InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Een geheim hebben

Een geheim hebben

Een geheim hebben Mensen hebben allemaal wel een geheim. Bij de één is dat een buitenechtelijke relatie, bij de ander dat hij of zij is misbruikt en weer een ander heeft een geheim seksleven dat heel bizar is en zich afspeelt in duistere kelders en clubs. Wat is het belang van geheimen? En is het soms ook naar om een geheim te hebben?

Grote en kleine geheimen

Sommige ouders zijn niet blij met hun kind of betreuren het dat ze ooit met die ene partner zijn getrouwd. Een ander schaamt zich over raar eetgedrag of over heel erg agressief gedrag dat hij of zij niet kan beteugelen. Overigens zijn er ook veel kleinere geheimen. Iemand bijvoorbeeld vroeger heel verlegen was of zich heel lelijk voelde, iemand die heel dik is geweest en heel erg is afgevallen of iemand die jarenlang bij een therapeut heeft gelopen.

Ieder mens heeft 1 of 2 geheimen

Uit onderzoek is gebleken dat mensen altijd wel bepaalde dingen voor zichzelf houden. Sommige mensen hebben één geheim, anderen twee of meer.

Waarom is een geheim verborgen?

Het niet vertellen van bepaald informatie heeft vooral te maken met het feit dat mensen dan bang zijn dat ze negatieve reacties krijgen van anderen. Een partner kan er vandoor gaan als het geheim van vreemdgaan duidelijk wordt, mensen in de omgeving kunnen anders reageren als geopenbaard wordt dat iemand in haar of zijn jeugd seksueel is misbruikt. In feite gaat het dan om de angst voor afwijzing en die is bij de meeste mensen heel erg groot. Dit komt overigens nog voort uit hele diepe oergevoelens. Vroeger moesten mensen in groepen leven om te kunnen overleven. Dit was nodig om voor voedsel te kunnen zorgen, om je voort te planten en om niet ten prooi te vallen aan allerlei gevaren. Mensen die dus buiten de groep vielen om wat voor reden ook, waren eigenlijk ten dode opgeschreven. Die angst zit blijkbaar nog steeds diepgeworteld, hoewel we die groepen nu eigenlijk niet meer nodig hebben om die redenen.
Wat ook meespeelt is dat mensen bang zijn dat ze een etiket krijgen opgeplakt als ze eenmaal hun geheim openbaar maken. Iemand die ooit iets gestolen heeft wordt voor altijd de dief, iemand die een keer vreemd is gegaan wordt de notoire vreemdganger. Maar ook zaken die iemand zelf niet gekozen heeft zoals verkrachting of incest kan een bepaald beeld geven. Mensen zijn dan bang dat ze altijd en overal als een soort slachtoffer worden bekeken terwijl ze hun leven al lang weer op de rails hebben.

Als een geheim naar buiten komt

Een geheim is vaak heel zwaar omdat het niet met iemand gedeeld wordt. Ook de angst van mensen dat ze afgewezen zijn als ze iemand dat ene vertellen is vaak helemaal niet gerechtvaardigd. Heel veel mensen kunnen zich best inleven in het leven van anderen of herkennen bepaalde gevoelens en gedragingen. Mensen overdrijven dus vaak hoe erg anderen hun geheim vinden. Overigens zijn er natuurlijk wel situaties waarin een geheim niet echt juichend wordt ontvangen. Een partner die hoort dat zijn vriend of vriendin vreemd gaat is vaak niet enthousiast, tenzij het stel daarover binnen de relatie afspraken heeft gemaakt.

Verzwijg je een geheim of vertel je het?

Mensen met geheimen kunnen daar last van ondervinden en er zelfs lichamelijke of geestelijke klachten van krijgen. Toch is het niet in alle gevallen goed om het geheim dan maar kenbaar te maken aan de wereld. Daarvoor zijn overigens wel regels aan te geven.
  1. Kijk naar de voordelen en de nadelen die het vertellen van het geheim met zich mee kan brengen. Als het geheim zo vreselijk op iemand drukt dat hij of zij er niet meer van kan slapen of eten lijkt het wijs om het dan toch in ieder geval met iemand te delen. Maar als het openbare van het geheim vreselijk veel schade oplevert aan bijvoorbeeld een relatie, de werksfeer of in andere situaties is het raadzaam het toch maar niet te vertellen.
  2. Zoek iemand uit die betrouwbaar is en waarbij het geheim wel echt een geheim blijft. Mensen zijn niet zo goed in het niet doorvertellen van zaken. Sommige mensen zijn heel betrouwbaar, maar het merendeel is dat echt niet. Om dat uit te vinden kan ook eerst een eigenlijk onbeduidend iets worden verteld. Komt het terug via andere kanalen dan is het duidelijk dat die persoon in kwestie niet de persoon is om intieme zaken mee te delen. Een geheim kan ook aan papier worden toevertrouwd. Daarmee kan het ook al veel minder zwaar worden.
  3. Vraag u eens af waarom dit geheim bestaat? Is er iets mis in de relatie? In de werksfeer? Is het niet beter om het gewoon aan te kaarten als er wel echt iets aan het geheim te doen is?
  4. Deel het geheim in ieder geval met één iemand. Het is niet goed om bepaalde zaken helemaal niet met iemand te kunnen delen en dat kan gaan vreten.
Gerelateerde artikelen
Leven met een geheimLeven met een geheimWaar de een zegt dat het niet nodig is, zal de ander een goede reden hebben om een geheim geheim te laten blijven. Soms…
Geheim testament als erfenisGeheim testament als erfenisStel u laat in 2019 of 2020 een testament opstellen om uw erfenis te regelen. De inhoud van dit testament is dan uw gehe…
Boekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstrecensieBoekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstGeheim agent 613 (wereldverbeteraar-feestversierder) van rabbijn ing. Ies Vorst is een spannend en leerzaam boek voor Jo…
Hoe je je kind kunt vertellen dat Sinterklaas niet bestaatHoe je je kind kunt vertellen dat Sinterklaas niet bestaatSinterklaas bestaat niet? Toch is iedereen rond vijf december druk in de weer met cadeautjes, surprises, gedichten. En a…
Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het Sixtijnse geheim'Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het Sixtijnse geheim'Philipp Vandenberg (1941) is een Duitse auteur. Hij is gekend als auteur van historische romans zoals 'Het geheim van de…

Reageer op het artikel "Een geheim hebben"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!