InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Vaste telefoon heeft geen nut meer voor de gewone consument
mijn kijk op

Vaste telefoon heeft geen nut meer voor de gewone consument

Vaste telefoon heeft geen nut meer voor de gewone consument Is de vaste telefoonaansluiting (zo'n ouderwets ding met snoer) voor consumenten en privépersonen inmiddels niet een gepasseerd station? Steeds meer mensen hebben terecht alleen nog een mobiele telefoon, en zijn vrijwel niet meer via het vaste telefoonnet te bereiken. De vraag is gerechtvaardigd of de weinige hoogbejaarden die naast hun mobieltje toch nog steeds een vaste telefoonaansluiting hebben, zichzelf niet te kort doen, en maandelijks onnodig veel geld kwijt zijn. De enige goede reden zou kunnen zijn dat men de geluidskwaliteit van het mobieltje soms onvoldoende vindt.

Geschiedenis van de telefonie

Toen circa 1955 de meester op de lagere school aan de 35 kinderen in de klas vroeg wie er thuis telefoon hadden, staken slechts drie kinderen hun vinger op. Omdat vader vertegenwoordiger was of een eigen zaak had etc. Normale modale werknemers konden zich zo’n zwartkleurig bakelieten telefoonapparaat van de PTT ( staat voor: Post, Telefoon, Telegraaf) toen nog niet veroorloven. Die enkele keren per jaar dat je hoognodig een telefoongesprek moest plegen, deed je dat bij een buurman die wel aangesloten was op het telefoonnet, of je ging in de rij staan bij een telefooncel, waar je een dubbeltje moest inwerpen voor een lokaal gesprek.

Pakweg circa 1965, toen de welvaart al enigszins was toegenomen, waren er al heel wat meer privépersonen die een telefoonabonnement van de PTT hadden en namen de wachtlijsten voor een vaste telefoonaansluiting ook behoorlijk toe. De infrastructuur van het telefoonbedrijf was namelijk niet berekend op de velen die ineens een aansluiting wilden, wat tot gevolg had dat je dikwijls maanden moest wachten, voordat het begeerde apparaat in je woning werd geïnstalleerd door de telefoonmonteur.

Semafoon

Geen telefoon hebben, was in de jaren 50/60 inmiddels wel behoorlijk lastig als je bijvoorbeeld net een baan had aanvaard waarbij het belangrijk was dat je buiten werktijd oproepbaar en bereikbaar was. Dat werd vaak tijdelijk opgelost d.m.v. een semafoon. Destijds een groot zwaar apparaat dat je op de kamervloer zette, en voorzien was van een aantal lampjes. Ging bijvoorbeeld lampje 1 en 3 op de semafoon branden, dan wist je dat je naar een telefooncel moest om Piet te bellen. Ging lampje 2 dan moest je contact zoeken met Ans etc.

Iedereen telefoonaansluiting

Het zal ongeveer begin 1970 zijn geweest dat uiteindelijk vrijwel elke woning over een werkende (vaste) telefoonaansluiting beschikte. Toen de eerste mobiele telefoons op uitgebreider schaal werden toegepast was het al circa 1985. Velen kennen nog de auto’s met speciale telefoonantenne (spriet) wat inhield dat de gelukkige over een autotelefoon beschikte, waarmee hij via “de ether” kon bellen. Had je verdorie ook al geen rust meer van je baas als hij buiten het pand op pad was.

De vaste telefoonaansluiting is dus vanaf circa 1970 een vertrouwd fenomeen voor vele oudere Nederlanders, waarvan het overgrote deel nu inderdaad tevens een mobieltje heeft, waarvan ze het nummer vaak niet uit hun hoofd kennen. De mobiele telefoon wordt door hen tot dusverre vaak alleen nog in uitzonderingsgevallen gebruikt. Maar met de komst van iPod en iPhone, beginnen ook de senioren zich terecht af te vragen wat voor nut het nog heeft om naast zo’n geavanceerde mobiel met allerlei apps, nog steeds een abonnement t.b.v. de vaste telefoon aan te houden. De eerlijkheid gebiedt daarop te zeggen dat de betere geluidskwaliteit daarvoor een belangrijke reden is. En wie reeds internet en televisie afneemt bij KPN of Ziggo betaalt relatief weinig of niets voor de vaste telefoon.

Beide partners alleen nog 06-nummer

Afgezien van de betere geluidskwaliteit binnenshuis, is er geen enkele logische reden meer waarom je nog abonnementskosten voor de vaste telefoonaansluiting zou betalen (excl. gesprekskosten), als beide echtelieden toch al over moderne mobiele apparatuur beschikken waarmee ze naar hartenlust kunnen bellen, internetten, sms’en, whatsappen etc. Vaak kun je het ook zo verdelen dat een van de twee partners een uitgebreid smartPhone abonnement neemt, en de ander een wat eenvoudiger mobiel abonnement. Je kunt immers zo nodig ook het betere abonnement van je partner gebruiken als dat een keer nodig is.

Opzeggen telefoonaansluiting

Opzegtermijn is een maand. Check even dat je bij de KPN alleen het telefoonabonnement beëindigt, maar dat de ADSL-aansluiting t.b.v. internet wel blijft bestaan als daar behoefte aan is. Bijvoorbeeld omdat je via Tele-2 een internetaansluiting hebt via het telefoonnet van de KPN. Als het een analoge verbinding betreft, zal dat geen enkel probleem zijn.
Gerelateerde artikelen
Mobiel of via een vaste lijn bellen?Mobiel of via een vaste lijn bellen?In Nederland hebben 6,16 miljoen huishoudens een telefoonaansluiting via een vaste lijn. Dit aantal blijft stijgen en ee…
Mobiel bankieren en mobiel betalenMobiel bankieren en mobiel betalenMobiel bankieren en mobiel betalen is zeer eenvoudig en heeft vele voordelen. Mobiel betalen is de toekomst. Bijna ieder…
De kracht van Voice over IP, VOIPDe kracht van Voice over IP, VOIPBijna niemand zal de kracht van Voice over IP hebben kunnen missen. Het wordt immers steeds gebruikelijker om via het in…
Help mijn mobiele telefoon is nat geworden, wat nu?Help mijn mobiele telefoon is nat geworden, wat nu?Een ongelukje is gauw gebeurd, zo ook met je mobiele telefoon. Vaak heb je hem in een borstzakje of broekzak en kan hij…
Ieder kind een mobieltje?Ieder kind een mobieltje?Veel kinderen tussen de 8 en 12 jaar zullen zelf op de vraag of ze een mobieltje nodig hebben, bevestigend antwoorden. U…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vaste telefoon heeft geen nut meer voor de gewone consument"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 30-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!