Posttarieven 2019 PostNL
Al jaren op een rij worden we geconfronteerd met hogere posttarieven. Deze tariefverhogingen worden veroorzaakt door een tegengestelde beweging: enerzijds willen we het complete postsysteem overeind en functionerend houden, van de andere kant daalt nog steeds ieder jaar het totale postvolume. Wat zijn de tarieven vanaf 1 januari 2019?
Postzegels: betaling voor de postdienst PostNL
Het verzenden van post gebeurt uiteraard niet gratis, er moet voor betaald worden. Dat doen we door het plakken van een postzegel, in overeenstemming met het gewicht en formaat van je zending, en eventuele extra diensten. Hoe zwaarder en hoe meer extra's, zoals aantekenen, verzekeren, hoe meer je moet betalen: je plakt dan meer en/of duurdere postzegels.
Er komt heel wat bij kijken
Voor de gebruiker klinkt het zo simpel. Je hebt een brief, plakt er een postzegeltje op en stopt hem in een brievenbus van PostNL. De volgende dag (meestal) ligt je brief op de mat van de geadresseerde. Toch moet er heel wat gebeuren voor het zover is. Denk hierbij aan:
- De brief gaat in de brievenbus. Er moeten voldoende brievenbussen zijn, zodat iedereen binnen een redelijke afstand een brievenbus kan vinden. Dat vraagt aanschaf en onderhoud.
- Dan moet bij elke brievenbus de post worden opgehaald. Dat gebeurt met een wagen van PostNL. Er worden kosten gemaakt voor zowel de wagen als de chauffeur.
- De post wordt naar expeditieknooppunten (EKP) gebracht om te worden gesorteerd naar bestemming. Dat gaat (bijna) volautomatisch door sorteermachines. Er worden kosten gemaakt voor aanschaf, onderhoud en bediening van deze machines en voor het noodzakelijke aanvullende werk. Ook voor het gebouw zelf worden kosten gemaakt. Bouw, onderhoud, verwarming, beveiliging.
- De post wordt vervoerd naar bestemmingen. Er worden kosten gemaakt voor het transport (wagens naar allerlei bestemmingen, chauffeurs).
- Op de plaats van bestemming wordt de post verder gesorteerd. Op basis van de postcode wordt de post ingedeeld op 'postwijken'. Uiteraard moet ook hier betaald worden voor het gebouw, machines en personeel.
- De post wordt door bezorgers rondgebracht. Het personeel moet betaald worden, maar ook de fiets, scooter of auto die daarbij wordt gebruikt.
Al met al heel wat kostenposten, die allemaal opgebracht moeten worden door de opbrengst van de postzegels.
Er is minder post
De inkomsten uit postzegels worden echter elk jaar minder – steeds meer 'post' wordt digitaal afgedaan via mail, social media, sms en chatberichten. Digitaal gaat het nu eenmaal een stuk sneller en voordeliger. De totale omvang van het postvolume daalt elk jaar nog zo'n tien procent. Waar andere bedrijven met minder inkomsten gaan bezuinigen op de dienstverlening zit daar voor de postdienst de postwet in de weg. In de postwet wordt geregeld dat iedereen een brievenbus in de buurt moet hebben, dat er vijf dagen in de week post wordt bezorgd en dat een brief de volgende bezorgingsdag ook moet aankomen – mits op tijd in de brievenbus gedaan.
Bezuinigen
Natuurlijk is er al bezuinigd. Zo is waar mogelijk al het aantal brievenbussen verminderd, worden postdiensten zoveel mogelijk digitaal gedaan, hebben postkantoren plaats gemaakt voor postagentschappen, is er waar mogelijk bezuinigd op personeel. Waren er aanvankelijk zes bezorgdagen, dat zijn er nu nog maar vijf. De rek is er wel zo'n beetje uit. Om de hele post-infrastructuur overeind te houden zal er dus iets gedaan moeten worden aan de inkomstenkant. Dat kan eigenlijk maar op één manier: de tarieven stijgen.
Internationale ontwikkelingen
Ook in andere landen daalt het postvolume nog jaarlijks en ook daar moet de infrastructuur overeind blijven. Dat betekent dat de posttarieven eigenlijk overal stijgen, dit effect blijft dus niet tot ons land beperkt. Het heeft dus geen zin om je post in een brievenbus net over de grens te posten. Je bent dan zelfs duurder uit, want je zou dan het buitenlandtarief moeten betalen voor postbestemmingen in Nederland.
Voordeeltje
Er is gelukkig een klein voordeeltje. Omdat de postzegels tegenwoordig niet meer voorzien zijn van een bedrag, maar alleen een waarde-aanduiding 1 of 2 hebben, kun je in het volgende jaar ook je zegels uit voorgaande jaren (die je dus goedkoper hebt aangeschaft) blijven gebruiken.
Tarieven 2019
In de tabellen hieronder zie je welke tarieven in 2019 gelden.
Binnen Nederland
Gewicht | posttarief | digitaal | frankeer-machine | benodigde zegels | aangetekende verzending |
0-20 gram | € 0,87 | € 0,83 | € 0,81 | Een zegel met waarde-aanduiding 1 | € 8,45 *) |
20-50 gram | € 1,74 | € 1,66 | € 1,62 | Een zegel met waarde-aanduiding 2, of twee met waarde-aanduiding 1 | € 8,45 *) |
50-100 gram | € 2,61 | € 2,49 | € 2,43 | Een combinatie van zegels die samen de waarde-aanduiding 3 opleveren | € 8,45 *) |
100-350 gram | € 3,48 | € 3,32 | €3,24 | Een combinatie van zegels die samen de waarde-aanduiding 4 opleveren | € 8,45 *) |
350 gram - 2 kg | € 4,35 | € 4,15 | €4,05 | Een combinatie van zegels die samen de waarde-aanduiding 5 opleveren | € 8,45 *) |
brievenbus-pakje tot 2 kg | € 4,35 | € 3,90 | - | Een combinatie van zegels die samen de waarde-aanduiding 5 opleveren | € 8,45 *) |
*) Frankeer je online, dan betaal je € 8,-
Verzending binnen Nederland van pakketten
- Pakket t/m 10 kg, bezorgd op huisadres: € 6,95. Online gefrankeerd: € 6,50
- Pakket t/m 10 kg, bezorgd op PostNL-locatie: € 5,95. (kan alleen online gefrankeerd worden)
- Pakket t/m 10 kg, aangetekend: € 8,60. Online gefrankeerd: € 8,15
- Pakket t/m 30 kg, bezorgd op huisadres: € 13,25. Online gefrankeerd: € 12,71
- Pakket t/m 30 kg. bezorgd op PostNL-locatie: € 12,04 (kan alleen online gefrankeerd worden)
- Pakket t/m 30 kg, aangetekend: 14,90. Online gefrankeerd: € 14,36
Brieven en kaarten naar het buitenland
Gewicht | posttarief | digitaal | benodigde zegels | aangetekende verzending |
0-20 gram | € 1,45 | | Een zegel met waarde-aanduiding 1 internationaal | € 11,95 *) |
20-50 gram | € 2,90 | | Twee met waarde-aanduiding 1 internationaal | € 11,95 *) |
50-100 gram | € 4,35 | | Drie zegels met waarde-aanduiding 1 internationaal | € 11,95 *) |
100-350 gram | € 8,70 | | Zes zegels met waarde-aanduiding 1 internationaal | € 11,95 *) |
*) prijzen aantekenen zijn voor regio EUR1. Voor regio EUR2 is dat € 13,95. Voor regio Wereld is dat € 16,95
Verzending van pakketten naar het buitenland, regio EUR 1
In principe, tenzij anders aangegeven, inclusief Track & Trace.
- Pakket t/m 2 kg, zonder Track & Trace: € 9,80.
- Pakket t/m 2 kg: € 13,-. Aangetekend vanaf €15,50
- Pakket t/m 5 kg: € 19,50. Aangetekend vanaf € 22,-
- Pakket t/m 10 kg: € 25,-. Aangetekend vanaf € 27,50
- Pakket t/m 20 kg: € 34. Aangetekend vanaf € 36,50
- Pakket t/m 30 kg: € 45. Aangetekend vanaf € 47,50
Track & Trace voor pakketten die zwaarder zijn dan 20 kg is niet voor alle landen mogelijk.
Verzending van pakketten naar het buitenland, regio EUR 2
In principe, tenzij anders aangegeven, inclusief Track & Trace.
- Pakket t/m 2 kg, zonder Track & Trace: € 12,60.
- Pakket t/m 2 kg: € 18,50. Aangetekend vanaf € 21,-
- Pakket t/m 5 kg: € 25,-. Aangetekend vanaf € 27,50
- Pakket t/m 10 kg: € 31,-. Aangetekend vanaf € 33,50
- Pakket t/m 20 kg: € 40,-. Aangetekend vanaf € 42,50
- Pakket t/m 30 kg: € 55. Aangetekend vanaf € 57,50
Track & Trace voor pakketten die zwaarder zijn dan 20 kg is niet voor alle landen mogelijk.
Verzending van pakketten naar het buitenland, regio Wereld
In principe, tenzij anders aangegeven, inclusief Track & Trace.
- Pakket t/m 2 kg, zonder Track & Trace: € 18,20.
- Pakket t/m 2 kg: € 24,30. Aangetekend vanaf € 26,80
- Pakket t/m 5 kg: € 34,30. Aangetekend vanaf € 36,80
- Pakket t/m 10 kg: € 58,30. Aangetekend vanaf € 60,80
- Pakket t/m 20 kg: € 105,30. Aangetekend vanaf € 107,80
Track & Trace voor pakketten die zwaarder zijn dan 20 kg is niet voor alle landen mogelijk.