Met goed luisteren bereik je meer dan met veel praten

Communiceren
Communiceren doen wij niet alleen d.m.v. woorden, maar vooral ook via gebaar, intonatie, gezichtsuitdrukkingen en andere non-verbale signalen. In de praktijk zijn non-verbale signalen vaak nog veelzeggender dan woorden. Want als we met een vies gezicht zeggen dat het eten heerlijk smaakt, krijgen die woorden een geheel andere betekenis. Daarom is het zo moeilijk om goed te communiceren via e-mail, Facebook, chat e.d. Omdat in een mail (maar ook telefoongesprek) uitsluitende woorden overblijven. Hetgeen we enigszins proberen te compenseren door emoticons toe te voegen, die de functie van de gezichtsuitdrukking moeten overnemen.Luisteren is moeilijk
Maar uiteraard zijn woorden nog steeds een belangrijke onmisbare factor bij het overbrengen van gedachten, informatie en gevoelens. Maar dan moeten er wel geïnteresseerde toehoorders zijn anders kunnen we beter ons mond houden. Vaak wordt vergeten dat communiceren geen eenrichtingsverkeer is, maar dat een volwaardig gesprek vooral het uitwisselen van elkaars standpunten, inzichten en gedachten is. Gemiddeld moeten we dus minstens 50% van de tijd onze mond houden en aandachtig luisteren.De ander laten praten is de kunst
Juist bij beroepen waarbij je het niet zou verwachten is luisteren en vragen belangrijker dan praten. Een goede verkoper zal pas zijn verkoopverhaal beginnen, nadat hij eerst zoveel mogelijk noodzakelijk informatie van de potentiële afnemer is te weten gekomen. Dus wat wil die klant eigenlijk, welke prijs is men bereid te betalen, wie zijn de concurrenten etc. Maar ook een door de wol geverfde inkoper zal niet te snel het achterste van z’n tong laten zien, omdat het ook vanuit de positie van inkoper de kunst is om veel van de ander te weten te komen. Dus tot welk niveau zou de verkoper bereid zijn met de prijs te zakken, hoeveel belang heeft hij om tot een deal te komen.Bovenstaande willekeurig voorbeeld geldt natuurlijk niet alleen in de commercie, maar ook in de politiek, tussen collega’s onderling, bij buren die tot een vergelijk proberen te komen enz. Als je verstandig bent laat je een ander praten, door hem/haar veel te vragen en sla je op het juiste moment toe met een passend voorstel waarop de tegenpartij bijna geen nee meer kan zeggen, omdat het exact toegespitst is op zijn situatie, wat mogelijk is omdat je hebt geluisterd in plaats van te praten.