Foutloos schrijven voor velen mission impossible

Sommigen lachen er hard om en sommigen gruwen ervan. Anderen maakt het niet uit als ze de inhoud maar begrijpen. Taalfouten zijn altijd gemaakt en zullen altijd worden gemaakt, hoe goed de controle ook is. Steeds populairder worden sites die taalfouten van anderen publiceren en verzamelen zoals Het Nederlands Tekstbureau en de community Taalvoutjes op Facebook. Er worden zelfs verzamelboeken uitgegeven, die gretig aftrek vinden. We zijn geïnteresseerd in taalfouten, maar ondertussen worden ze ook steeds meer gemaakt. Hoe schadelijk is dit?

Onderzoeken naar taalfouten

Er zijn diverse onderzoeken geweest naar het effect van taalfouten op het imago van ondernemingen. Het onderzoek van Yvonne Harms uit 2008 toonde aan dat ongeacht het soort fout, taalfouten een negatieve invloed hebben op de geloofwaardigheid van de tekst. Zelfs een klein foutje kan al zorgen voor een slechtere geloofwaardigheid van de boodschapper. Andere onderzoeken, zoals het onderzoek van Kloet, Renkema en Van Wijk uit 2003 hadden als conclusie dat een fout wel invloed heeft op de begrijpelijkheid van de tekst, maar niet zozeer direct op het imago van de organisatie.

De Universiteit Utrecht deed een tegenonderzoek waaruit bleek dat spelfouten een negatieve invloed op zowel begrijpelijkheid als de organisatie hebben. De onderzoekers zijn dus niet gelijkgezind in hun uitkomsten. Het hangt er daarbij ook vanaf wat voor onderneming het betreft en of de fout direct over de core business gaat. Een manege die adverteert met ‘bij ons kunt u heel snel zelfstandig een paard bereiden’, zal niet snel nieuwe paardenliefhebbers aantrekken.

Ik wordt, word, werdt?!

De meest gemaakte fouten zijn werkwoordsvormen. Veel mensen hebben hier moeite mee. Hoe storend we het vinden, hangt veelal af van welk woord verkeerd geschreven wordt. Een spelfout met het werkwoord worden, zoals ‘hij word’, vinden we storender dan ‘hij begeleid’. Dit omdat het woord ‘begeleid’ in de voltooide tijd zo wordt geschreven en dus in die spelling wel voorkomt.

Sollesetatie

Het is algemeen bekend dat sollicitatiebrieven met spelfouten over het algemeen op de stapel ‘niet geschikt’ komen. Zinnen als ‘hierbij solleseteer ik naar deze functie’ of ‘ik ben geïnteresseert’ kunnen zorgen dat ondanks een geweldig CV, iemand niet uitgenodigd wordt voor een gesprek. Het maakt daarbij niet uit voor welke functie de vacature is uitgeschreven. Een spelfout in een sollicitatiebrief zorgt dat zowel de brief als de persoon in één klap niet meer interessant is.

Zal ik ff helpuh?!

Een verklaring die taalkundigen geven voor het toenemend aantal schrijffouten onder jongeren, is het veelvuldig gebruik van spreektaal in geschreven tekst, vooral in sms- en whats-app berichten. Hierdoor wordt correct geschreven taal minder toegepast en daardoor vergeten en ontstaat er een automatisme in het fout schrijven van bepaalde uitdrukkingen. Voorbeelden zijn ‘even’ vervangen door ‘ff’ en ‘mijn’ vervangen door ‘me’. Bijvoorbeeld ‘me moeder wil ook is kijken’ in plaats van ‘mijn moeder wil ook eens kijken’. De laatste tijd komt het gebruik van ‘me’ als bezittelijk voornaamwoord op en het ‘eens’ vervangen door ‘is’. Dit is een nieuwkomer in de ergernis top10.

Markeerfouten, en ook nog meer

Naast spelfouten zijn er markeerfouten. Dit is het onjuist gebruiken van verbindingswoorden. Bijvoorbeeld de volgende zin: “dat is duur, en toch de investering waard.” Het woordje “en” had “maar” moeten zijn. Deze fouten hebben voornamelijk invloed op de begrijpelijkheid, niet zozeer op het imago.

Hun weten het beter als mij

De meest gemaakte fout op social media is het foutief gebruiken van het woordje ‘hun’. Ook het gebruiken van ‘als’ bij een verkleinende of vergrotende trap is een veel voorkomende fout. Bovengenoemde fouten met ‘hun’ en ‘als’ komt uit het onderzoek van Yvonne Harms als de grootste taalergernis naar voren. Een van deze twee fouten zorgt meteen voor een aanzienlijke schade aan de betrouwbaarheid van tekst en onderneming.

Ik erger me bont en blauw

Veel gemaakte fouten zijn mislukte pogingen tot gebruik van spreekwoorden. ‘Daar kraait geen hond naar’, ‘daar komt de aap uit de mouw gekropen’ of ‘maak je borsten maar nat’.

Niemand doet het altijd goet

Uiteraard schrijft bijna niemand altijd foutloos. Een foutje sluipt er snel in. Maar ondanks de tegenstrijdige conclusies uit verschillende onderzoeken, is wel te concluderen dat taalfouten altijd negatieve invloed hebben. Het is daarom zaak ze zoveel mogelijk te proberen te voorkomen, zodat u niet belandt op taalvoutjes of taalmissers. Want ondanks dat dat zeker veel aandacht oplevert, is het niet de aandacht die u wilt. Het inhuren van een tekstschrijver kan een oplossing zijn om kans op fouten te minimaliseren. Beter een investering doen, dan een lading negatieve reclame door een knulligheid in uw tekst. Zorg dat u dat niet overkomdt! Ahm..…overkomt!
© 2013 - 2024 Anienhuis1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Deze erge taalfouten doen je intelligente imago geen goedDeze erge taalfouten doen je intelligente imago geen goedTaalfouten zijn schadelijk voor je reputatie en aanzien. De sollicitant die "dit is van me eigen" of "ik kon hem al" geb…
Foutloos schrijven: WerkwoordenFoutloos schrijven: WerkwoordenHet is lang niet gemakkelijk om dingen foutloos op te schrijven. Zelfs de beste tekstschrijvers gaan nog wel eens de mis…
recensieSchrijfboek: Stephen King – Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
Hoe leer je beter schrijven in 6 stappen?Hoe leer je beter schrijven in 6 stappen?Beter schrijven is een doelstelling van veel mensen die regelmatig wat schrijven. Dit kan creatief schrijven zijn, het s…

Social media onderwegSocial media onderwegZo ongeveer iedereen kent het wel, onderweg met de smartphone of de tablet even een berichtje doorsturen, een foto plaat…
Posttarieven jaarlijks omhoog, ook op 1 jan. 2020Posttarieven jaarlijks omhoog, ook op 1 jan. 2020De prijs van postzegels is flink in beweging. Na twee prijsverhogingen in 2013, zijn de tarieven van postzegels vanaf 1…
Bronnen en referenties
  • https://www.facebook.com/taalvoutjes
  • http://www.twitter.com/taalmissers
  • www.ako.nl
  • http://plazilla.com/de-ergernistop-10-van-taalfouten
  • www.screentekst.nl
Anienhuis1 (8 artikelen)
Gepubliceerd: 25-09-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.