Twee gouden tips voor solliciteren
Solliciteren… De meeste mensen krijgen het al benauwd als ze er aan moeten denken. Toch is het vrij gemakkelijk om een goede sollicitatie te plaatsen. Hoe? Lees vooral verder!
Eerste gouden tip: Hoe beleeft een werkgever het sollicitatieproces
Een gemiddelde MBO- of HBO-functie trekt gemiddeld
250(!) sollicitanten. Dit klinkt veel, sterker nog dat is het ook. Toch moet je dit gegeven absoluut niet als een bedreiging zien, maar juist als een kans. Waarom? Vrijwel alle brieven zijn op eenzelfde manier opgebouwd en geschreven. Dan begrijp je dat men na de tiende brief niet meer
écht leest wat er staat. Het is daarom zaak om ervoor te zorgen dat men jouw brief wel aandachtig leest. Een aantal ideeën:
- Schrijf eens een brief met enkel de volgende inhoud: “Gefeliciteerd!! Bij deze heeft u dé ideale kandidaat gevonden. Het enige wat u hoeft te doen is [tel.nr/e-mailadres] te bellen/mailen om uw prijs te claimen."
- Schrijf eens een sollicitatiebrief op een ansichtkaart. Tip: Zorg dat de ansichtkaart iets met de organisatie te maken heeft.
- Stuur jouw brief a la flessenpost (via een postpakket) op.
- Bel voordat je een brief schrijft en stel de vraag: “Wat moet ik doen om u te overtuigen van mijn kwaliteiten?”
- Bel voordat je een brief schrijft en stel de vraag: “Wanneer kan ik beginnen?”
- Stuur een brief a la telegram.
- Pak jouw brief in als een cadeau en verstuur het als een postpakket.
- Maak jouw sollicitatiebrief als een voorpagina van een krant.
Met één van bovenstaande acties ben je verzekerd van het feit dat jouw brief wordt gelezen! Het is dan alleen nog de vraag: Valt jouw actie goed in de smaak? Ik zal eerlijk zijn: Nee, niet altijd. Máár… Als het in de smaak valt, dan valt het ook
écht goed in de smaak. Je krijgt dan
99% zeker een uitnodiging voor een gesprek waar je ook een streepje voor hebt.
Hoe weet ik dat? Ik heb in mijn leven ruim tweeduizend sollicitatiebrieven geschreven en een minimaal zelfde aantal onder ogen gehad. Bovenstaande ideeën heb ik allemaal toegepast of toegepast zien worden en in de meeste gevallen had het succes. Denk maar zo. Als je tien normale brieven stuurt, dan mag je van geluk spreken als je überhaupt één keer wordt uitgenodigd (tenzij je een ijzersterke CV hebt uiteraard). Als je tien bijzondere brieven verstuurd, dan word je misschien wel 7x resoluut afgewezen, maar de overige 3x kom je wel degelijk op een gesprek en heb je een streepje voor op de andere.
Tweede gouden tip: Vergaren van informatie voor een inhoudelijk goede brief
Het schrijven van een goede en pakkende tekst behoeft wat tijd en moeite. De meeste tijd en moeite zit hem niet in het daadwerkelijk schrijven van de tekst, maar vooral in de voorbereiding van het schrijven. En nee, daarmee doel ik niet op het zoeken van pen en papier of het opstarten van de computer. Neem mijn volgende tips in acht:
- Bekijk altijd aandachtig de website van de organisatie. Hierdoor krijg je een goed beeld van wat de organisatie wil uitstralen en hoe ze dat doen.
- Probeer de visie en missie van de organisatie in jouw eigen woorden te omschrijven. Dit levert vaak al goede zinnen op om te gebruiken in jouw brief.
- Google eens de persoon aan wie je de brief adresseert. Dit kan het makkelijker maken om de juiste toon te vinden.
- Bekijk ter inspiratie eens gelijksoortige vacatures op het internet.
- Is jouw brief af? Stuur hem niet meteen op, maar lees hem een dag later nog eens hardop voor. Kans is groot dat je er nog schrijf- en stijlfouten uit haalt.
Er zijn tal van ergernissen bij het schrijven van een sollicitatiebrief. Hieronder een korte opsomming van de top ergernissen en daarom absolute don'ts:
- Zinnen met ‘ik’ beginnen
- Schrijf- en stijlfouten
- Enige vorm van negativiteit, zoals klagen over vorige werkgevers of uitweiden over een ziekte.
- Een algemene tekst dat vrijwel voor elke functie zou kunnen opgaan
Mijn allerlaatste tip
Wees niet bang om jezelf te verkopen. Doe jij het niet, dan doet iemand anders het wel!