Ben ik een beelddenker? Is mijn kind een beelddenker?

Ben ik een beelddenker? Is mijn kind een beelddenker? Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen. Het wordt ook weleens ruimtelijk denken genoemd. Daartegenover staat taaldenken. Dit gebeurt vooral in woorden en begrippen. Ongeveer 5 tot 10% van de Nederlanders denkt in beelden. Beelddenken lijkt voor meer dan 40% erfelijk te zijn. In gezinnen zijn vaak ook meerdere kinderen beelddenkers en zeker ook een van de ouders. Vooral ouders van kinderen die in beelden denken weten vaak niet dat ze een beelddenker zijn. Er werd vroeger in het onderwijs geen aandacht aan geschonken. Langzaam komt deze kennis de basisscholen binnen waaien en houden leerkrachten er rekening mee. Wil je weten of je een beelddenker bent? Of een (of meer) van de kinderen?

Onderzoek naar beelddenken

Iedereen wordt geboren met een dominante rechterhersenhelft. Een baby kent geen taal. Alles is gericht op het direct vervullen van een behoefte: het primaire denkproces, gezeteld in de rechterhersenhelft. Langzaam gaat de peuter in woorden denken: het secundaire denkproces, gezeteld in de linkerhersenhelft. Dhr. Prof. Dr. J.M.J. Murre (Universiteit van Amsterdam) heeft middels een grootschalig onderzoek aangetoond dat rond het vierde jaar de mens (kleuter) een voorkeur ontwikkeld voor het visuele leersysteem (beelddenken), gezeteld in de rechterhersenhelft óf voor het verbale leersysteem (taaldenken), gezeteld in de linkerhersenhelft.

Gave

Beelddenken is dus een techniek en geen stoornis of mankement. Beelddenken is een gave. Een gave die gemakkelijk tot een last kan worden bij weinig tot geen begrip. Niet de beelddenker veroorzaakt deze last maar de ‘talige’ maatschappij. Ook prettig om te weten: ben ik een beelddenker?

Ben ik een beelddenker?

De volwassenen van nu zijn nooit gewezen als basisschoolkind op het begrip beelddenken. De leerkracht van toen werd hier ook niet op gewezen en er was dan ook geen lesmateriaal voor de beelddenker. De onderstaande vragen geven misschien een antwoord op de vraag: ben ik beelddenker?
  • Een leuk gegeven hiervoor is de vraag: wie kan de krant op de kop lezen?
    .uǝzǝן doʞ ǝp do ʇuɐɹʞ ǝp uɐʞ ɹǝʞuǝppןǝǝq uǝǝ
  • Denk je vooral in beelden in plaats van woorden.” Daar loopt een paard”, zie je dan een beeld van een paard in je hoofd of het woord paard?
  • Weet je dingen, zonder dat je in staat bent uitleggen hoe je dit weet?
  • Los je problemen op een ongebruikelijke wijze op?
  • Heb je een levende verbeelding? De hoofdpersoon van een boek of film identificeer je jezelf mee? Je bént de hoofdpersoon?
  • Herinner je wat je gezien hebt en vergeet je wat je gehoord hebt?
  • Ben je slecht in het spellen van woorden? Gaat het geregeld ‘fout’ bij het typen? Wissel je de twee klinkers vaak. Verscheidenheid wordt verschiedenhied?
  • Is visualiseren geen probleem? Wanneer je een roos wil zien, je dit ook ziet in je hoofd? En zie je dit dan vanuit verschillende kanten? Van boven, van beneden en van opzij?
  • Gaat iets organiseren moeilijk?
  • Ben je vaak de tijd kwijt? Verjaardagen vergeten?
  • Prefereer je een wegenkaart boven GPS?
  • Herinner je plaatsen waar je slechts eenmaal bent geweest?
  • Is je handschrift moeilijk leesbaar voor anderen?
  • Kun je voelen wat anderen voelen? Gedachten 'oppakken' maar ook de pijn van een ander? Met name de mensen die je lief zijn?
  • Ben je muzikaal, creatief of technisch aangelegd?
  • Weet je het zeker?
  • Is voor een groep spreken iets wat je niet graag doet?
  • Voel je je slimmer ( en lekker in je vel) naarmate je ouder wordt?
  • Kun je niet stoppen met een boek lezen? Moet het eerst uitgelezen worden? Of kun je niet stoppen op je spelcomputer?

Waarschijnlijk wel

Zijn er tien of meer vragen met ja beantwoordt dan ben je een waarschijnlijk een beelddenker. Visueel ruimtelijk ingesteld. Vaak hebben beelddenkers een fotografisch geheugen. Hoe moeilijk het vroeger ook was op de basisschool: de toetsen maken ging je goed af. Dankzij het fotografisch geheugen. Van bladzijden die geleerd moesten worden kon een beeld gemaakt worden (een foto in je hoofd). Door het beeld terug te halen was het antwoord niet moeilijk meer. En maar denken dat iedereen dit had.

Is mijn kind een beelddenker?

Gelukkig wordt er op veel basisscholen aandacht besteed aan de beelddenker. Er is lesmateriaal en de beelddenker wordt geholpen om te begrijpen dat het anders denkt dan het gemiddelde kind. Leerkrachten kunnen handvatten geven hoe hier mee om te gaan op school maar ook in het dagelijks leven. Wanneer je het vermoeden hebt dat ook je kind of kinderen weleens in beelden konden denken, bekijk dan onderstaande vragen:
  • Kan jouw kind goed puzzelen?
  • Houdt je kind veel van de TV en/of spelcomputer?
  • Speelt je kind graag met constructiespeelgoed (Duplo en/of Lego bijv.)?
  • Heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor helemaal op gaan in zijn/haar fantasiewereld. Uren alleen achter het speelgoedfornuis, Duplo en/of Lego of met de poppen?
  • Wordt hij/zij gemakkelijk afgeleid?
  • Is hij/zij erg perfectionistisch en vindt het niet leuk dat hij/zij gecorrigeerd wordt?
  • Moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden uitgevoerd?
  • Moeten de etiketten uit kleding geknipt worden omdat dit kriebelt in de nek?
  • Was of is je kind laat met lopen, tijgeren, kruipen of fietsen?
  • Beweegt hij/zij veel? Voeten die nooit stilstaan, handen die constant friemelen of duimen draaien?
  • Is je kind het eerst doen en dan pas denken type?
  • Is hij/zij overweldigend aanwezig op verjaardagen en in pretparken? (Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken?)
  • Denkt je kind erg zwart-wit? Spruitjes zijn lekker óf vies? Oma is óf lief óf stom?
  • Wint je kind graag en kan het niet goed tegen zijn/haar verlies?
  • Herinnert hij/zij gebeurtenissen gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
  • Heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen of slecht handschrift?
  • Heeft je kind een allergie of intolerantie, last van astma of veel oorontstekingen (gehad)?
  • Heeft je kind een goed gevoel voor humor (creatieve woordspelingen)?

Waarschijnlijk wel

Wanneer 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ beantwoord zijn, dan is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker. Misschien is dit op school al bekend en zie anders onderaan bij bronnen waar informatie te verkrijgen is.
© 2014 - 2024 Rieja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is het verschil tussen beelddenken en woorddenken?Wat is het verschil tussen beelddenken en woorddenken?Vijf procent van de bevolking is een beelddenker. Dit wil zeggen dat vijf procent van de mensen denkt in beelden in plaa…
De oorzaak van beelddenken ligt in de hersenenDe oorzaak van beelddenken ligt in de hersenenOngeveer 5 tot 10% van de Nederlanders denkt in beelden. Een zin uit een gesprek: “wat een prachtig paard”, laat bij een…
Beelddenken is woorden horen en zien met beeldenBeelddenken is woorden horen en zien met beeldenIedereen neemt informatie op. De informatie wordt opgenomen, verwerkt, onthouden en gebruikt. Maar niet bij iedereen wor…

Communiceren om te overleven; wat is communicatie?Communiceren om te overleven; wat is communicatie?Communiceren heeft altijd een doel en is erop gericht om onze behoeften te bevredigen, het is van levensbelang bij alles…
Interpersoonlijke vaardigheden op de werkvloerInterpersoonlijke vaardigheden zijn een essentieel onderdeel van een productieve werkplek waardoor medewerkers als een t…
Bronnen en referenties
  • Bron: Silverman, L.K. (2002). Upside- Down Brilliance: The Visual- Spatial Leaner
  • http://www.negifted.org/NAG/Spring_Conference_files/Upside%20Down%20Brilliance.pdf
  • Bron: werkboek ik leer anders van Agnes Oosterveen-hess
  • http://blog.youngworks.nl/youngworks/60-procent-van-de-mensen-leert-in-beelden
  • http://www.stichtingbeelddenken.nl/wat-is-beelddenken/beelddenker-of-taaldenker/
  • http://www.mindedit.nl/kenmerken-visuele-leerstijl/onderzoek/
  • De ‘Beeld en Brein-methode’ van Anneke Bezem en
  • De ‘Ik leer anders-methode’ van Agnes Oosterveen.
Rieja (356 artikelen)
Laatste update: 05-06-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 8
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.