InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Armposities als barrière

Armposities als barrière

Armposities als barrière We kunnen om onszelf te 'beschermen' allerlei armbewegingen maken die ons in een onbekende of onveilige situatie comfortabeler doen voelen. Deze armbewegingen omvatten het houden van de armen over elkaar voor de borst en een gedeeltelijke barrière zoals het hanteren van voorwerpen.

Armen over de borst

Reeds als kind leren we wanneer we schrik hebben of ons onveilig voelen, ons te verstoppen achter allerlei voorwerpen of mensen om zo een barricade te veroorzaken. Denk aan het verstoppen achter tafels, kasten, of achter de ouders. Echter wanneer we ouder worden is dit soort gedrag niet meer sociaal wenselijk en kunnen we op die manier heel schuw overkomen. Daarom leren we als mens ons lichaam te gebruiken en via de armen ons te beschermen tegen onbekende of onveilige situaties. Deze typische houding komt vooral voor wanneer we iemand nieuw ontmoeten en toenadering zoeken. In dergelijke situaties zijn we snel geneigd onze armen over elkaar te slaan. Zo houden we het onbekende op afstand. Dit gebaar is echter ook naar de ontvanger toe eerder negatief, want het komt heel afstandelijk en kil over. Wanneer je een gesprek hebt met iemand en je merkt dat die persoon zich ongemakkelijk voelt en deze houding dus aanneemt is het heel handig om dit te doorbreken, namelijk door een voorwerp aan te reiken zoals bijvoorbeeld een brochure of een pen. Zo zoekt de gesprekspartner toenadering en kan deze in een meer open houding spreken met jou.

Vuisten ballen

Een nog meer agressievere houding is wanneer de handen niet open op de armen liggen, maar wanneer er vuisten zijn gebald. Dit toont aan dat deze persoon zich niet alleen bedreigd voelt, maar zelf ook een vijandige houding aanneemt tegenover jou. Deze houding komt vaak voor bij agressieve jongeren die bij het uitgaan op zoek zijn naar verbale of fysieke agressie. Wanneer je merkt dat iemand zo'n houding aanneemt is het dus beter afstand van deze personen te nemen!

Gedeeltelijke barrière

Een gedeeltelijke barrière kan bijvoorbeeld zijn wanneer iemand enkel zijn handen in elkaar vouwt, of zijn hand of arm voor zijn lichaam houdt. Dit toont aan dat iemand zich niet op zijn gemak voelt of onzeker is over zichzelf. Door deze houding aan te nemen denken ze dat ze meer zekerheid bij zichzelf kunnen opwekken.

Gevouwen of gestrekte handen bij het bidden
Waarom we om te bidden ons handen in elkaar vouwen bij de christelijke godsdienst, of onze handen gestrekt in elkaar houden bij het boeddhisme heeft ook te maken met een roep naar veiligheid en erkenning. Her paradoxale is echter dat we hier onze armen en handen niet gebruiken om ons te beschermen, maar net onze onderwerping en geloof te betuigen. Echter kunnen we er omheen dat deze houding net ook een teken is van het zoeken naar bescherming en veiligheid, met dat verschil dat we geloven dat 'God' deze bij ons kan brengen, in tegenstelling tot wanneer we ons onveilig zouden voelen ten opzichte van een ander persoon.

Voorwerpen als subtiele barrières

Wanneer je je onwennig voelt bij bijvoorbeeld een gesprek is het handig om een klein voorwerpje ter bescherming van je lichaam te zetten. Een kopje koffie, een glas water of enkele papieren vasthouden ter bescherming kan psychologisch ook een belangrijk effect spelen en komt veel beter over dan met je armen over elkaar geslagen te praten! Ook op scholen, universiteiten en in het openbaar worden er soms heel subtiele barrières gevormd, denken we maar aan een pennenzak aan de top van ons bank, een laptop voor ons plaatsen en het gebruik van een iPhone of een GSM in het openbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.maitreya.nl/boeddhisme-intro-bidden-gebed.htm
  • http://www.ekklesia-evangeliekorps.com/?p=10806
  • Coach Jezelf in Drie Stappen. Door H. Stekelenburg

Reageer op het artikel "Armposities als barrière"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Non-verbale communicatie
Schrijf mee!