Hoe houd je een gesprek gaande?

Hoe houd je een gesprek gaande? Veel mensen denken dat ze een interessant verhaal moeten ophangen om een gesprek gaande te houden. Ze weten op dat moment niets te vertellen en schieten in de stress. Ze zullen me wel een saaie piet vinden, denken ze dan. Toch is het heel eenvoudig een gesprek gaande te houden zonder zelf veel aan het woord te zijn. Met een paar simpele handvatten kan jij dit ook.

Stel vragen

Wanneer je een gesprek met iemand wil beginnen, kan je het beste openen met een vraag. Hoe gaat het? Alles goed met de kinderen? Hoe gaat het op je werk? Hoe was je vakantie? Of stel vragen over hetgeen je gemeenschappelijk hebt. Waar ken jij Piet en Arie van? Wat vind jij van de muziek hier? Door vragen te stellen nodig je de ander uit tot praten en de meeste mensen praten graag over zichzelf. Wanneer je een vervolgvraag wil stellen denk dan aan wie, wat, waar, hoe, wanneer en vertel me meer vragen. Vermijdt waarom vragen. Met waarom vragen loop je het risico dat de ander het gevoel krijgt dat hij verantwoording moet afleggen.

Toon interesse

Probeer oprecht geïnteresseerd te zijn in de antwoorden die je krijgt op je vragen. Wanneer je echt, met belangstelling luistert, lokt het verhaal van de ander weer nieuwe vragen uit. Deze kan je dan stellen wanneer er een stilte valt. Goede luisteraars worden zeer gewaardeerd als gesprekspartner. Het klinkt heel simpel, goed luisteren, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo makkelijk. Je moet niet alleen luisteren naar hetgeen iemand zegt, maar ook letten op de lichaamstaal. Vaak zegt dat nog meer als de gesproken taal. Luisteren is veel meer dan wachten tot iemand is uitgepraat. Een actieve luisteraar houdt oogcontact, knikt en humt om aan te geven dat hij nog steeds luistert.

Samenvatten

Wat ook goed kan helpen is een kleine samenvatting te geven. “Je zegt dus dat...” of “Klopt het dat..?” Je vat daarna het verhaal in je eigen woorden kort samen. Door samen te vatten geef je aan dat je goed geluisterd hebt en dat geeft je gesprekspartner een prettig gevoel. Laat aan het einde van je samenvatting je stem omhoog gaan, zodat je samenvatting klinkt als een vraag. Dit nodigt de ander uit verder te praten en bovendien kan hij je zonder problemen tegenspreken wanneer je samenvatting niet klopt. Wanneer je samenvatting raak is, is dit een bevestiging voor je gesprekspartner. Iedereen vindt het prettig om te praten met iemand die hem of haar lijkt te begrijpen. Bovendien voorkomt samenvatten dan je langs elkaar heen gaat praten. Wanneer je samenvat en doorvraagt voorkom je dat je open plekken zelf gaat invullen. Dit wordt NIVEA genoemd: Niet Invullen Voor Een Ander. In communicatietrainingen worden nog andere afkortingen gebruikt zoals:
  • ANNA = Altijd Navragen, Nooit (zomaar) Aannemen
  • OEN = Open, Eerlijk en Nieuwsgierig
  • DIK = Denk In Kwaliteiten
  • OMA = (niet) Oordelen, (geen) Mening en Advies geven, dit is vaak de doodsteek van een gesprek.

LSD'en, een gesprekstechniek

Alles wat hierboven staat valt gewoon onder een simpele gesprekstechniek die LSD wordt genoemd. LSD staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Deze drie technieken vormen de basis voor goede communicatieve vaardigheden. Voor bepaalde beroepsgroepen maakt LSD deel uit van het lespakket, denk bijvoorbeeld aan maatschappelijk werkers, mediators of in de journalistiek.
© 2012 - 2024 Katinka900, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Interpersoonlijke vaardigheden op de werkvloerInterpersoonlijke vaardigheden zijn een essentieel onderdeel van een productieve werkplek waardoor medewerkers als een t…
Hoe voer ik een gesprek met mijn kind?Hoe voer ik een gesprek met mijn kind?Een gesprek voeren met je kind lijkt makkelijk en toegegeven, bij sommige kinderen gaat dit ook vanzelf. Dit geldt niet…
Communicatieve vaardigheden verbeterenCommunicatieve vaardigheden verbeterenOp universiteiten en hogescholen worden we volgepropt met kennis, maar communicatieve vaardigheden leren we er nauwelijk…
Stress op het werkStress op het werkStress op het werk is de laatste tijd erg toegenomen. De internationale Arbeidsbond (International Labor Organization) b…

GPD, Geassocieerde Pers Diensten voor regionale dagbladenGPD, Geassocieerde Pers Diensten voor regionale dagbladenDe GPD, Geassocieerde Pers Diensten bestaat sinds 1 januari 2013 niet meer. Vanaf die datum moeten de regionale kranten…
Bronnen en referenties
  • http://www.vilans.nl/docs/vilans/informatiecentrum/20111010%20nw%20Informatie%20en%20tips%20voor%20het%20voeren%20van%20goede%20gesprekken.pdf
  • http://www.carrieretijger.nl/functioneren/communiceren/mondeling/vaardigheden/vragen-stellen/samenvatten-en-reflecteren
Katinka900 (661 artikelen)
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.