InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Effectiviteit van reclame

Effectiviteit van reclame

Reclame is iets waar iedereen mee wordt geconfronteerd. Het is niet meer uit ons leven weg te denken. Buiten komen zonder onder de invloed te zijn van de alledaagse reclameboodschappen is niet meer mogelijk. Het infiltreert je huis via de radio, televisie, krant... Hier bespreken we hoe die reclame je beïnvloedt en via welke vormen.

Effectiviteit van Tv-reclame

De voornaamste vorm van reclame is televisie. Tegenwoordig kan je geen kanaal bekijken zonder met reclame in contact te komen. Ze verschijnen in films, soaps enz. Maar wat is hun effect op het koopgedrag van de consument? Dit effect hangt veelal af van de marktsituatie. Wanneer een bekend bedrijf reclame verspreidt over een nieuw product of dienst, dan zullen zijn verkoopcijfers over het algemeen de lucht in gaan. Maar zijn naam- en productbekendheid zullen praktisch ongewijzigd zijn omdat die al hoog ligt. Wanneer een beginnend bedrijf tv-reclame gebruikt zal zijn naambekendheid stijgen. Ook zijn product zal gekend zijn onder de kijkers, maar de verkoopcijfers wijzigen niet veel.

Maar ook factoren zoals kwaliteit en herhaling zijn belangrijk. Een reclame van hoge kwaliteit, denk maar aan reclames met bekende gezichten zoals George Clooney, zullen een veel groter effect op de verkoopcijfers uitoefenen. Als een reclame niet meer wordt uitgezonden, duikt er een probleem op. Dan wordt die reclame vergeten, samen met de merknaam. Dit verschijnsel weegt het zwaarst door bij minder bekende bedrijven. Tv-reclame heeft het grootste voordeel, omdat men dingen hoort én ziet. Dit helpt bij het herinneren van een bepaalde reclame bij de kijker.

Effectiviteit van reclamemuziek

Het gebruik van muziek in reclameboodschappen helpen bij het overbrengen van een boodschap. De gemiddelde Belg wordt vandaag de dag aan talloze reclameboodschappen op televisie, radio, gsm, internet etc. blootgesteld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vele van die boodschappen de consumenten ontgaan. Door de grote toestroom van reclameboodschappen worden de meeste vergeten. Het wordt voor de producenten van goederen en diensten een uitdaging om origineel uit te pakken met hun product of dienst zodat deze de consument bij blijft. Het gebruik van muziek is daar de beste oplossing voor.

Muziek die een bepaald verband houdt met het product of dienst is gewenst. Als je rondom je kijkt, zie je gemakkelijk de invloed van een goed liedje of muziekfragment. Mensen beginnen te lachen en te dansen, de muziek wordt luider gezet... Dus als men een populair muziekfragment kan vinden dat een verband houdt met het product of dienst, dan wordt de kans dat de consument de reclame onthoudt groter. Als de reclameboodschap blijft hangen, dan is de kans dat men het product of dienst aanschaft op zijn beurt groter.

Reclamemuziek kan ook informatie over het product of dienst verschaffen. Door bepaalde gezongen strofes van de zanger kunnen kenmerken doorgespeeld worden naar de consument. Denk maar aan het liedje ‘Don’t stop me now’ van Queen, gebruikt om de ‘Opel Spot’ te promoten. De bestuurders in het spotje gingen zo op in het autorijden dat het voor hen zonde was om de auto tot stilstand te brengen.

Muziek bepaalt ook grotendeels de sfeer in een reclame. We onderscheiden twee soorten van muziek in reclame, de voorgrondmuziek en de achtergrondmuziek. De voorgrondmuziek in een reclame is waar de muziek de volle aandacht op zich richt. Achtergrondmuziek daarentegen ondersteunt de voorstelling van het product. Denk maar aan snelle muziek bij reclamespotjes voor auto’s of de tragere, warmere muziek wanneer men parfum aan de man probeert te brengen. De snelle muziek zal eerder mannen aanspreken, terwijl de meer zwoele muziek dat bij de vrouwen zal doen. Muziek is dus zeker een belangrijke factor als het om reclame gaat. Door middel van muziek is het aangenamer om een reclamespot te bekijken op televisie of te beluisteren via de radio.

Effectiviteit van reclame op internet

Het internet heeft al herhaaldelijk zijn nut bewezen in onze maatschappij. Alles is veel sneller op te zoeken, te delen en te gebruiken. Daar maakt de reclamewereld graag gebruik van.

Vooral het bekijken van video’s op het internet is zeer populair geworden bij de dagelijkse internetgebruiker. Een nieuwe trend komt bij deze nieuwe populariteit kijken. Wie vandaag video’s bekijkt zal hoogstwaarschijnlijk op pre-rolls stuiten. Pre-rolls zijn reclameboodschappen die worden getoond aan het begin van een opgevraagde video. Een onderzoek uitgevoerd door het onderzoeksbureau ‘MetrixLab’ toont aan dat 74% van deze advertenties tot op het eind worden bekeken. Dit heeft voornamelijk met de duur en de inhoud van de reclame te maken. Uit onderzoek blijkt ook dat de kijker deze soort van reclame als een soort van ruilmiddel aanziet. In ruil voor een korte mededeling over een bepaald goed of dienst krijgt men de video erna. Het werkt ook veel effectiever dan een reclameblok op de televisie. Waar zo’n reclameblok zeven minuten of langer duurt, is de speelduur van een pre-roll aangenaam kort. In het algemeen kijkt men dus eerder een kortere boodschap uit dan een lange reclameblok.

De pre-roll is een nieuw fenomeen in de reclamewereld, maar heeft al zijn nut bewezen en zal dat in de toekomst verder blijven doen.
© 2012 - 2019 Dictator, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reclame op radio en televisieReclame op radio en televisieRadio en televisie zijn in de voorbije decennia uitgegroeid tot de belangrijkste media voor het maken van reclame. Van a…
Reclame: reclamestrategie & reclameplan makenReclame is een belangrijk marketingcommunicatie-instrument uit de marketingmix. Er wordt onderscheid gemaakt in actierec…
Soorten reclameOveral waar je kijkt is reclame: televisiecommercials, spotjes op de radio, tijdschriften staan er bol van, billboards,…
Muziek en reclameHet is bewezen dat reclame en muziek onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Uit het onderzoek van drs. Thijno Kramer i…
Economie: Koopkracht consument beinvloedenDe consument wordt voortduren beïnvloed in zijn koopgedrag. Dit gebeurt vooral door de altijd aanwezige reclame. Je ziet…
Bronnen en referenties
  • W. PETER, ‘Effectiviteit online commercials onderzocht’, internet, 20 maart 2008.
  • (http://www.mediaonderzoek.nl/1161/effectiviteit-online-commercials-onderzocht-2)
  • Anoniem, ‘Reclame’, internet, 13 maart 2012, (http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/reclame)
  • W. PETER, ‘Te veel TV-reclame’, internet, 18 maart 2009. (http://www.mediaonderzoek.nl/1284/teveel-tv-reclame/)

Reageer op het artikel "Effectiviteit van reclame"

Infoteur: Dictator
Gepubliceerd: 18-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!