InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Wat is een weeralarm?

Wat is een weeralarm?

Het weer heeft grote invloed op onze dagelijkse leven. Indien de verwachting bestaat dat extreme weersomstandigheden de maatschappij op een bepaald moment kan gaan ontwrichten, geeft de KNMI een weeralarm af. Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut is onze nationale instituut voor weer, seismologie en klimaat. Zij verstrekken informatie over het weer aan de burgers, de luchtvaart, de overheid en de scheepvaart. In geval van extreme weersomstandigheden heeft de KNMI de mogelijkheid om een weeralarm af te geven. Dit kunnen zij doen om te voorkomen dat er levensgevaarlijke omstandigheden kunnen ontstaan. Naast het weeralarm hebben zij ook nog de mogelijkheid om een verkeersalarm af te geven. Dit zullen zij doen als de verwachting bestaat dat het weer het verkeer dermate kan ontwrichten dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Enkele keren per jaar wordt er een weeralarm afgegeven.

Wat is een weeralarm?

De KNMI let nauwlettend op het weer en de invloed dat het kan hebben op het dagelijkse leven. Indien er zich situaties voordoen die extra gevaar of ongemak opleveren, laten ze het ons weten. Hierbij kan het gaan om zware windstoten waardoor u niet met de caravan over de Afsluitdijk mag, maar ook om een zeer sterke zonkracht, waardoor de kans op huidverbranding hoger is. Zodra er extra oplettendheid noodzakelijk is door het weer, informeren ze ons er over. Een weeralarm wordt afgegeven op het moment dat de KNMI een vrijblijvende tip niet meer afdoende vind. Een weeralarm is eigenlijk alarmfase één. Een weeralarm wordt meestal voorafgegaan door waarschuwingen waarin ze aangegeven hoe groot de kans is dat een weeralarm volgt. In het weeralarm wordt gewezen op de gevaren waar mensen zich aan bloot stellen.

Wat zijn de criteria voor een weeralarm?

In de meeste gevallen gaat het storm en sneeuwval of gladheid. Er zijn door de KNMI richtlijnen opgesteld om te bepalen wanneer zij een weeralarm afgeven. Hieronder treft u een aantal indicaties aan:
  • Zware sneeuwval: er wordt een weeralarm afgegeven zodra er minstens 3 centimeter in 1 uur valt of minimaal 10 centimeter in 6 uur. Dit wordt gerekend over een gebied van 50 bij 50 kilometer;
  • Zeer zware windstoten: zeer sterke windvlagen met uitschieters boven de 100 kilometer per uur bij minimaal 2 meetpunten;
  • Zwaar onweer: minimaal 500 ontladingen per 5 minuten;
  • Overvloedige regen: Hiervan is sprake indien er minimaal 75 mm regen valt binnen 24 uur of minimaal 100 mm binnen 3 dagen.

Wat is een verkeersalarm?

Dit is ook een waarschuwing van de KNMI. Dit is een aanvulling op de weeralarm om aan te geven dat het niet verstandig is om de weg op te gaan. Het weer kan in dit geval een zeer groot negatief effect hebben op de veiligheid van de mensen. Het verkeersalarm is in 2006 voor het eerst ingezet om naast het waarschuwing voor het weer ook te benadrukken dat het zeer gevaarlijk is om aan het verkeer deel te nemen.

Hoe wordt een weeralarm kenbaar gemaakt?

De KNMI informeert de Nederlanders door gebruik te maken van berichten via de televisie, radio en het internet. Mensen die er veel baat bij hebben om geïnformeerd te worden over een alarm, kunnen zich ook abonneren op een SMS alert. Zodra er een alarm is afgegeven ontvangt u een SMS bericht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • KNMI.nl

Reageer op het artikel "Wat is een weeralarm?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 21-12-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!