InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Is oprechtheid wel zo eerlijk

Is oprechtheid wel zo eerlijk

Is oprechtheid wel zo eerlijk Iedereen heeft te maken met eerlijkheid, oprechtheid, manipuleren en liegen. De meeste mensen vinden dat zij eerlijk en oprecht zijn terwijl onderzoeken hebben uitgewezen dat een man gemiddeld zes keer en een vrouw drie keer per dag liegt tegen partner, baas en collega’s. Is dat zo erg? Dat hangt er vanaf. Belangrijker is de vraag of oprechtheid wel zo eerlijk is.

Beschermen

De aanleiding voor dit stukje is een artikel van de lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk in Managersonline.nl met als titel: “Twaalf goede redenen om te liegen”. Die twaalf redenen zijn in de meeste gevallen bedoeld om iemand te beschermen in plaats van te beschadigen.

Hij schrijft in zijn inleiding: “Behalve onschuldige leugentjes bestaan er zelfs ook zeer nobele leugens. Daarbij is het niet alleen geoorloofd om onwaarheid te verkondigen, maar wordt dat zelfs van u verwacht. De waarheid kan ook veel kapot maken.” Het artikel staat gewoon op de website van Managersonline en is door iedereen te lezen.

Reacties

Mensen konden op het artikel reageren en hebben dat ook gedaan. Een kleine bloemlezing uit de reacties:
  • Is gebrek aan authenticiteit en integriteit nog niet voldoende pijnlijk gebleken?
  • Liegen is een eigenschap die wij niet moeten cultiveren. Zo min mogelijk liegen.
  • Ik ben kennelijk te eerlijk, dat past, leert de ervaring, niet in deze maatschappij.
  • Naar mijn mening is liegen in 96% van de gevallen funest.
  • Liegen als het niet nodig is traint je slechte ik.

Maar ook:

  • Waarom zou je anderen beledigen met de waarheid als er niemand beter van wordt.
  • Wat toch heerlijk dat we niet allemaal hetzelfde zijn en hetzelfde denken.
  • Iedereen hier is ''EERLIJK'', en daar zijn ze trots op! Kijk mama: ''hoe eerlijk ik ben!'' Stelletje hypocrieten!

Oprechtheid

Deze mensen waren oprecht in hun mening maar beseften soms niet hoe pijnlijk de waarheid kan zijn. Dit is geen pleidooi om te gaan liegen maar er zijn echt gevallen denkbaar om niet de hele of halve waarheid te vertellen. Soms is het beter voor de relatie met bijvoorbeeld je collega’s en soms is het nodig om een win-win-situatie na te streven.

Compliment

Een bekend voorbeeld is het geven van een compliment over iemands uiterlijk. Een man zal niet gauw tegen een lelijke of onverzorgde vrouw zeggen dat ze er niet uitziet. In het beste geval zegt hij niets over haar uiterlijk en blijft het bij een minzaam knikje. Bij vrouwelijke collega’s of vriendinnen onderling ligt dat anders. Vrouwen zijn veel meer attent dan mannen en zullen eerder een compliment maken: “Wat zie je er leuk uit vandaag”, of “dat staat je goed”.

Eerlijk

Er is niets verkeerds aan zo’n compliment ook al staat die jurk haar juist helemaal niet. Misschien is ze er te dik voor of juist te mager voor. Veronderstel dat je honderd procent eerlijk bent tegen je collega en zegt wat je in gedachten hebt: “Je hebt een mooie jurk aan maar jij kan die niet hebben. De kleur staat je niet en je borsten puilen uit. Bovendien heb je te dikke benen voor zo’n kort jurkje.”

Dan is de sfeer totaal verpest en je collega diep beledigd. Wat win je ermee? Niets, helemaal niets. Alleen als je met zijn tweeën bent en je elkaar door en door kent kun je honderd procent eerlijk zijn. Dat heeft alles te maken met onderling vertrouwen.

Kinderen

Het goede voorbeeld geven. Daarmee slaan we onszelf mee om de oren om bijvoorbeeld de kinderen goed op te voeden. Kinderen leren immers door af te kijken bij anderen. Pa houdt van een borrel en ma eet het liefst de hele dag door gebakjes.

Als goede ouder hou je je in omdat kinderen onze slechte gewoontes makkelijk overnemen. We proberen consequent te zijn tegen onze kinderen terwijl we dat in werkelijkheid vaak helemaal niet zijn omdat wij aan buien onderhevig zijn. Veronderstel dat je honderd procent eerlijk bent. Dan win je toch niets.

Streven

Natuurlijk is het streven om onze kinderen een goede opvoeding te geven. Er staan tips genoeg op bijvoorbeeld Oudersonline. De meesten van ons proberen zo oprecht mogelijk onze kinderen groot te brengen maar zijn we dan wel honderd procent eerlijk tegen onszelf en onze kinderen?

We weten wel beter!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eerlijkheid gevraagdEerlijk zijn doe je in goede en slechte tijden. Tegen je collega’s, tegen ouders, tegen je leidinggevende en tegen kinde…
Waarom kinderen liegenWaarom kinderen liegenKinderen liegen wel eens. Niet alle kinderen doen dit opzettelijk. Liegen bij kinderen kun je eenvoudig verhelpen, door…
Stap vijf van het twaalfstappenprogramma: eerlijkheidStap vijf van het twaalfstappenprogramma: eerlijkheidDe vijfde stap van het twaalfstappenprogramma gaat over eerlijkheid. Deze stap wil ons leren om anders te praten over on…
Hoe weet je dat iemand tegen je liegt?Hoe weet je dat iemand tegen je liegt?Soms heb je het gevoel dat iemand tegen je liegt, maar je kunt er niet echt achter komen dat het zo is, waar kun je aan…
Bronnen en referenties
  • Managersonline.nl

Reageer op het artikel "Is oprechtheid wel zo eerlijk"

Reacties

Michael, 16-02-2018 09:45 #3
Dit verhaal lijkt een mening of veronderstelling, want ik kan aardig wat punten weerleggen.
“Wat zie je er leuk uit vandaag”, of “dat staat je goed”
Wanneer je dit zegt loopt deze persoon vol zelfvertrouwen buiten de straat op, waar zij misschien meer negatieve reacties op loopt dan wanneer ze binnen was gebleven. En daarna merkt degene zich dat hetgeen je zei niet waar was. Want het wordt beoordeeld zoals het echt is en niet wat je iemand doet geloven.

Richard, 19-08-2015 16:01 #2
Liegen is nooit goed te praten, geen enkele leugen… Ook geen leugen om bestwil en nee je kan niemand beschadigen met het vertellen van de waarheid, alleen een leugen kan je beschadigen. Mensen zijn alleen zo vol verwachting van positieve reacties als ze iets vragen, "negatieve" reacties worden niet verwacht, helaas…
Dus je laat iemand liever voor l*l lopen in zijn of haar kleding dan eerlijk te zeggen dat iemand dat beter niet zou kunnen doen in jouw ogen. En dan is het nog uiteindelijk de beslissing van diegene om daar in mee te gaan of niet.

Ik vind het enorm kwetsend als iemand mij een leugen verteld, mij in de waan laat dat diegene er anders over denkt. Helaas heb ik leugens ook direct door, waardoor de omgang met mensen steeds moeilijker wordt. Alle mensen vertellen leugens schijnbaar, hoe ziek zijn we met z'n allen? Reactie infoteur, 20-08-2015
Beste Richard,
Jammer dat je de werkelijke kern van mijn verhaal niet begrijpt. Natuurlijk wil ik niemand belazeren of op het verkeerde been zetten maar een van de dingen die ik bedoel is dat je niet zo snel een oordeel moet vellen en hun stimulans niet moet belemmeren. Dat doe jij namelijk wel in dit geval. Je neemt het te letterlijk. Een leugen is een leugen voor jou maar je moet het echt zien in de context van een situatie. Lees het artikel gewoon kritisch en dan snap je wat er bedoeld wordt.

Je begrijpt de boodschap niet en dat is jammer. Je kunt mensen ontmoedigen om onmiddellijk je mening te ventileren maar gun mensen ook hun eigen geloof in dingen, hun mentaliteit en geef ze de kans om bij te stellen waar nodig. Mijn artikel op dit punt heeft alleen als doel om 'out of the box te denken' om verder met elkaar te komen.

Lees nogmaals het artikel, denk erover na en ik hoor wel wat je ervan vindt.

Bert

Coco, 30-01-2010 22:27 #1
Oké, ik ben het ermee eens dat je niet altijd oprecht en eerlijk moet zijn. Net zoals er vaak ook teveel belang gehecht wordt aan vrijheid van meningsuiting. Waarom zou je per se je mening moeten ventileren als je daarmee anderen kwetst; dat is gewoon asociaal; een gebrek aan sociale vaardigheden.
Ik vind alleen het voorbeeld dat gegeven wordt niet zo goed gekozen. Als je vindt dat de nieuwe jurk van je collega haar niet staat, zeg dan gewoon niks (tenzij ze om je mening vraagt). Ik vind t wel wat hypocriet om heel enthousiast uit te roepen dat je haar die jurk mooi vindt staan. En vaak kun je ook wel merken als iemand liegt. Je kunt haar toch gewoon een compliment geven als ze écht iets leuks draagt. Dan kan ze zelf nagaan hoe ze overkomt op anderen. Reactie infoteur, 31-01-2010
Mensen vragen soms om je mening met hun houding. Dat laat ik toch duidelijk doorschemeren in het artikel. Natuurlijk moet je niet zomaar complimentjes rondstrooien want dan wordt het bedenkelijk. Het is alleen in sommige situaties toegestaan. Ik zeg ook dat je onder vier ogen wel eerlijk moet zijn. In een groep kan dat anders liggen.

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 15-02-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Manipuleren
Reacties: 3
Schrijf mee!