InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Influencer marketing en de 4 categorieën influencers

Influencer marketing en de 4 categorieën influencers

Influencer marketing en de 4 categorieën influencers De verschillende sociale media die anno 2019 steeds verder groeien, hebben ervoor gezorgd dat er een nieuw begrip is ontstaan dat ook interessant is voor de marketingwereld, namelijk de 'influencer'. De definitie van een influencer is een persoon die zijn of haar eigen publiek bouwt door het gebruik van socialemediaplatforms. Dit kan zijn door bijvoorbeeld teksten, foto's en/of video's te delen via deze platforms. En zoals al in de naam zit, een influencer ('beïnvloeder') heeft grote invloed op dat publiek. Influencer marketing gaat om het gebruik van deze influencers als communicatiekanaal om de boodschap van een bedrijf over te brengen.

De 'influencer'

Een influencer is iemand die door het delen van content via socialemediaplatforms een groot publiek opbouwt. Deze content kan bijvoorbeeld zijn: teksten via Twitter, foto's via Instagram of video's via YouTube. Doordat influencers hiermee zo'n groot publiek hebben opgebouwd zou je ze ook een merk kunnen noemen. De influencer heeft grote invloed op het publiek van zijn of haar merk. En dat is iets dat bedrijven anno 2019 maar al te graag willen gebruiken als marketingmiddel. Voorbeelden van influencers zijn PewDiePie, Enzo Knol, NikkieTutorials, OnneDi, Dylan Haegens, Kalvijn en Kaj Gorgels. Afhankelijk van de hoeveelheid (trouwe) volgers die ze hebben en het soort content dat zij maken is het voor bedrijven vaak erg aantrekkelijk via deze influencers reclame te maken.

De groei van influencer marketing

Anno 2019 is net zoals de influencer ook de influencer marketing in opkomst. Bedrijven communiceren via influencers naar een groter en ook een meer specifieke doelgroep. Er wordt steeds meer over influencer marketing gepraat en uit onderzoek bleek ook dat steeds meer bedrijven het budget voor influencer marketing hebben verhoogd. Zo heeft 63% van de bedrijven in de Verenigde Staten hun marketingbudget voor influencer marketing opgeschroefd in 2017 (Gross & Von Wangenheim, 2017). Omdat influencer marketing een redelijk nieuw concept is, is er nog wel veel onduidelijk over het op een juiste manier toepassen van deze nieuwe vorm van marketing. Zo weten bedrijven vaak niet hoe influencers te benaderen en welke boodschap en context past bij welke influencer.

Welke influencer past bij welke marketingcampagne?

Om een goede influencer voor een marketingcampagne van een bedrijf te vinden is het belangrijk om vast te stellen met welk doel de campagne wordt opgestart en welk organisatiedoel er over het algemeen voor het bedrijf geldt. Het is belangrijk dat het organisatiedoel en het doel van de marketingcampagne stroken met het doel van de influencer. Over het algemeen zijn er vier verschillende categorieën influencers aan te duiden, elk met eigen doel(en), te zien in de content die ze delen. Zo zijn er ontdekkers, informatiedelers, entertainers en infotainers.

Ontdekkers

Een deel van de influencers vindt het simpelweg leuk om content te creëren en te ontdekken wat de mogelijkheden erin zijn. Ze volgen andere influencers en willen ontdekken of zij dit niet zelf ook kunnen. Vaak gaat de content over dingen die de persoon in het dagelijks leven meemaakt. Daarmee wil de influencer het publiek meenemen in zijn of haar leven en waar mogelijk ook dit publiek inspireren. Het contact met het publiek is vaak groot en daarbij horen ook trouwe fans.

Informatiedelers

Bij informatiedelers gaat het om influencers die voornamelijk bekend zijn door het delen van bepaalde kennis of expertise. Ze blinken uit in een bepaald beroep, bepaalde sport of hobby en delen de kennis en ervaringen die ze daarmee hebben via sociale media. Het contact dat zij hebben met het publiek is vaak groot.

Entertainers

Andere bekende influencers hebben voornamelijk als doel om hun publiek te amuseren. Zo zijn er influencers die bekend zijn van hun muziek of komische sketches. Vaak verwerken zij in hun content onderwerpen die spelen in hun persoonlijke leven. Het contact met het publiek is meestal minder groot dan bij 'ontdekkers' en 'informatiedelers'. Er is daarom iets meer afstand tussen de influencer en het publiek.

Infotainers

Het doel van de content van infotainers is zowel het informeren als het vermaken van het publiek. Zij delen dus én hun kennis en expertise zoals de informatiedelers, maar willen daarbij ook mensen amuseren. Vaak verwerken ze in hun content ook veel persoonlijke informatie. Het contact dat zij hebben met het publiek is minder dan bij andere typen influencers en daarom is er wat meer afstand tussen influencer en het publiek.

Deze vier categorieën kunnen helpen om richtlijnen op te stellen wanneer het gaat om het scouten van een influencer voor een marketingcampagne op basis van het soort content dat zij maken en de sociale aanwezigheid die ze hebben. Wanneer de juiste influencer is gevonden voor een campagne is het natuurlijk belangrijk, net zoals bij elke marketingcampagne, dat er een duidelijk doel is vastgesteld met daarbij een bijpassende boodschap die wordt overgedragen op zo'n manier dat het publiek het kan begrijpen.
© 2019 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marketing, vroeger en nuMarketing, vroeger en nuMarketing heeft vele definities. In dit artikel kunt u lezen wat de huidige definitie is van marketing, maar ook wat in…
Waarom is marketing zo belangrijk?Waarom is marketing zo belangrijk?Marketing is niet alleen maar een reclamespotje of een krantenartikel, die tijd zijn wij allang voorbij. Marketing is ve…
No budget marketingSommige bedrijven hebben enorme marketingbudgetten, bij andere ontbreekt het überhaupt aan een marketing afdeling. Dat w…
Economie: MarketingMarketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten ma…
Het sneeuwbaleffectHet sneeuwbaleffectHet sneeuwbaleffect verwijst naar het feit dat een gebeurtenis zichzelf steeds verder en verder zal versterken, net als…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Joshsrose, Unsplash (bewerkt)
  • Gross, J. & Wangenheim, von F. (2017). The Big Four of Influencer Marketing. A typology of influencers. Beschikbaar via: https://poseidon01.ssrn.com/delivery.php?ID=855089082102112072099098094093102113102082065014007039108084076002094127076005094111050117107034029039046028087028126116013102039086075069039067000120104024090110119020043021064087068091116031123029002002076124112079106123082088118074068121119105022031&EXT=pdf

Reageer op het artikel "Influencer marketing en de 4 categorieën influencers"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 15-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!