tuin hebt. En als je ziet dat hij een keertje tegen een tak van z'n eigen boom stoot, zeg je natuurlijk met een gulle ontwapende lach, dat zijn gezondheid mede de reden is dat je die boom weg wil hebben.

Vraag soms meer dan je hoopt te krijgen

Overvragen is vaak de basis van onderhandelen. Een beetje te veel vragen kan meestal geen kwaad. Vraag aan de buurman of hij twee bomen wil snoeien en als hij daar moeilijk overdoet, ga je met eentje akkoord (de boom waar het jou eigenlijk om te doen was). De buurman heeft dan het idee dat hij met succes tegengas heeft gegeven. En als z’n vrouw boos vraagt waarom hij haar mooie boom kapt, kan hij zich verdedigen door te zeggen dat hij een compromis heeft bereikt. Vraag dus ook altijd 20% korting aan de winkelier als je mikt op 10%.

De aanhouder wint.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Test conflicten - Hoe ga je met conflicten of onenigheid omTest conflicten - Hoe ga je met conflicten of onenigheid omIedereen heeft wel eens een conflicten in het dagelijks leven. Het gaat dan wel om hoe je met conflicten omgaat. Je kunt…
Loonsverhoging vragen, hoe ga je te werk?Loonsverhoging vragen, hoe ga je te werk?Loonsverhoging, bij het ene bedrijf is alles strikt geregeld en krijgt de medewerker netjes ieder jaar een bepaald perce…
Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE)Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE)Wanneer twee partijen het eens zijn over de verkoop van een onroerend goed, wordt meestal eerst een onderhandse verkoopo…
Humor in relaties en communicatieHumor in relaties en communicatieDiverse onderzoekers hebben gesteld dat humor een belangrijke rol speelt bij het ontstaan, behouden en onderhouden van h…
Negotiating, onderhandelen in het engelsNegotiating, onderhandelen in het engelsAls je met iemand zaken wilt doen, zal er vaak moeten worden onderhandeld om tot een compromis te komen. Omdat veel bedr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Soepel en conflictloos je wil doordrukken en je zin krijgen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 10-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Gelijk krijgen
Schrijf mee!