InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Posttarieven na 2014-2017 op 1 jan. 2018 opnieuw omhoog

Posttarieven na 2014-2017 op 1 jan. 2018 opnieuw omhoog

Posttarieven na 2014-2017 op 1 jan. 2018 opnieuw omhoog De prijs van postzegels is flink in beweging. Na twee prijsverhogingen in 2013, gingen de tarieven van postzegels op 1 januari 2014 opnieuw omhoog. Een nieuwe prijsverhoging volgde op 1 januari 2015, 2016 en 2017 nog eens. En het houdt nog niet op, ook op 1 januari 2018 zullen de frankeertarieven hoger liggen. Waarom stijgen die prijzen van postzegels zo snel? Wat gaat een postzegel na 1 januari kosten?

Postzegel

Een postzegel zit niet ter versiering op een brief. Het is een bewijs dat de afzender de kosten voor verzending en bezorging voor zijn rekening heeft genomen. Sinds 1 juli 2010 staat op onze postzegel geen bedrag meer, maar slechts een aanduiding, ofwel een 1 ofwel een 2. Trouwens, postzegels zijn niet alleen voor de poststukken interessant, maar ook voor verzamelaars. Jaarlijks verdwijnen heel wat zegels in de postzegelverzamelingen van de filatelisten.

Posttarieven

Op een brief met een binnenlandse bestemming, niet zwaarder dan 20 gram, plak je een zegel met aanduiding 1. Het prettige van de nummer-aanduidingen is, dat bij een eventuele tariefsverhoging al je oude 1-zegels gewoon geldig blijven. Toen er nog wel geldbedragen op de zegels vermeld stond, moest je na een tariefsverhoging altijd bijplakken om bij het nieuwe bedrag te komen. Dat hoeft dus niet meer. Het kan op deze manier handig zijn, een voorraadje 1-zegels klaar te hebben liggen...

Onkosten

Vanaf 1 augustus 2013 betaalde je voor een 1-zegel een bedrag van 60 cent. Voor dat bedrag moest:
  • de brievenbus bij jou op de hoek van de straat worden gelicht
  • naar het sorteercentrum worden gebracht
  • worden gesorteerd, naar postcodegebieden of steden van bestemming
  • naar de stad van bestemming worden gebracht
  • opnieuw worden gesorteerd, nu op straat en postcode
  • door de postbode bij de geadresseerde in de brievenbus worden gestopt.

En dat allemaal voor zestig cent? Een onmogelijk opgave, toch? Dit werkt inderdaad alleen, als er voldoende poststukken verwerkt moeten worden. Meestal worden er honderden poststukken naar hetzelfde postcodegebied gebracht, en de onkosten daarvan worden gedeeld. Zo lang er heel veel post is, kon PostNL de brief voor zestig cent bezorgd krijgen.

Ander postaanbod

Door de opkomst van e-mail en andere digitale communicatiemethoden wordt echter het aanbod van normale poststukken lager. Toch blijven de onkosten hetzelfde. Om de postdienst zo goed mogelijk in stand te houden, moet er echter voldoende geld binnenkomen. Het is eigenlijk heel simpel: dat kan alleen door de posttarieven te verhogen.

Opnieuw tariefsverhoging

Vanaf 1 januari 2014 gingen de posttarieven daarom opnieuw omhoog, met vier cent. Voor een postzegel met de 1-aanduiding moest vanaf dat moment 64 cent worden neergelegd. Dat is vergeleken met het tarief van 31 december 2012, toen een postzegel je nog 50 cent kostte, inderdaad een flinke klap meer. Volgens PostNL, gesteund door de minister van Economische Zaken, is dit echter noodzakelijk om de uitvoering van de dienst te kunnen betalen.

Maar daarmee waren we er nog niet. Per 1 januari 2015 zijn de tarieven opnieuw omhoog bijgesteld. Een postzegel met waardeaanduiding 1 (voor poststukken tot 20 gram) kostte vanaf dat moment € 0,69. En op 1 januari 2016 stegen de prijzen opnieuw, nu met 4 cent. Het basistarief werd daarmee vanaf dat moment €0,73. Op 1 januari 2017 opnieuw een stijging, nu met 5 cent. Het basistarief kwam daarmee op 78 cent te liggen.

In oktober 2017 werd bekend dat de prijzen per 1 januari 2018 opnieuw zullen stijgen om de kosten van de slinkende postmarkt op te vangen. Het basistarief zal op die datum opnieuw 5 cent hoger komen te liggen, op 83 cent. Ook het basistarief voor verzending naar het buitenland zal stijgen en komt op € 1,40 te liggen.

Omdat je op postzegels niet meer de waarde ziet uitgedrukt in euro's of centen, maar enkel in een waarde-aanduiding betekent een tariefverhoging niet meteen dat er allemaal nieuwe postzegels in omloop worden gebracht. Dat is dan weer jammer voor je postzegelverzameling...

De nieuwe tarieven

Hieronder zie je de prijzen voor 2018.

tarief20142015201620172018
basistarief binnen Nederland€ 0,64 € 0,69€ 0,73€0,78€0,83
basistarief voor brieven met een buitenlandse bestemming € 1,05€ 1,15 € 1,25€ 1,33€ 1,40
basistarief frankeermachines€ 0,56€ 0,61€ 0,65€0,72€ 0,77
decemberzegels€ 0,55€ 0,59€ 0,65€ 0,73

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Posttarieven van Post.nl 2015 - 2016 - 2017Posttarieven van Post.nl 2015 - 2016 - 2017Inmiddels zijn de posttarieven voor brievenbuspost alweer verhoogd door Post.nl. In 2017 zijn de kosten voor het verstur…
Minimumloon 2018 & minimumjeugdloon tot 1 juli 2018Minimumloon 2018 & minimumjeugdloon tot 1 juli 2018Het wettelijk minimumloon 2018 en minimumjeugdloon per januari 2018 zijn bekend en gelden tot 1 juli 2018. Daarmee weten…
Arbeidsverleden berekenen en WW (2016, 2017, 2018)Arbeidsverleden berekenen en WW (2016, 2017, 2018)Uw arbeidsverleden is van groot belang voor de berekening van uw recht op de maximale duur van een WW-uitkering na ontsl…
NHG-grens verder omhoog (2015, 2016, 2017 en 2018)NHG-grens verder omhoog (2015, 2016, 2017 en 2018)De Nationale Hypotheek Garantie is nauwelijks meer weg te denken voor wie een huis wil kopen. Maar om met deze garantie…
Ouderenkorting 2016 en 2017 omhoogOuderenkorting 2016 en 2017 omhoogDe ouderenkorting wordt in 2016, 2017 en 2018 per saldo verhoogd, een logische zet want het lijkt slecht gesteld met de…
Bronnen en referenties
  • PostNL, persbericht nieuwe tarieven

Reageer op het artikel "Posttarieven na 2014-2017 op 1 jan. 2018 opnieuw omhoog"

Reacties

Jos van Dijk, 28-01-2017 14:17 #19
Wat ontzettend jammer is, is dat er nu niet meer gezien kan worden wat je voor één postzegel kwijt bent. De verhoging is trouwens niet in verhouding tot de normale inflatie. Reactie infoteur, 30-01-2017
De prijs voor één zegel (basistarief) is €0,78. Dat bedrag staat er inderdaad niet meer op, alleen een waardeaanduiding.
De prijsstijging is hoger dan de normale inflatie. Waarom dat zo is wordt in het artikel uitgelegd.

Onbekend, 23-11-2014 09:16 #18
Waarom is er geen lokale post meer, die zou dan ook met goedkopere postzegels kunnen. Gewoon ene extra gleufje in de brievenbus en dan meteen naar het plaatselijke sorteercentrum. Nu moet alles bijvoorbeeld vanaf Terschelling helemaal naar Zwolle en weer helemaal terug, ook al is de post bedoeld voor iemand die een paar kilometer verderop woont. (Dichterbij doe ik het zelf wel in de bus.)

Onbekend, 15-10-2014 16:14 #17
Echt belachelijk. Kunnen ze nou niet eens een normale verhoging doen?! keer per jaar met de inflatie mee of zo? Zijn het ambtenaren die meer geld willen verdienenen? Reactie infoteur, 16-10-2014
De reden voor de verhoging kun je in het artikel vinden. Het gaat dus niet om alleen inflatiecorrectie, helaas.

Johan, 25-05-2014 15:09 #16
Als je het mij vraagt is PostNL zo'n beetje verantwoordelijk voor het maar niet op gang willen komen van webshops hier in Nederland. Ik koop haast alles online maar hier in Nederland hebben we de belachelijke "het moet door de brievenbus passen" regeling en anders betaal je je gelijk scheel aan portokosten. Ze maken het voor webwinkels haast onmogelijk om laaggeprijsde spullen te verkopen. Waarom zijn wij het enige land ter wereld waar deze regeling geldt? Een paar weken wilde ik iets lichts (+/- 40g) bestellen wat net niet door de brievenbus past. Gevolg: €6,50 verzendkosten. Ik heb het toen maar in de VS besteld en was in totaal goedkoper uit. En ja, er moest toch echt iemand van PostNL bij me aanbellen om het pakketje af te geven.

Marlies Eijkelenboom, 19-01-2014 09:45 #15
Is er niemand die wat aan deze zeer extreme verhoging kan doen? Ik verkoop regelmatig via marktplaats de verzendkosten zijn regelmatig hoger dan het product dat ik aanbied dit is echt niet leuk meer. In 2013 al 2x verhoogd nu weer, en inderdaad van 250 - 500 gram bestaat niet meer belachelijk dit gebruikte ik het meest dit is te gek voor woorden tijd voor een alternatief bedrijf dat goedkoper gaat bezorgen wie voelt zich geroepen. Versturen is op deze manier niet meer te betalen echt schandalig!

Angela Louwers, 15-01-2014 12:20 #14
Het trieste is dat heel verdekt een andere fikse verhoging erin zit, namelijk dat de groep van 250 tot 500 gram eruit gehaald is. 90% van mijn verzendingen liggen tussen de 250 en 500 gram en kosten nu evenveel als enveloppen tot 2 kg. Ik ben dus niet alleen de verhoging kwijt maar ook een extra postzegel van 64 cent. GEEN kleine verhoging! Tijd om naar alternatieven te kijken, zeker omdat ook nog eens de maandagbezorging er vanaf gehaald is. Reactie infoteur, 15-01-2014
Inderdaad een stevige verhoging, waarvan ik de aankondiging ook gemist had.

André, 10-01-2014 17:27 #13
Het gaat meer om dit: de bedrijven willen privatiseren, wel de lusten ( aandelen verzilveren ), niet de lasten. Normale tarieven en normaal loon voor werknemers. Tis allemaal te doen om de rijken en bazen rijker te maken en lulletje rozenwater te laten betalen. Ooit komt hier een hardhandig einde aan, let maar op!

Kees, 08-01-2014 15:21 #12
Ook een aardige: per 1 januari 2014 bestaat de briefpost tot 500 gram niet meer. De stap na 250 gram is nu direct 2 kg. In plaats van de oude 2,56 euro valt je nu in 3,60 euro. Een verhoging van 1,04 euro, oftewel ruim 40%! Reactie infoteur, 08-01-2014
Ik zie het ja. Inderdaad een erg stevige verhoging.

Jaap Zondag, 27-12-2013 16:42 #11
Graag zou ik willen weten wat het verzenden van een poststuk kost dat net boven de 2 kilo is.
Helaas kan de doolhof van Post NL mij niet bij die tarieven brengen.
Ook op het postkantoor kan men mij vandaag (27 december) er nog niet over informeren.

Maar nog steeds wil ik weten, wat kost een briefpakje boven de 2.000 gram. Reactie infoteur, 27-12-2013
De tarievenlijst van Postnl loopt inderdaad maar tot 2 kilogram voor de brievenbuspost. De tabellen gaan er blijkbaar vanuit, dat een poststuk boven de 2 kilogram niet door de brievenbus past. Gezien het effect dat een door de brievenbus vallend poststuk met dat gewicht moet hebben (op het pakket, de vloer, de bewoners) is dat te begrijpen. Verzenden van een dergelijk poststuk zal volgens mijn bescheiden mening dus automatisch € 6,75 kosten, mits het totaalgewicht onder de 10 kilo blijft. Het blijft mijn mening, ik ben geen medewerker van PostNl, dus ik heb geen inside-informatie, alleen mijn eigen logica.

Just A. Note, 21-12-2013 12:19 #10
Ik kan me voorstellen dat mensen minder kaartjes, facturen e.d. verzenden als 20 jaar terug. Nu gaat namelijk heel veel via de mail. Die klacht van PostNL begrijp ik nog, maarrrrr… vroeger had je geen webwinkels… nu wel en daar profiteert PostNL toch ook weer van? 75% van mijn bestellingen die ik heb via mijn webwinkel verzend, verzend ik met brievenbuspost… Ik denk dat dat zeker wel compenseert met af en toe dat briefje of kaartje die oma vroeger naar een zieke of jarige zou versturen? Ik verzend meestal in brievenbusdoosjes waar ik straks in 2014 standaard 3,84 voor moet betalen ongeacht het gewicht! Ik denk dat PostNL eens wat minder vaak moet veranderen van naam dat zou ook al enorm op de kosten besparen. Jammer dat je geen andere keuze hebt om je brievenbuspost te verzenden… maar zodra die mogelijkheid er is ben ik weg bij postnl!

Johnny, 08-12-2013 12:40 #9
Hallo,
Ik verkoop wel eens LP's naar het buitenland.
Geen brievenbuspost dus, Jammer dat de tarieven zodanig duur zijn, dat veel kopers afhaken, vanwege de kosten.
Op deze manier wordt er steeds minder verstuurd naar het buitenland. daarom stap ik steeds vaker over naar andere aanbieders.
Ik begrijp niet dat ik met DHL voor 5.50 euro binnen Nederland tot 10 kg. kan versturen, terwijl ik bij postnl 6.75 euro moet betalen.
Op die manier prijst postnl zich toch steeds meer uit de markt, of zie ik dat verkeerd.
Ook met de tarieven zonder track en trace / of met track en trace, waarom zo'n groot verschil.

Boze Klant, 19-11-2013 14:30 #8
In deze wereld is het best toegestaan om je tarieven te verhogen, maar dan moet je wel een dienst van kwaliteit leveren.

Er komt heel veel post niet aan en ik moet er steeds meer voor betalen. De groeten dus.
Ik stuur het wel per email waar het kan. Dan krijg je tenminste nog bericht als het afleveren niet gelukt is. De oost-europesche postbezorger in mijn straat kan niet eens nederlands spreken. Laat staan lezen. Maar wel lekker goedkoop. Die vette auto en bonus van de directeur moet toch ergens van betaald worden.

Volgens mij zijn we nu ver over het kantelpunt heen en zal de post steeds minder worden gebruikt.

Ruud Hembrecht, 15-11-2013 15:42 #7
Ik heb beslist geen enkel begrip voor het postbedrijf! Drie keer binnen één jaar de tarieven verhogen is ronduit schandalig. Wordt mijn inkomen ook drie keer per jaar aangepast, omdat de prijzen alsmaar stijgen? Absoluut niet, nog niet eens een keer in de drie jaar!
En vandaag werd ik met een voor mij nieuwe manier van geldklopperij geconfronteerd. Mijn scooter is hier in Nederland gestolen en (gelukkig) in Duitsland teruggevonden. De rechtbank vroeg mij om wat nadere schriftelijke informatie, dus snel een keurig briefje opgesteld. Vóór het versturen toch maar even de posttarieven geraadpleegd. En wat bleek? Er moest een Europazegel van € 0,96 op. Hoe kom je daar aan? Een velletje van 10 zegels kopen, terwijl ik verder nooit brieven naar bestemmingen buiten Nederland verstuur. Dus die ene brief kostte me € 9,60. Hoezo een verenigd Europa? In het Nederlands recht wordt zoiets fraude genoemd! Reactie infoteur, 15-11-2013
Dat is inderdaad nogal zuur.
Voor de postzegel had je een alternatief kunnen nemen: de brief aanbieden aan een postagentschap, zoals ze in veel winkelcentra te vinden zijn. De brief wordt daar afgewogen, en je betaalt gewoon het basistarief van 96 cent. De zegel komt daarvoor uit de automaat.

Dina, 12-11-2013 12:29 #6
Ik heb alle begrip voor het postbedrijf. Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. De tarieven zullen dus steeds moeten worden aangepast. En voor de tarieven die worden berekend, kun je niet verwachten dat je post ook nog op z'n bestemming aankomt. Ik krijg regelmatig post van verre buren in mijn bus en het is al meerdere malen voorgekomen dat voor mij bestemde post nooit is gearriveerd. Maar over zulke dingen hoor je niet te zeuren. Reactie infoteur, 12-11-2013
Toch wel. Ik vind dat post moet aankomen op de juiste plek!

Anoniem, 25-09-2013 13:56 #5
Nog even en het is goedkoper eerst naar Duitsland te rijden en daar de post voor Nederland op de bus te doen… rara hoe kan dat? De bezorger in Nederland brengt een goedkopere brief uit Duitsland op hetzelfde adres… Reactie infoteur, 25-09-2013
Een brief tm 20 gram in Duitsland krijgt een postzegel van 58 cent. Tenminste, voor binnenlands gebruik, dus binnen Duitsland. Stuur je een brief vanuit Duitsland naar Nederland, dan betaal je 75 cent. Voorlopig is het dus nog voordeliger je brieven nog maar gewoon in Nederland in de oranje PostNL-bussen te stoppen.

Christien, 24-09-2013 07:05 #4
Ik verkoop al jaren wenskaarten. Ook dit wordt steeds minder voornamelijk door het dure verzenden. Wanneer een kaart 21 of 2 gram weegt moet er al het dubbele op. En dan krijgen mensen strafport. Ik hoor elke dag vele klachten aan over dit maar nog meer klachten over de bezorging. Te laat of helemaal niet. Nu merk ik dat ook dit deel van mijn verkopen aan het krimpen is. Dus de kleine zelfstandige, zoals ik, worden weer de dupe.

Postcrosser Hm, 20-09-2013 14:00 #3
In dit artikel hierboven is buiten beschouwing gelaten dat het postbedrijf gesplitst is. De winstgevende tak, die pakketten bezorgt doet het heel erg goed en is super winstgevend. De tak die de platte post bezorgt heeft zwaar te lijden.

Was het bedrijf niet gesplitst dan was het niet nodig om sinds de invoering van de euro de tarieven met 67% te verhogen. De stijging over de laatste vier jaar is 36%. Bij niet splitsen had het bedrijf nog vette winsten kunnen afromen voor bonussen.

Een mooie zakelijke zet van het management voor de postzakkenvullers (dat zijn wij dan, wij vullen de postzakken voor de broekzakken van het management). De decemberzegels gaan nu het hardste omhoog in prijs (+ 37,5 %), decemberzegels van 2012 flink inslaan via collectclub loont de moeite. Vanaf januari 2014 voor gewone post bijfrankeren met 9 cent.

Ook voor postcrossers een hard gelach. Ik persoonlijk ben voor nationalisering van post, nutsbedrijven, openbaar vervoer en zorg. In heel veel landen werkt dat perfect.

Dre, 19-09-2013 20:47 #2
Bekijk het maar met jullie postzegels. ik hoop dat jullie de helft van jullie klanten verliezen en dat is dan alleen jammer voor de vele ontslagen die dan zullen volgen. Reactie infoteur, 20-09-2013
Dat is voor de vele post-mensen inderdaad jammer (zacht uitgedrukt!). Het aantal poststukken daalt al jaren (en niet door duurdere postzegels, maar door de opkomst van digitale communicatie), en dus is het verlies aan klanten in zekere zin al een tijdje bezig.

Fred, 19-09-2013 15:54 #1
Ja lekker, zo lust ik er wel een. Omdat er minder post wordt verstuurd gaat het tarief omhoog! Over 10 jaar worden er in Nederland misschien nog maar 100 brieven per jaar verstuurd. Moet je wel 500.000 euro aan zegels erop plakken. Reactie infoteur, 19-09-2013
Het zijn lastige keuzes, hogere tarieven leiden natuurlijk ook tot minder post. Een negatieve cirkelgang dus. Feit is, dat de onkosten nu eenmaal opgebracht moeten worden, PostNL is een zelfstandige onderneming. Ofwel er wordt bespaard op dienstverlening (post wordt nog maar enkele dagen per week bezorgd, er zijn véél minder brievenbussen) ofwel de tarieven stijgen. Op het moment dat de bezorging van brieven zo duur wordt als je denkt, zullen er andere initiatieven ontstaan. Voor het bedrag dat je in je reactie noemt wil ik bijvoorbeeld graag wat brieven bezorgen… (ik doe het al voor een beetje minder!)

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 23-11-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Postzegels
Reacties: 19
Schrijf mee!