InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Posttarieven 2019 PostNL

Posttarieven 2019 PostNL

Posttarieven 2019 PostNL Al jaren op een rij worden we geconfronteerd met hogere posttarieven. Deze tariefverhogingen worden veroorzaakt door een tegengestelde beweging: enerzijds willen we het complete postsysteem overeind en functionerend houden, van de andere kant daalt nog steeds ieder jaar het totale postvolume. Wat zijn de tarieven vanaf 1 januari 2019?

Postzegels: betaling voor de postdienst PostNL

Het verzenden van post gebeurt uiteraard niet gratis, er moet voor betaald worden. Dat doen we door het plakken van een postzegel, in overeenstemming met het gewicht en formaat van je zending, en eventuele extra diensten. Hoe zwaarder en hoe meer extra's, zoals aantekenen, verzekeren, hoe meer je moet betalen: je plakt dan meer en/of duurdere postzegels.

Er komt heel wat bij kijken

Voor de gebruiker klinkt het zo simpel. Je hebt een brief, plakt er een postzegeltje op en stopt hem in een brievenbus van PostNL. De volgende dag (meestal) ligt je brief op de mat van de geadresseerde. Toch moet er heel wat gebeuren voor het zover is. Denk hierbij aan:
  • De brief gaat in de brievenbus. Er moeten voldoende brievenbussen zijn, zodat iedereen binnen een redelijke afstand een brievenbus kan vinden. Dat vraagt aanschaf en onderhoud.
  • Dan moet bij elke brievenbus de post worden opgehaald. Dat gebeurt met een wagen van PostNL. Er worden kosten gemaakt voor zowel de wagen als de chauffeur.
  • De post wordt naar expeditieknooppunten (EKP) gebracht om te worden gesorteerd naar bestemming. Dat gaat (bijna) volautomatisch door sorteermachines. Er worden kosten gemaakt voor aanschaf, onderhoud en bediening van deze machines en voor het noodzakelijke aanvullende werk. Ook voor het gebouw zelf worden kosten gemaakt. Bouw, onderhoud, verwarming, beveiliging.
  • De post wordt vervoerd naar bestemmingen. Er worden kosten gemaakt voor het transport (wagens naar allerlei bestemmingen, chauffeurs).
  • Op de plaats van bestemming wordt de post verder gesorteerd. Op basis van de postcode wordt de post ingedeeld op 'postwijken'. Uiteraard moet ook hier betaald worden voor het gebouw, machines en personeel.
  • De post wordt door bezorgers rondgebracht. Het personeel moet betaald worden, maar ook de fiets, scooter of auto die daarbij wordt gebruikt.

Al met al heel wat kostenposten, die allemaal opgebracht moeten worden door de opbrengst van de postzegels.

Er is minder post

De inkomsten uit postzegels worden echter elk jaar minder steeds meer 'post' wordt digitaal afgedaan via mail, social media, sms en chatberichten. Digitaal gaat het nu eenmaal een stuk sneller en voordeliger. De totale omvang van het postvolume daalt elk jaar nog zo'n tien procent. Waar andere bedrijven met minder inkomsten gaan bezuinigen op de dienstverlening zit daar voor de postdienst de postwet in de weg. In de postwet wordt geregeld dat iedereen een brievenbus in de buurt moet hebben, dat er vijf dagen in de week post wordt bezorgd en dat een brief de volgende bezorgingsdag ook moet aankomen mits op tijd in de brievenbus gedaan.

Bezuinigen

Natuurlijk is er al bezuinigd. Zo is waar mogelijk al het aantal brievenbussen verminderd, worden postdiensten zoveel mogelijk digitaal gedaan, hebben postkantoren plaats gemaakt voor postagentschappen, is er waar mogelijk bezuinigd op personeel. Waren er aanvankelijk zes bezorgdagen, dat zijn er nu nog maar vijf. De rek is er wel zo'n beetje uit. Om de hele post-infrastructuur overeind te houden zal er dus iets gedaan moeten worden aan de inkomstenkant. Dat kan eigenlijk maar op één manier: de tarieven stijgen.

Internationale ontwikkelingen

Ook in andere landen daalt het postvolume nog jaarlijks en ook daar moet de infrastructuur overeind blijven. Dat betekent dat de posttarieven eigenlijk overal stijgen, dit effect blijft dus niet tot ons land beperkt. Het heeft dus geen zin om je post in een brievenbus net over de grens te posten. Je bent dan zelfs duurder uit, want je zou dan het buitenlandtarief moeten betalen voor postbestemmingen in Nederland.

Voordeeltje

Er is gelukkig een klein voordeeltje. Omdat de postzegels tegenwoordig niet meer voorzien zijn van een bedrag, maar alleen een waarde-aanduiding 1 of 2 hebben, kun je in het volgende jaar ook je zegels uit voorgaande jaren (die je dus goedkoper hebt aangeschaft) blijven gebruiken.

Tarieven 2019

In de tabellen hieronder zie je welke tarieven in 2019 gelden.

Binnen Nederland

Gewichtposttariefdigitaalfrankeer-machinebenodigde zegelsaangetekende verzending
0-20 gram 0,87 0,83 0,81Een zegel met waarde-aanduiding 1 8,45 *)
20-50 gram 1,74 1,66 1,62Een zegel met waarde-aanduiding 2, of twee met waarde-aanduiding 1 8,45 *)
50-100 gram 2,61 2,49 2,43Een combinatie van zegels die samen de waarde-aanduiding 3 opleveren 8,45 *)
100-350 gram 3,48 3,323,24Een combinatie van zegels die samen de waarde-aanduiding 4 opleveren 8,45 *)
350 gram - 2 kg 4,35 4,154,05Een combinatie van zegels die samen de waarde-aanduiding 5 opleveren 8,45 *)
brievenbus-pakje tot 2 kg 4,35 3,90-Een combinatie van zegels die samen de waarde-aanduiding 5 opleveren 8,45 *)
*) Frankeer je online, dan betaal je 8,-

Verzending binnen Nederland van pakketten

  • Pakket t/m 10 kg, bezorgd op huisadres: 6,95. Online gefrankeerd: 6,50
  • Pakket t/m 10 kg, bezorgd op PostNL-locatie: 5,95. (kan alleen online gefrankeerd worden)
  • Pakket t/m 10 kg, aangetekend: 8,60. Online gefrankeerd: 8,15
  • Pakket t/m 30 kg. bezorgd op PostNL-locatie: 12,04 (kan alleen online gefrankeerd worden)

Brieven en kaarten naar het buitenland

Gewichtposttariefdigitaalbenodigde zegelsaangetekende verzending
0-20 gram 1,45 Een zegel met waarde-aanduiding 1 internationaal 11,95 *)
20-50 gram 2,90 Twee met waarde-aanduiding 1 internationaal 11,95 *)
50-100 gram 4,35 Drie zegels met waarde-aanduiding 1 internationaal 11,95 *)
100-350 gram 8,70 Zes zegels met waarde-aanduiding 1 internationaal 11,95 *)
*) prijzen aantekenen zijn voor regio EUR1. Voor regio EUR2 is dat 13,95. Voor regio Wereld is dat 16,95

Verzending van pakketten naar het buitenland, regio EUR 1

In principe, tenzij anders aangegeven, inclusief Track & Trace.
  • Pakket t/m 2 kg, zonder Track & Trace: 9,80.
  • Pakket t/m 2 kg: 13,-. Aangetekend vanaf 15,50
  • Pakket t/m 5 kg: 19,50. Aangetekend vanaf 22,-
  • Pakket t/m 20 kg: 34. Aangetekend vanaf 36,50

Track & Trace voor pakketten die zwaarder zijn dan 20 kg is niet voor alle landen mogelijk.

Verzending van pakketten naar het buitenland, regio Wereld

  • Pakket t/m 2 kg: 24,30. Aangetekend vanaf 26,80

Gerelateerde artikelen
Posttarieven 2014Posttarieven 2014De meeste post wordt in Nederland verwerkt door PostNL. Deze dienst kost uiteraard geld. We betalen voor het verzenden e…
Posttarieven 2015Posttarieven 2015In Nederland wordt de particuliere post door PostNL opgehaald, gesorteerd en bezorgd. Daarnaast bezorgt PostNL ook veel…
Posttarieven van PostNL 2017 - 2018 - 2019Posttarieven van PostNL 2017 - 2018 - 2019Inmiddels zijn de posttarieven voor brievenbuspost alweer verhoogd door PostNL. In 2019 zijn de kosten voor het versture…
De postzegels van 2014: Het eerste halve jaarDe postzegels van 2014: Het eerste halve jaarPostzegels zijn niet alleen noodzakelijk om te betalen voor de verzending van onze poststukken. Postzegels zijn ook leuk…
Een dure, steeds maar duurdere postzegelEen dure, steeds maar duurdere postzegelMisschien is het een verrassing als je een brief bij een postagentschap laat frankeren, maar voor velen die zegel in hui…
Bronnen en referenties
  • https://www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws/persberichten/2018/postnl-maakt-nieuwe-tarieven-bekend.html

Reageer op het artikel "Posttarieven 2019 PostNL"

Reactie

Josephine Simons-Castelein, 14-01-2019 15:57 #1
Hoeveel moet ik nu bijplakken op de kerstzegels, die ik nog heb? Reactie infoteur, 14-01-2019
Het nieuwe tarief wordt 87 cent, de decemberzegel van 2018/2019 kostte 78 cent. Er moet dus 9 cent worden bijgeplakt. Er zijn bijplakzegels van 2 en van 3 cent, en zijn in ieder geval via de website van PostNL zijn te bestellen - wellicht dat postagentschappen ze ook hebben.

Infoteur: Hansvg
Gepubliceerd: 10-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!