InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Vriendelijkheid: voor velen niet zo gewoon

Vriendelijkheid: voor velen niet zo gewoon

Vriendelijkheid: mensen zijn niet aardig genoeg voor elkaar. Iemand zomaar een compliment geven, even helpen bij het oprapen van boodschappen of de deur openhouden, veel te weinig mensen doen het. Als iemand het wel doet, denken veel mensen dat er iets achter zit. Dat blijkt uit een onderzoek van SIRE die er direct ook een campagne op los heeft gelaten. Over vriendelijkheid en waarom mensen vaak niet zo vriendelijk doen.

Mensen willen graag dat anderen aardiger voor hen zijn en hen vaker helpen

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) vond uit dat bijna 80 procent van de mensen die meededen met het onderzoek blij zouden zijn met aardige mensen. Maar 17 procent van de ondervraagden hadden het niet zo op aardigheid, zij denken namelijk dat de zon voor niets opgaat en dat aardigheid altijd iets op moet leveren.

Grote steden: anonimiteit zorgt er voor dat mensen elkaar niet zomaar aanspreken of helpen

Mensen die in grote steden wonen, hebben het vooral niet zo op aardige mensen die hen zomaar helpen. Dit komt omdat het daar ook veel minder vaak voorkomt. In een grote stad worden aangesproken is bijna een unicum en geholpen worden is nog veel opzienbarender. Ook in kleinere steden wordt het overigens steeds minder gebruikelijk om elkaar aan te spreken.

Vriendelijkheid weer invoeren

Om er voor te zorgen dat mensen weer aardiger en behulpzamer voor elkaar zijn is een mediacampagne gestart door SIRE. Deze heet “Pas op, Aardig”. In de filmpjes is heel mooi verbeeld hoe aardige mensen de kous op de kop krijgen. Een man die een paar keer toetert omdat de vrouw voor hem een tas op haar auto heeft laten staan, kan rekenen op gillende banden omdat de vrouw als een gek wegrijdt als hij het haar wil zeggen. Een boer die een paar fietsende dames de weg wil wijzen, ziet slechts 2 vrouwen die er als een speer vandoor gaan, omdat ze het niet vertrouwen.

Pas op, Aardig; de campagne van SIRE

De beelden geven aan hoe raar mensen tegenwoordig op elkaar reageren, maar vooral om eens wat aardiger voor elkaar te zijn en niet te schrikken van vriendelijkheid. De campagne heeft verder radiospotjes en tips.

Niet weten hoe je met aardigheid om moet gaan

Uit het onderzoek van SIRE is gebleken dat 2 miljoen mensen niet zouden weten hoe ze met aardige medemensen om moeten gaan. De campagne wil aan het licht brengen dat er heel veel mensen rondlopen die helemaal niets terug willen voor een helpende hand of een mooi gebaar. Volgens sociaal psychologen is dat heel jammer, want iemand die op een dag een paar keer iets voor een ander kan betekenen wordt daar zelf ook gelukkiger van. Dit komt omdat het individualisme steeds groter is geworden en eigen doelen belangrijker zijn dan mensen.

Gezonde achterdocht bij vriendelijkheid

Natuurlijk is een portie gezonde achterdocht niet verkeerd. Want er worden nog steeds mensen opgelicht of hun portemonnee wordt gestolen terwijl een aardige vrouw aan de keukentafel zit. En er zijn nog steeds loverboys die meisjes eerst overladen met cadeaus, maar er vervolgens heel veel voor terugeisen. De signalen die mensen opvatten bij “gemaakte vriendelijkheid” niet negeren is het devies.

Wat vinden mensen het alleraardigst:

Uit onderzoek van SIRE is gebleken dat er een paar zaken zijn die mensen echt heel erg aardig vinden als het met ze gebeurt. Dit zijn:
  • Een compliment krijgen
  • Begroet worden
  • De deur openhouden voor de ander
  • Voorrang verlenen in het verkeer of iemand op het zebrapad
Gerelateerde artikelen
Kabbala: de aartsvaders als archetypenGenesis is eigenlijk een buitenbeentje in de Tora. Het bevat nauwelijks wetten en handelt voornamelijk over de aartsvade…
Wat zijn aardige mensen?Wat zijn aardige mensen?Aardige mensen, we kunnen allemaal wel een aantal aardige mensen uit onze omgeving benoemen, maar als we er een definiti…
Torastudie 59: Jakobs laatste jaren - Genesis (47:28-31)Torastudie 59: Jakobs laatste jaren - Genesis (47:28-31)In Genesis 47:28-31 kunnen we lezen hoe Jakob de zeventien laatste jaren van zijn leven in Egypte doorbrengt. Het zijn j…
Het aardigheidsyndroomAls je het vreselijk vind als iemand je niet leuk vindt, en er daarom altijd bent, voor iedereen klaar staat, met iedere…
Liefdevolle vriendelijkheid en gelijkmoedigheidLiefdevolle vriendelijkheid en gelijkmoedigheidVaak ervaren we van de buitenwereld een koude liefdeloosheid. Daar kunnen we op reageren door ons andermans liefdelooshe…
Bronnen en referenties
  • Website pas op Aardig
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Vriendelijkheid: voor velen niet zo gewoon"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 18-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!