Kenmerken van de sociale media generatie
Elke generatie heeft zijn of haar eigen kenmerken. Wat kenmerkt deze generatie? Het is een generatie die veel gebruik maakt van sociale media. Zij participeren op verschillende niveaus en hebben vijf waarden die zij belangrijk vinden in het leven. Deze vijf waarden laten zien hoe zij in het leven staan en geeft weer de unieke kenmerken van de sociale media generatie.
Snelheid
Deze generatie verwacht heel snel antwoord wanneer zij aan anderen een bericht sturen. Dat komt voort uit hun ervaringen die zij hebben met het internet. Zij kunnen niet goed tegen wachten, zij gaan zich al heel snel vervelen en ook irriteren. Als er iets wordt gekocht via internet dan moet het ook snel in huis zijn. Afstand nemen van hun telefoon vinden zij al heel lastig tijdens gesprekken.
Eerlijkheid
Deze generatie hecht veel waarde aan eerlijkheid. Integriteit en transparantie zijn twee voorbeelden die voor hen belangrijk zijn. Zij verwachten dat mensen naar eer en geweten handelen. Voordat zij in zee gaan met een bedrijf of organisatie kijken zij naar informatie die zij kunnen vinden op het internet over het bedrijf. Zij waarderen het als een bedrijf eerlijk hun fout durft toe te geven. Eerlijkheid betekent bij hun vooral de waarheid vertellen en niet vergeten om hun beloften na te komen.
Aanpasbaarheid
Alles wat ze gebruiken moet passen bij hun identiteit. Als datgene wat zij tegenkomen op internet/sociale media niet bij hun past, dan moet het weg. Zij kiezen ook hun eigen ringtone, schermachtergrond en hun eigen muziek op de telefoon die zij hebben. Zij kijken kritisch naar het abonneren op een bepaald platform.
Vrijheid
Deze generatie hecht veel waarde aan vrijheid. Met hun werkgever verbinden zij niet graag lang, ook niet aan langere afspraken. Dit komt omdat zij diep in hun hart weten dat de keuze van vandaag niet morgen hoeft te zijn. Door internet is vrijheid ontstaan wanneer zij programma’s kunnen terugkijken, wanneer zij producten kunnen kopen en hoe ze willen overkomen.
Entertainment
Werk en plezier hoort samen te gaan voor hun. Dat hoort niet gescheiden te zijn. Zij zien het niet zitten om een dag hard te werken zonder daarbij plezier te hebben bij wat ze doen. Het moet meer zijn dan geld verdienen bij een bedrijf. Zij zoeken ook heel bewust bedrijven uit die hen dat beiden kunnen geven. Een telefoon wordt niet alleen gebruikt voor de zakelijke kant maar ook voor de sociale kant.
Kritisch nadenken
Deze sociale media generatie heeft een soort een waarheidsdetector en een kritisch nadenken. Dat komt omdat een afbeelding hoeft niet zomaar een afbeelding hoeft te zijn, maar ook gemanipuleerd kan zijn. De foto is dan bewerkt. Zij hebben snel in de gaten als het gaat om een nep foto. Goedgelovig zijn zij zeker niet. Niet alles zien zij als vanzelfsprekend.
Participatieladder van sociale media
Forrester publiceerde in 2007 een model dat een indeling biedt voor de verschillende soorten consumenten van sociale media. Dit model heet Social Technographics Model. Het model is een soort (participatie)ladder waarbij de bovenste groep het meest actief zijn op sociale media en de groep onderaan het minst actief zijn.
Creators
Zij publiceren hun eigen websites en blogs. Daarnaast plaatsen zij video’s, schrijven verhalen/artikelen en publiceren zij op het internet. Ook uploaden zij bijvoorbeeld muziek of andere soorten audio die zij hebben gecreëerd.
Conversationalists
Zij plaatsen op regelmatige basis statusupdates op Twitter, Facebook of andere sociale netwerken.
Critics
Zij beoordelen producten en diensten en plaatsten hun commentaar op internet. Ook nemen zij deel aan online forums en bewerken zij artikelen op Wikipedia.
Collectors
Zij maken gebruik van RSS-feeds, stemmen op websites online en webpagina´s worden getagd.
Joiners
Hier gaan de personen zich abonneren op sociale netwerk sites en onderhouden zij het profiel op die sites.
Spectators
Deze mensen lezen blogs, kijken video’s, luisteren naar podcasts via iTunes en lezen tweets, consumentenbeoordelingen en bekijken video´s die andere gebruikers hebben neergezet.
Inactives
Zij nemen totaal geen deel aan enige vorm van activiteit op sociale media.