InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Een dure, steeds maar duurdere postzegel

Een dure, steeds maar duurdere postzegel

Een dure, steeds maar duurdere postzegel Misschien is het een verrassing als je een brief bij een postagentschap laat frankeren, maar voor velen die zegel in huis hebben met een '1' erop valt het niet zo op. De posttarieven zijn in 2013 twee keer omhoog gegaan, waardoor het versturen van een brief onder het gewicht van 20 gram op 60 cent kwam te staan. Daarmee hield het niet op. Vanaf 1 januari 2014 werd dat 64 cent en vanaf 1 januari 2018 is het zelfs 83 cent. Je kunt je haast niet voorstellen dat we ooit brieven voor enkele centen verstuurd kregen...

De postzegel

In mei 1840 werd in Engeland de eerste postzegel op een brief geplakt. België volgde in 1848, Nederland in 1852. De eerste Nederlandse postzegel droeg de beeltenis van de toenmalige koning, Willem III, en kwam uit in verschillende waardes: 5, 10 en 15 cent. Hoe zwaarder de brief, hoe meer ervoor betaald moest worden, een principe dat nog steeds geldt. Let wel, 5 cent in 1852, dan hebben we het over centen in het gulden-tijdperk. Omgerekend zou 5 gulden-centen neerkomen op 2 en een kwart euro-cent. We hebben het natuurlijk wel over een dikke honderdvijftig jaar geleden.

Postwet

In de postwet van 1850 werd geregeld hoe de postdienst om diende te gaan met poststukken, de verzending, de bereikbaarheid voor het grote publiek en de te hanteren posttarieven. Het staatsbedrijf PTT (Posterijen, Telegrafie en Telefonie) zou voor de postdienst zorg dragen. De huidige postwet in Nederland stamt uit 2009. Het staatsbedrijf PTT is inmiddels in particuliere handen overgegaan, en achtereenvolgende naamsveranderingen brachten ons PTT, TPG, TNT en tegenwoordig PostNL. Sinds enkele jaren mogen ook andere bedrijven zich met postbezorging bezighouden, dat gaat dan vooral om tijdschriften, zakelijke en reclamepost.

Onze post

Met de opkomst van e-mail is het aantal poststukken onder sterke druk komen te staan. Het is moeilijk een compleet postapparaat functioneel te houden, dat in alle uithoeken van het land dagelijks post uit brievenbussen ophaalt, sorteert, distribueert en uiteindelijk in de juiste brievenbus doet belanden. Hoewel vakantie- en kerstkaartjes nog wel worden geschreven, nemen de digitale wensen via mail, facebook of andere social media toe, en ook schrijven particulieren nog nauwelijks brieven naar elkaar. Ons e-mailverkeer daarentegen is enorm toegenomen. Nu ook steeds meer bedrijven facturen en mededelingen via e-mail gaan versturen neemt de hoeveelheid papieren post steeds meer af. In het tweede kwartaal van 2013 zag PostNL een daling in het aantal poststukken van ruim 11 procent, en dat is flink. Een daling die zich ook in de jaren daarna voortzette.

Andere organisatie

Het veranderende aantal poststukken dwingt PostNL tot het maken van keuzes. Enerzijds moet er bezuinigd worden op de dienstverlening, dus het aantal brievenbussen, postkantoren en postagentschappen loopt terug, waarbij PostNL probeert de dienstverlening zo te spreiden, dat de toegankelijkheid gewaarborgd blijft. Anderzijds wordt ook bezuinigd op de bezorging. Op maandag zal geen post meer bezorgd worden, tenzij het om medische post of rouwpost gaat. En als klap op de vuurpijl, ook de tarieven gaan omhoog.

Nederlandse zegels met waarde-aanduiding <STRONG>1</STRONG>Nederlandse zegels met waarde-aanduiding 1

In Europa

In Nederland wordt voor een standaardbrief tot 20 gram vanaf 1 januari 2018 een posttarief berekend van 83 cent. Omdat sinds een aantal jaren geen bedrag meer op de zegel staat vermeld, maar alleen de waarde-aanduiding '1' of '2', valt dit de consument niet zo op. Vergelijk je het Nederlandse tarief met wat in de ons omringende landen wordt betaald, dan valt op dat onze prijzen erg meevallen. In sommige landen ligt het tarief voor een brief boven de euro!

De ontwikkeling van de posttarieven

Tegenwoordig is het laagste tarief voor een brief tot 20 gram. In het verleden werd voor een ansichtkaart of een kaart in een geopende enveloppe een tarief van 5 gulden-cent lager berekend. In de onderstaande tabel zie je wat in verschillende jaren het laagst berekende tarief was. De cijfers zijn ontleend aan de waardes die zegels kregen in het jaar van uitgifte.

Jaar Tarief (gulden-centen) Tarief (euro-centen)
197225 gulden-cent
197430 gulden-cent
197535 gulden-cent
197640 gulden-cent
197945 gulden-cent
198250 gulden-cent
198655 gulden-cent
199160 gulden-cent
199370 gulden-cent
199780 gulden-cent
200185 gulden-cent39 eurocent
2002 39 eurocent
2006 44 eurocent
2012 50 eurocent
2013, 1 januari 54 eurocent
2013, 1 augustus 60 eurocent
2014, 1 januari 64 eurocent
2015, 1 januari 69 eurocent
2016, 1 januari 73 eurocent
2017, 1 januari 78 eurocent
2018, 1 januari 83 eurocent

Rolletje zegels met waarde-aanduiding <STRONG>1</STRONG>Rolletje zegels met waarde-aanduiding 1

Waarde-aanduidingen

Sinds 2010 staat het te betalen bedrag niet meer op de postzegel, maar wordt gebruik gemaakt van waarde-aanduidingen. Sinds 1 januari 2017 staat een zegel met waarde-aanduiding '1' voor 78 cent, en kan geplakt worden op een brief tot 20 gram. De iets zwaardere brief, tot 50 gram, krijgt een zegel met waarde-aanduiding '2', en dat staat voor 1 euro 56. Zo zijn er nog meer gewichtsklassen, waarvoor je meerdere zegels moet plakken. Wie geen '2' in huis heeft, kan ook twee keer een '1' plakken. Aan het systeem met waarde-aanduidingen zitten een voor- en een nadeel. Het nadeel is, dat je het niet in de gaten hebt als de tarieven verhoogd worden. Alle zegels die je op de naar jou gezonden post ziet zitten hebben die '1' in de rechterbovenhoek zitten. Tariefstijgingen vallen dus niet zo op. Dat is meteen ook het voordeel. Wie een voorraadje zegels met waarde-aanduiding '1' heeft liggen, die in 2012 zijn aangeschaft, heeft per zegel 50 cent betaald. Nu het tarief sinds 1 januari 2017 inmiddels op 78 cent staat en vanaf 1 januari 2018 zelfs naar 0,83 gaat, kun je die zegels gewoon blijven gebruiken. Hebben we ook eens een voordeeltje!

Nieuwe tariefwijzigingen

Voor prijsverhogingen moet toestemming worden verleend door de ACM. Ook voor de verhoging per 1 januari 2018 is die toestemming verleend, het basistarief mag met 5 cent stijgen. Het basistarief gaat dan van 0,73 naar 0,83. Gezien de ontwikkelingen op de postmarkt horen tariefverhogingen in de nabije toekomst beslist tot de mogelijkheden, maar om PostNL goed in staat te stellen de postverwerking op een verantwoorde manier te blijven doen, zullen we er niet aan ontkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Posttarieven 2014-2015 BelgiëPosttarieven 2014-2015 BelgiëIn België wordt de meeste post verwerkt door BPost. Uiteraard gebeurt dit niet gratis, er moet voor het verzenden en ont…
Posttarieven 2016 BelgiëPosttarieven 2016 BelgiëHet verwerken van de vele poststukken die dagelijks verzonden worden is een hele klus. Voor België is het BPost, die dez…
De postzegels van 2014: Het eerste halve jaarDe postzegels van 2014: Het eerste halve jaarPostzegels zijn niet alleen noodzakelijk om te betalen voor de verzending van onze poststukken. Postzegels zijn ook leuk…
De postzegels van 2014: het tweede halve jaarDe postzegels van 2014: het tweede halve jaarIn elk land worden elk jaar heel wat nieuwe postzegels uitgegeven, tot grote vreugde van de actieve postzegelverzamelaar…
De postzegels van 2016, het eerste halve jaarDe postzegels van 2016, het eerste halve jaarVoor de postzegelverzamelaars is december altijd een spannende maand. Dan wordt bekend welke postzegels PostNL het komen…
Bronnen en referenties
  • Brabants Dagblad, 6 aug 2013: Duurdere zegel, minder kantoren en brievenbussen
  • Wikipedia: Postzegels
  • Speciale Catalogus, NVPH

Reageer op het artikel "Een dure, steeds maar duurdere postzegel"

Reacties

G. Klück, 13-03-2016 15:36 #3
Een ondoordachtzaam moment bracht mij tot het plakken van twee decemberzegels van 2015 in maart 2016 op twee maal een briefpoststuk van 27 gram. Enige dagen later ontving ik een strafport kaart voor elk der stukken. Dus twemaal strafport. Ik moest twee maal 2.19 port betalen omdat ik per poststuk 18 eurocent te weinig had betaald. De berekening van de strafport is als volgt.
Verschuldigd per poststuk van 27 gram en overigens voldoen aan alle overige voorwaarden voor een brief tot 50 gram 1,46 De twee deceberzegels waren samen 1,28, zodat ik tekort had geplakt 0,18.Behalve dit bedrag werd dit opgehoogd tot
0,73en vermeerderd met 1,46·(toevalligerwijs?)administratiekosten. Zodat ik dus in totaal 2,19 per poststuk en dus tezaam 4,38 moest betalen. Ik vind dit een geval van ne bis in idem. Dat het verschuldigde moet worden betaald OK maar dat er dan eerst wordt opgewaardeerd tot het basis tarief van 0,73 en vervolgens de totale verschuldigde waarde zogenaamd als administratiekosten wordt berekend, is niet van deze tijd. Voor een dergelijk klein verschil, dient geen strafport te worden berekend en al helemaal niet zo extreem hoog. Mij wordt nu een veelvoud van 12,17 maal het te weinig aan port geplakte zegels in rekening gebracht. Hier wreekt zich ook het feit, dat de decemberzegels geen werkelijke waarde aanduiding dragen, zodat ik wellicht een zegel extra zou hebben geplakt. Ik vind dit schandalig.

Hein, 30-12-2015 13:03 #2
Sinds de invoering van de euro inmiddels een verhoging van circa 100%. Mijn inkomen is helaas niet met 100% gestegen alleen maar gedaald.

Gerhard, 12-12-2015 15:49 #1
Hallo jammer dat de postzegels weer duurder worden. Ik krijg het gevoel dat wij als verzamelaars steeds meer de hoofdprijs betalen voor de postzegels. Normale mensen sturen toch geen brieven of kaarten meer? Als je iets via de post wilt versturen krijg je een computerzegeltje op je brief geflanst. Erg jammer dat onze hobby dermate duur word door al deze toestanden.Kijk maar na alle zegels na 2000 zijn ontzettend duur en als je een jaargang wilt kopen betaal je al bijna 100 euro of meer Reactie infoteur, 12-12-2015
Niet alleen verzamelaars betalen de volle prijs, ook diegenen die nog een echte brief of kaart sturen doen dat. En hoewel het heel logisch en begrijpelijk is dat die prijzen omhoog gaan maakt dat de hobby voor de verzamelaars inderdaad duur. Het is dat het zo leuk is en die zegels zo mooi…

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 20-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Postzegels
Reacties: 3
Schrijf mee!