Altijd afdingen van vraagprijs anders betaal je veel te veel

Altijd afdingen van vraagprijs anders betaal je veel te veel Bij onderhandelingen moet je altijd meer vragen dan je hoopt te krijgen. De biedende partij zal immers nooit gelijk akkoord gaan, en met een ongunstiger tegenvoorstel komen. Vandaar dat huizen een vraagprijs kennen en ook bij andere transacties vaak onderhandeld wordt tussen koper en verkoper. Maar je puberdochter kent het principe van overvragen ook, want als ze vraagt of ze 's nachts om 2 uur mag thuis komen en je maakt er 1 uur van, lacht ze in haar vuistje. Dus vraag 20% korting als je 10% hoopt te krijgen.

Onderhandeling

Als je iets van een ander gedaan wilt krijgen, kun je daar simpelweg rechtstreeks en onomwonden om vragen. Maar vaak is het handiger om meer te vragen dan je wilt. Het systeem wordt ook wel handjeklap of koehandel genoemd. Dus hoog inzetten en pas na onderhandelingen tot het gewenste aanbod komen. Want als je graag 50 euro opslag wil, lukt dat soms alleen als je 100 euro vraagt. Vraag je gelijk die 50 euro, dan kon het wel eens uitdraaien op slechts 25 euro. Maar het principe van overvragen werkt niet alleen op financieel gebied.

Koehandel of handjeklap

In de agrarische sector en veehandel werd dikwijls via het systeem van handjeklap de prijs bepaald. Zelfs in het verstedelijkte Noord-Holland werd op de veemarkt van Purmerend vrij recent nog aan handjeklap gedaan door verkoper en koper. De verkoper komt dan met een te hoge vraagprijs, waarna de koper een te laag tegenbod noemt. (overvragen en onderbieden) De verkoper zal vervolgens wat van zijn prijs afdoen, maar niet zoveel als de koper vraagt. De naam handjeklap komt omdat bij elk voorstel telkens in de hand van de tegenpartij wordt geslagen. Als koper of verkoper, na veel heen-en-weer geklap, uiteindelijk een hand geeft in plaats van te slaan, is de definitieve prijs tot stand gekomen en de koop gesloten. Het komt er dus op neer dat de verkoper meer vraagt dan hij stilletjes hoopt te krijgen. Zou de verkoper gelijk met z'n uiterste bod komen, dan zou hij zich in de vingers snijden.

Het systeem van koehandel, dus overvragen in combinatie met onderbieden, komt in alle lagen van de maatschappij voor. Alleen het fysieke handjeklappen blijft dan achterwege. Maar politieke onderhandelingen zijn in feite niet anders dan handjeklap en dat geldt ook voor Cao-onderhandelingen. Maar ook als privépersoon, en als consument, word je er dikwijls beter van indien je meer vraagt dan je hoopt te ontvangen. Maar realiseer je ook dat als een ander iets van je gedaan wilt krijgen hij/zij ook niet altijd verwacht dat je daar 100% mee akkoord gaat. Dus afdingen mag.

Niet alleen financiële kwesties

Het systeem van meer vragen dan je hoopt te krijgen werkt niet alleen op het financiële vlak, maar op alle gebieden waar we iets van een ander gedaan willen krijgen.
  • We willen dat er binnen zeven dagen iets gedaan wordt en we beginnen met te eisen dat het binnen drie dagen rond moet zijn.
  • Omdat we twee weken met vakantie willen, maar onze partner aan één week genoeg heeft, stellen we hem voor een trip van drie weken te maken.
  • Slechts één keer per week seks is wat karig (je begrijpt het al).
  • enz. enz.

Niet te snel toegeven

Zak nooit te snel met de prijs en geef je niet te snel gewonnen. Trek er altijd een moeilijk gezicht bij en doe aarzelend. De opponent moet namelijk het gevoel krijgen dat hij echt het onderste uit de kan heeft gekregen, en het een ander nooit gelukt zou zijn om zo'n geweldig voordeel te behalen. Geef je te snel en te makkelijk toe dan geeft hem/haar dat na afloop het gevoel dat er meer in had gezeten.

Niet onrealistisch overvragen

Als je het te bont maakt met een onrealistische vraagprijs loop je het risico dat de tegenpartij zich niet respectvol bejegend voelt, en boos afhaakt. Dan heb je jezelf in de staart gebeten. Bij goede bekende relaties, zoals ouders/kinderen, collega's, vrienden zal automatisch een realistischer vraagprijs worden gehanteerd en ook minder heftig worden afgedongen. Per saldo kom je op hetzelfde eindbod.

Gelijk akkoord gaan

Wees ook niet benauwd een keertje onomwonden en gelijk ja te zeggen, als je het gevoel hebt dat een ander een eerlijk verzoek doet zonder te overvragen. Want veel mensen zullen de truc van overvragen natuurlijk niet toepassen, omdat ze dat niet gewend zijn, of omdat het tegen hun principe is.

Niet afdingen

Het kan natuurlijk ook dat je vooraf duidelijk met elkaar afspreekt dat je in een keer de goede prijs noemt, en dat het vervolgens graag of niet is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afdingen: slimme tips en trucsAfdingen: slimme tips en trucsEr bestaan voor koopjesjagers slimme en simpele trucs om goed te onderhandelen. Iedereen kan ze leren. De kern van alle…
Wat is het Johari diagram of venster en hoe werkt het?Wat is het Johari diagram of venster en hoe werkt het?Het Johari venster, ook wel Johari diagram genoemd, is een manier om communicatie tussen twee partijen beter te begrijpe…
Algemene tips over onderhandelenAlgemene tips over onderhandelenDe meeste mensen staan er niet zo bij stil, maar onderhandelen is iets wat je ontzettend vaak doet. Je gebruikt het in h…
Kortingscodes: bespaar geld op je aankopenKortingscodes: bespaar geld op je aankopenWil je grote korting krijgen op je aankopen bij Primark, H&M, Zara of andere modeketens? Heel eenvoudig kan je online ko…

Roddelen heeft een functie en is niet altijd negatiefRoddelen heeft een functie en is niet altijd negatiefRoddelen doen we allemaal en eigenlijk vinden we dat helemaal niet zo'n goede eigenschap van onszelf. Vrouwen roddelen m…
Denken we kosher?We gooien er elkaar dood mee: dooddoeners, clichés, dat is generaliseren, dat is speculatief denken, dat is simplistisch…

Reageer op het artikel "Altijd afdingen van vraagprijs anders betaal je veel te veel"

Infoteur: Robbie
Laatste update: Maart 2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Verkopen
Schrijf mee!