InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Een presentatie voorbereiden

Een presentatie voorbereiden

Er zijn veel mensen die het benauwd krijgen als ze een presentatie moeten houden. Toch zijn er heel veel manieren om deze benauwdheid te voorkomen. Een manier is om je presentatie goed voor te bereiden. Er zijn genoeg zaken die je vooraf kunt doen of regelen, om te zorgen dat je presentatie zijn doel bereikt. En bij presenteren geldt: Een goede voorbereiding is het halve werk.

Doelgroep

Er van uitgaande dat het onderwerp van je presentatie vaststaat begint je voorbereiding met het analyseren van je doelgroep. Een presentatie over bijvoorbeeld ‘Leiding geven’ met managers als toehoorders zal heel anders zijn dan een presentatie met hetzelfde onderwerp maar dan voor 1e jaars studenten International Business.

Je moet je vooraf dus een aantal dingen afvragen:
  • Wat is de leeftijd van mijn toehoorders? Voor kinderen bereidt je je presentatie anders voor dan voor volwassenen.
  • Wat is het kennisniveau? Hoeveel kennis hebben mijn toehoorders al over het onderwerp?
  • Wat is hun opleidingsniveau?
  • Hoe is het met de motivatie van je doelgroep? Komen mensen vrijwillig naar je presentatie of moet je je presentatie houden bij een verplichte studiedag op een weekenddag om 20.30?

Het doel van de presentatie

Je moet voordat je aan de inhoud van je presentatie begint, nadenken over het doel van je presentatie. Rekening houdend met je doelgroep moet je bedenken wat het kennisniveau is voorafgaand aan je presentatie en vooral wat het niveau is na je presentatie. Kort gezegd: Wat moeten je toehoorders ná je presentatie kennen, kunnen of zijn?

Tijd

Van te voren moet je weten hoe veel tijd je hebt voor je presentatie. Je moet deze tijd namelijk vooraf indelen. Bij het indelen van je tijd begin je met ongeveer 1 tot 2 minuten af te trekken voor je inleiding en nog eens 1 tot 2 minuten voor je samenvatting. De rest van je tijd heb je dus over voor de feitelijke presentatie.

Houdt bij het indelen van je tijd wel rekening met het feit dat een mens gemiddeld ongeveer 20 minuten zijn aandacht erbij houden, vervolgens krijgt hij een korte dip. Dan kan hij weer 20 minuten luisteren. Hierna zal de dip steeds langer worden en de aandachtstijd steeds korter

Inhoud presentatie

Elke presentatie is anders. Een handleiding voor het voorbereiden van de inhoud van je presentatie bestaat dus niet. Wel zijn enkele punten te benoemen:
  • Vertel alleen zaken waar je veel kennis van hebt. Niets is vervelender dan een presentator die gecorrigeerd moet worden door zijn toehoorders. Zorg dus dat als je inhoudelijk ergens niet zeker van bent, dat je vooraf informatie hierover verzameld, dat je dit gedeelte niet bespreekt, of benoem het punt wel tijdens je presentatie, maar vertel erbij dat je hier geen kennis over hebt. Zo behoudt je je betrouwbaarheid als presentator.
  • Bedenk vooraf hoe je het liefst een presentatie voorbereid. Sommige sprekers schrijven hun presentatie vooraf in zijn geheel uit, andere hebben genoeg aan enkele steekwoorden, en spreken uit de losse pols.

Medium

Bedenk dat jij zelf het belangrijkste medium bent. Je kunt wel gebruik maken van visuele ondersteuning, hiermee kun je namelijk de aandacht van je publiek beter vasthouden. Maar zorg dan wel dat het daadwerkelijk een ondersteuning blijft. Het gaat hierbij dus om het vinden van de juiste balans. Let er wel op, dat als je kiest voor een bepaalde vorm van ondersteuning, dat je weet hoe het een en ander werkt, bereid dit dus goed voor.
© 2008 - 2019 Ilsebo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een goede spreekbeurt!Iedereen moet vroeg of laat wel eens een spreekbeurt houden. Er komen vaak zenuwen bij te pas, hoewel dit absoluut niet…
De opbouw van een presentatieDe opbouw van een presentatiePresenteren, een steeds belangrijker element van het studie- of werkveld. Iedereen vind het spannend om een presentatie…
Presentaties geven met behulp van PowerPointPresentaties geven met behulp van PowerPointMet behulp van PowerPoint is het overbrengen van een boodschap in je presentatie veel eenvoudiger geworden. Vroeger was…
Het OVUR-model: Didactisch modelHet didactische model OVUR, dat vooral gebruikt wordt in lessen Mondelinge taalvaardigheid (MTV) staat voor Oriëntatie,…
Hoe overwin je Spreekangst?Hoe overwin je Spreekangst?Presenteren is eng. Je staat voor een volle zaal en alle ogen zijn op jou gericht. Het zweet breekt je al los bij alleen…

Reageer op het artikel "Een presentatie voorbereiden"

Infoteur: Ilsebo
Laatste update: 11-04-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!