Presentatievaardigheden in de praktijk
Het is bijzonder dat een van de grootste angsten onder de werknemers, presenteren is. Presenteren is tegenwoordig zo’n belangrijk onderdeel van de zakelijke communicatie, dat het bijna verplicht is om er goede vaardigheden in te ontwikkelen, maar dat is niet voor iedereen even makkelijk. Er zijn nog altijd heel veel mensen die al zenuwachtig worden als ze denken aan het geven van een presentatie voor een grote groep. Maar wat is nou een goede presentatie en hoe kan je er zelf voor zorgen dat je presentatievaardigheden verbeteren?
Wat is precies een presentatie?
Als mensen het hebben over presenteren, bedoelen ze hierbij meestal het mondeling overbrengen van informatie. Een mondelinge presentatie is een van de zovele communicatiemiddelen die je kunt gebruiken om je communicatiemodel te bereiken. Je kunt verschillende hoofddoelen hebben tijdens het geven van je presentatie. Het is belangrijk om het hoofddoel van te voren vast te stellen. Gaat het om het inhoudelijk overdragen van informatie, is het de bedoeling dat de toeschouwers jouw mening over nemen, of wil je dat jouw toeschouwers over gaan tot een bepaalde actie?
Overtuigen door feiten
Als je een toeschouwer ergens van wilt overtuigen, zal je daarvoor met aantoonbare informatie moeten komen, met feiten. In dat geval zal je de toeschouwer dus ook informeren, waarbij je een beetje afwijkt van je doel, naar een ander doel. Dit gebeurt vaker, meestal is het een combinatie van de drie hoofddoelen dat zorgt voor een goed resultaat. Ook als je iemand wilt activeren, zal je diegene moeten overtuigen om dat te gaan doen. Voor dit overtuigen heb je weer informatie en feiten nodig, zo ontstaat er opnieuw een combinatie tussen de verschillende hoofddoelen. Toch ligt de nadruk nog bij je hoofddoel, want uiteindelijk wil je wel je toeschouwers activeren.
Bereiken van het doel
Als je een doel gekozen hebt, moet je daarna nog gaan bekijken hoe je het effectiefste dit doel kan behalen. Hierbij kan je kijken naar de mogelijke communicatiemiddelen, omdat dit een grote bijdrage aan het behalen van je doel kan geven. Hierbij moet je nadenken over een paar verschillende punten. Voor welke doelgroep presenteer ik? Waar hou ik mijn presentatie? Wat is de kennis van mijn doelgroep? Hoe veel tijd heb ik voor de presentatie? Is de groep eensgezind, of heel divers? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf van te voren kunt stellen, om zo een effectieve presentatie in elkaar te zetten, die voor de doelgroep ook te begrijpen is.
Presentatie theorie
Als mensen een presentatie moeten geven, maken zij zich vaak druk over de kleinste details. Hoe moet ik staan? Hoe moet ik praten? Moet ik iets in mijn handen houden? Moet ik juist stilstaan, of heen en weer lopen? Waar moet ik naar toe kijken? Dit zijn allemaal kleine puntjes, die eigenlijk vrijwel automatisch goed gaan, na een klein beetje ervaring. De grootste invloed hierop is de spanning die mensen voelen voor een presentatie. Juist door deze spanning ga je je druk maken over de details, terwijl het niet nodig is. Uiteindelijk gaat het toch echt over de inhoud, de inhoud van een presentatie is het belangrijkste.
Zorg dat je voldoende weet over het onderwerp, zodat je je zeker voelt, zodat je het gevoel hebt dat je alles kent. Daardoor zal de spanning afnemen en zal je ook rustiger en zekerder overkomen. Maak je niet druk over kleine details, je kan je beter druk maken over de inhoud en aankleding van de presentatie zelf. Hoe drukker je je gaat maken over kleine puntjes, hoe lastiger het wordt.