InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Presenteren voor een groep is te leren

Presenteren voor een groep is te leren

Presenteren voor een groep is te leren Succesvolle mensen grijpen elke gelegenheid aan om hun vaardigheden te verbeteren. Een van de meest waardevolle eigenschappen van een succesvol persoon is het gemakkelijk kunnen geven van presentaties voor groepen. Helaas is deze vaardigheid niet aangeboren. Erg veel mensen vinden het eng. Je moet het leren, doen en oefenen. Hier staan de knepen van het vak. Hoe krijg je de volle aandacht van je publiek. Wat kan je doen om altijd zelfverzekerd te spreken en je presentatie te geven? Hier volgen de gouden tips voor gevorderden...

God is in the details

Tip een: als je spreekt wil je autoriteit uitstralen en wil je dat je publiek je boodschap onthoudt. Gebruik daarom details in je presentatie. Zorg voor een logische opbouw. Een introductie, met jezelf voorstellen. Een interessant verhaal en inleiding meteen aan het begin, Een tussenstuk waar je eerst het probleem introduceert. Dan je stelling en ten slotte dan de oplossing, die overeenkomt met de boodschap die je over wilt brengen.

Stap steeds meer uit je gemaksgebied

Tip twee: Een zaadje moet eerst kiemen. En groeien. In een kasje rustig eerst een plantje worden. En dan kan het zeer jonge plantje verder groeien tot een struik. Zo is het ook met verandering van gedrag met betrekking tot spreken in het openbaar. Spreek eens wat voor een groepje kinderen of spreek eens aan een tafel met bejaarden. Of in een bakkerij. Praat een paar keer met wat meer mensen tegelijk. Probeer het uit. En geef jezelf elke dag een kleine opdracht om te oefenen. Twee personen. Drie personen. Dan vijf, enzovoort. En ook steeds wat langer. Probeer daarna gaandeweg tijdens zo een minipresentatie alvast een van te voren vastgestelde boodschap te communiceren. Zo houd je je doel steeds voor ogen.

Grijp elk leermoment aan

Tip drie: voor sommigen is het toch het beste om het meteen te doen voor die grote zaal. Want dan ben je er ook meteen doorheen. Dus klein of groot publiek? Meevoelend of cynisch? Doe wat je aankan. En laat je niet tegenhouden door paniek, maar doorvoel wat het allemaal met je doet als je daar staat.

Every master was once a disaster

Tip vier: steeds maar blijven oefenen en kansen aangrijpen om het een beetje te doen. Of wat meer. Of dus gewoon in een keer groot. Oefenen, oefenen, oefenen, zei Michael Jackson. Het is beter om je angst voor afwijzing onder ogen te zien. En te beseffen dat je alleen maar kunt leren van je fouten. Dus die moet je wel durven maken. Ga je op je bek? Dat hoort er dus bij! Daar leer je nou juist van en daar wordt je beter van.

Wat is nou de boodschap?

Tip vijf: werk tijdens je presentatie via een logische opbouw naar de conclusie en samenvatting en maak het verhaal af met een clou. "Dus dat is echt de laatste keer dat ik die meiden meevraag naar het naaktstrand". Laat het publiek ook tussendoor reageren op je verhaal. Anders wordt het saai voor de toehoorders. Reageren ze bijvoorbeeld nogal op een bepaald deel omdat het wat meer leeft? Ga daar dan op door. Zo bevorder je de optimale wisselwerking en daarmee dat de boodschap maximaal overkomt. Maar hou wel je boodschap die je wilt overbrengen voor ogen. Interactie, communicatie over en weer kan nog veel verder gaan. En is zeer effectief.

Professionals doen de nodige voorbereiding

Tip zes: onderzoek de ruimte en setting van te voren. Voor hoeveel mensen ga je spreken. Wat is de entourage. De setting. Is het voor de radio of tv? Of is het in een klein ongedwongen gezelschap? Is het een grote zaal vol met geleerden? Wat kan je toevoegen? Is het met een beamer of een flip-over. Heb je een Powerpoint-presentatie te maken of werkende stiften nodig voor een daar staand whiteboard. Doet de microfoon het? Hoe is de akoestiek? Waar gaat de microfoon rondzingen?

De zaal galmt

Tip zeven: Herken de mogelijk afleidende omstandigheden. Heb je genoeg inhoud om je publiek te boeien. Staat er een lessenaar of is er een podium? Zitten er dronken mensen in de zaal? Als je eerst even gaat kijken dan ken je de situatie al en is dat niet een stressverhogende factor meer. Hoe lang ga je spreken. Moet het misschien opeens allemaal in het Engels? Heb je een back up systeem als je je aantekeningen met je toespraak erop opeens niet kan vinden.

Google je informatie bij elkaar

Tip acht: kijk ook nog eens in een boekje over je onderwerp. Of Google nog wat informatie over je onderwerp, je publiek, de locatie en de tijden. Dat doen alle professionals ook. Deze tips zijn op zich afdoende. Maar het kan altijd beter. Soms wil je het te goed doen. Zorg voor een balans tussen ontspannen en geïmproviseerd spreken en de nodige voorbereiding. Zodat het niet te perfectionistisch wordt.

Je zit in je verhaal als je het echt meent

Tip negen: geniet ook zelf van het moment. Wees je bewust van wat er met je en je omgeving gebeurt, maar wees je ook bewust van het belang om in je verhaal te zitten. Als je in je verhaal zit en je lichaamstaal en stemgebruik congruent is met je boodschap, dan kom je vanzelfsprekend over. En dat kijkt en luistert ook het lekkerst.

Je krijgt altijd steun van je publiek

Tip tien: mensen willen graag dat je het goed doet. Dan zitten ze zelf ook in het kamp van de winnaars. Hou dat voor ogen en je weet dan dat je gesteund wordt door je publiek. En die afkeuring of goedkeuring van dat publiek is nou juist de reden dat je nu jezelf tot een hoger plan kan komen. Want die angst voor afkeuring kan je vanaf nu pareren. En succesvol je boodschap kan overbrengen.

Tot slot

Zorg voor de volle aandacht van je publiek. Van het begin tot het einde. Maak er een interactieve ervaring van. Je oogst respect met een goede presentatie. En je marktwaarde gaat omhoog. Maar je moet er wel wat voor doen. En durven.
© 2013 - 2019 Marsrader, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De opbouw van een presentatieDe opbouw van een presentatiePresenteren, een steeds belangrijker element van het studie- of werkveld. Iedereen vind het spannend om een presentatie…
10 tips die je helpen bij het geven van een presentatie!10 tips die je helpen bij het geven van een presentatie!Iedereen geeft in zijn leven wel eens één of meerdere presentaties, jij dus ook! Maar presenteren is niet altijd even ma…
Gouden tips als je een presentatie moet gevenGouden tips als je een presentatie moet gevenSpreken in het openbaar is angst nummer een in de wereld. Angst voor spreken in het openbaar staat dus nog hoger dan Ara…
Speech schrijvenSpeech schrijvenEen speech vergt een goede voorbereiding. Je kunt inspiratie opdoen door te brainstormen, voor je daadwerkelijk begint m…
Omgaan met spreekangstNiks is vervelender dan dat je niet kan laten zien wat je in je mars hebt. Stel, je wilt een grote groep mensen overtuig…

Reageer op het artikel "Presenteren voor een groep is te leren"

Infoteur: Marsrader
Gepubliceerd: 13-06-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!